ایمپلنت دندانایمپلنت یا پروتر متحرک

 

همانطور که می دانید ممکن است افراد به دلیل عوامل متعددی مثل پوسیدگی دندان، شکستگی ، تصادف، بیماری لثه و… دندان یا دندان های خود را از دست داده باشند. جای خالی دندان برای هیچکس یک اتفاق خوشایند نیست به همین دلیل افراد می  خواهند که هر چه زودتر و با روش های مناسب دندان های از دست رفته خود را جایگزین کنند. روش های مختلفی برای جایگزینی دندان های از دست رفته وجود دارد که ایمپلنت دندان (کاشت ایمپلنت دندان) و پروتز های دندانی متحرک (دندان مصنوعی متحرک) مواردی از آنها هستند.

دکتر آرش غفوری دندانپزشک متخصص ایمپلنت دندان و جراح لثه دارای تخصص و مهارت کافی در زمینه کاشت دندان از طریق ایمپلنت دندان می باشد و جایگزینی دندان های از دست رفته بیماران خود را از طریق ایمپلنت دندان انجام می دهد.

 

ایمپلنت دندان و پروتز متحرک

کاشت ایمپلنت دندان نوعی از جایگزینی دندان به روش جراحی محسوب می شود، متخصص ایمپلنت دندان از طریق برش روی لثه پایه تیتانیومی ایمپلنت را درون استخوان فک قرار می دهد. ایمپلنت ها بعد از کاشته شدن در جای خود ثابت هستند و به تبع آن پروتزهای ثابتی که روی آن نصب می شوند ثابت هستند و نیاز به جابجایی و بیرون آوردن قبل خواب یا بعد از غذا خوردن ندارند. اما در پروتز های متحرک (دندان مصنوعی) به جای کاشت دندان از قالب دندانپزشکی استفاده می شود و دندان را با توجه به فک بیمار قالب گیری می کنند و فضای خالی دهان را پر می کنند. پروتز های متحرک قابلیت خارج شدن از دهان و جابجایی را دارند. در ادامه با تفاوت ایمپلنت دندان و پروتز دندان بیشتر آشنا می شویم.

مهم ترین دسته بندی که برای انواع پروتز ها در نظر می گیرند پروتز های ثابت و متحرک می باشد که در این مقاله می خواهیم بدانیم پروتز متحرک چیست؟ پروتز هایی که به راحتی می توان آن ها را در دهان قرار داد و در هر زمان که بخواهیم خارج کنیم. معمولا در مواردی که دندانپزشک مجبور باشد همه دندان های بیمار را بکشد می تواند از پروتز های متحرک برای جایگزینی دندان های از دست رفته استفاده کند.

 

تفاوت های ایمپلنت دندان و پروتز دندان 

  • یکی از مهمترین تفاوت های ایمپلنت دندان و پروتز دندان متحرک در نوع عملکرد آنها است. به این معنی که ایمپلنت ها دقیقا شبیه دندان های طبیعی عمل میکنند و ثابت هستند ولی پروتز های متحرک به صورت قالب هایی هستند که نیاز است در هنگام خواب یا برای تمیزکردن از دهان خارج شوند.
  • ایمپلنت ها از جنس فلز تیتانیوم هستند که به راحتی با بدن سازگاری دارند. در حالی که پروتز دندانی متحرک از جنس پرسلن می باشد. تیتانیوم از پرسلن قوی تر است بنابراین دندان های کاشته شده به روش ایمپلنت نسبت دندان مصنوعی کمتر دچار شکستگی می شوند.
  • دندان مصنوعی به این دلیل که از جنس پرسلن هستند نیاز به ترمیم و بازسازی دارند اما ایمپلنت نیاز به ترمیم ندارد و از ماندگاری بالایی برخوردار هستند.
  • دندان های کاشته شده از طریق ایمپلنت دندان خیلی طبیعی تر از پروتزهای متحرک به نظر می رسند.
  • دندان های کاشته شده از طریق ایمپلنت به دلیل ثابت بودن مطمئن تر از پروتز های متحرک هستند به خصوص در هنگام غذا خوردن و صحبت کردن.
  • کاشت ایمپلنت دندان درون استخوان فک از تحلیل رفتن بافت استخوانی و لثه ها جلوگیری می کند.
  • در ایمپلنت دندان از پیچ های تیتانیومی برای کاشت دندان استفاده می شود ولی در پروتزهای متحرک آناتومی و ماهیچه های اطراف فک هستند که پروتز را بر روی خود نگه می دارند.
  • یک از تفاوت های مهم دیگر بین ایمپلنت دندان و پروتزهای متحرک در این است که ایمپلنت دندان مستلزم پرداخت هزینه بیشتری است اما استفاده از پروتز دندان هزینه کمتر و مقرون به صرفه تری دارند.

 

 

ایمپلنت دندان و پروتز متحرک برای چه افرادی مناسب است؟

عوامل متعددی تعیین کننده نوع روش مناسب برای جایگزینی دندان های از دست رفته می باشد. به طور کلی تمامی افرادی که به دلایل مختلف دندان طبیعی خود را از دست داده اند امکان استفاده از پروتز دندان را خواهند داشت البته تشخیص دندانپزشک برای تعیین مناسب بودن ایمپلنت یا پروتز متحرک نقش بسیار مهمی دارد. تعداد دندان های از دست رفته و ویژگی های فردی از جمله عوامل تