روکش دندانقیمت پروتز دیجیتالی دندان در رشت

پروتز های دندان را نیز میتوان عضوی از خانواده بزرگ ایمپلنت دندان دانست. پروتز دندان را میتوان جایگزین مناسبی جهت دندان های از دست رفته دانست. در واقع پروتز ها یا همان روکش ، علاوه بر ایجاد لبخندی زیبا، سلامت سایر دندان ها را نیز به نوعی تضمین میکنند. چراکه درمان به موقع و بهره گیری از این پروتز ها میتواند مانع آسیب رسانی به سایر دندان های اطراف نیز شود. در ادامه با قیمت و هزینه پروتز یا روکش دندان و عوامل تاثیر گذار در آن آشنا می شویم.
از آنجایی که این روش درمانی صرفاً برای جایگزینی کامل دندان نیست؛ بنابراین میتوان آنرا روش ترمیمی مناسبی برای جایگزینی بخشی از دندان نیز عنوان نمود. اما سوال مهمی که در این زمینه همیشه وجود داشته و دارد، قیمت و هزینه پروتز های دندان است!

 

عوامل مهم در قیمت و هزینه پروتز دندان

از مهم ترین عوامل موثر در مبلغ و هزینه روکش های دندان میتوان به موارد زیر اشاره نمود؛

▪ نوع پروتز بکار رفته
پروتز های دندان به دو دسته اصلی ثابت و متحرک تقسیم میشوند.

  1. روکش های ثابت دندان یا پروتز های ثابت: در واقع روکش های ایمپلنت بخش هایی از دندان هستند که توسط پیچ یا چسب مخصوص به بخش زیرین خود متصل میشوند.
    متریال و مواد سازنده این پروتز ها متفاوت بوده و با توجه به نوع مواد سازنده آنها، از رنج قیمتی متفاوت برخوردارند.مراحل ساخت پروتر دندان ، نحوه ساخت پروتر دندان از عوامل مهم در هزینه پروتز دندان میباشند.
  2. روکش های سرامیکی متصل به فلز: پروتز های دندانی ساخته شده از روکش های سرامیکی متصل به فلز با نام PFM نیز شناخته میشوند. در این روکش ها لایه ای سرامیکی بر روی بخش فلزی که اغلب از جنس تیتانیوم، طلا و یا پالادیوم است، قرار گرفته است. بنابراین قیمت و هزینه هر واحد از کاشت پروتز دندان ها با توجه به جنس فلز انتخاب شده با یکدیگر متفاوت خواهد بود.

 

بریج نوعی روکش دندانی محسوب میشود

بریج دندان را میتوان از کاربردی ترین روکش ها و روش های کاشت دندان عنوان نمود. در واقع بریج دندان است که اغلب بین افراد جامعه با عنوان پروتز دندان شناخته میشود.
این روش درمانی اغلب برای افرادی مورد استفاده قرار میگیرد. که دارای یک یا چند دندان خراب یا از دست رفته اند و در عین حال دندان های جلو و عقب دندان از دست رفته در شرایط سلامت وجود دارد.

تعداد واحد های دندانی عامل موثر در مبلغ و هزینه پروتز های دندانی

دندان های نیازمند پروتز و روکش با توجه به تعداد و مقدار کار و زمان صرف شده برایشان از هزینه های متفاوتی برخوردارند. بنابراین میتوان گفت هر چه تعداد دندان های نیازمند پروتز بیشتر باشد، مبلغ انجام پروسه آنها بیشتر خواهد بود.

کاشت با استفاده از پروتز های متحرک:

کاشت دندان با استفاده از پروتز های متحرک خود به دو دسته پروتز های پارسیل یا همان تکه ای و پروتز های کامل تقسیم بندی میشوند.

پروتز دندانی پارسیل (partial prosthesis)

پروتز های دندانی پارسیل اغلب بین مراجعین و افراد با نام روکش های تکه ای شناخته میشوند. روکش های دندانی که در گذشته ای نه چندان دور با استفاده از کبالت مورد استفاده قرار میگرفت را نیز میتوان در زمره این نوع مورد قرار داد اما امروزه گونه ای دیگر از آنها با عنوان felexite تهیه میشود که شباهت زیادی به رنگ دندان دارد.
دندان مصنوعی نوعی پروتز متحرک است!
همانطور که گفته شد، پروتز یا همان روکش های دندان به دو نوع متحرک و ثابت تقسیم بندی میشوند. دندان مصنوعی را میتوان یکی از انواع پرکاربرد پروتز های دندانی در افرد بویژه کسانی که بیش از یک یا دو دندان خود را از داده اند عنوان نمود. این نوع پروتز ها با وجود استقبال کمتر ، همچنان در لیست ارزان ترین و کم دردسرترین راهکار برای مقابله با بی دندانی هستند.
بنابر آنچه گفته شد، میتوان پروتز های دندان را عاملی مهم و حیاتی در تعیین قیمت آنها دانست.

در واقع نوع روکش دندان بر اساس معاینات دندانپزشک و انتخاب مراجعه کننده در مبلغ و هزینه نهایی انجام آن تاثیر بسزایی دارد. چراکه نوع متریال بکار رفته، مدت زمان و حجم انجام پروسه ، حق الزحمه دندانساز و… همگی بر اساس نوع پروتز انتخاب شده تعیین میگردد. ما نیز در کلینیک دندانپزشکی دکتر آرش غفوری در رشت پذیرای شما عزیزان جهت معاینه و ارائه مشاوره دندانپزشکی هستیم.

مزایای استفاده از پروتز دندان

پروتز دندان، کاملا متناسب با فرم دهان و دندان های کناری ساخته می شود و برای افرادی که در خوردن غذا و صحبت کردن دچار مشکل شدند به خاطر نداشتن دندان گزینه خوبی است. پروتز دندان، به شکل دندان های طبیعی فرد طراحی می شوند همچنین از ساییدگی و خراب شدن باقی دندان های بیمار جلوگیری می کند. پروتز دندان مخصوصا از نوع متحرک آن، این امکان را به بیمار می دهد که در صورت نیاز آن ها از دهان خارج کند و دوباره در جای خود قرار دهد. علاوه بر این ها نگهداری از پروتز دندان خیلی راحت و آسان می باشد. برای افرادی که دارای دست دندان کامل هستند دیگر نیاز به نخ دندان کشیدن نیست. بهترین مزیت استفاده از پروتز دندان قیمت ارزان تر آن نسبت به ایمپلنت می باشد. پایین بودن قیمت پروتز دندان باعث می شود تا همه افراد بتوانند از آن استفاده کنند و از بدون دندان بودن دچار آسیبی نشوند.

پروتز دندان مناسب چه کسانی می باشد

این نوع از دندان های مصنوعی برای کسانی مناسب می باشد که دندان های خود را از دست دادند و به دنبال جایگزینی ارزان قیمت برای آن ها می باشند. با از بین رفتن دندان های طبیعی و خالی شدن جای آن ها کم کم بافت لثه و استخوان فک شروع به تحلیل رفتن می کنند. تمام کسانی که دندان خود را از دست دادند باید سریع جایگزینی برای آن ها پیدا کنند. پروتز دندان، به این افراد کمک می کند تا بتوانند جای دندان های از دست رفته را پر کنند. جای خالی دندان، به دندان های دیگر نیز آسیب وارد می کند و فرم طبیعی آن ها را دچار مشکل می کند. گاهی اوقات باعث کج شدن و پوسیده شدن آن ها می شود. بدون دندان نمی توان درست غذاها را جوید و همین امر در سیستم گوارش مشکلات زیادی را به وجود می آورد. برای افراد مسنی که امکان جراحی ایمپلنت ندارند نیز پروتز دندان کمک زیادی می کند.

 

نکات مراقبتی بعد از پروتز دندان

پروتز دندان، به دلیل ساختاری که دارد خیلی شکننده می باشد و باید به خوبی از آن های مراقبت کرد. برای افرادی که دارای پروتز متحرک هستند بهتر است برای تمیز کردن آن ها از دهان خارج کنند و به خوبی با مسواک بشویند و بعد از خشک کردن در دهان قرار دهند. این افراد به جز شستن پروتز دندان، باید کاملا داخل دهان و لثه های خود را نیز شست و شو دهند. برای اینکه پروتزهای دندانی همیشه سالم و تمیز باشند باید آن ها را مسواک بزنید. با کمک یک مسواک نرم کاملا کاملا روی دندان را مسواک بزنید. برای شستن پروتز دندان هیچ گاه از آب داغ استفاده نکنید. آب داغ موجب تاب برداشتن پروتز می شود و آن را تغییر حالت می دهد. در صورتی که افراد دارای پروتز دندان ثابت هستند که با سیم به دندان های دیگر متصل شده از شوینده های مخصوص آن ها برای تمیز کردن استفاده کنند.

در مرکز تخصصی ایمپلنت دکتر آرش غفوری در رشت پروتزهای ساخته شده به صورت دیجیتالی و با استفاده از اسکنر های دهانی و دستگاه های پیشرفته CAD/CAM صورت میگیرد.

5/5 - (2 امتیاز)

2 دیدگاه

    • درود
      آبسه به احتمال فراوان مربوط به عصب کشی ناقصی است که صورت گرفته…پروتز دندان یا همان روکش دندان بایدد برداشته و مجددا عصب کشی زیر نظر متخصص این امر صورت بگیره و روکش دندانی جدید قرار داده بشه…اگر دیواره دندان به حدی نبود که بتوان عصب کشی و تاج دندانی مجدد قرار داده بشه بهتر است دندان کشیده و جراحی ایمپلنت انجام بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر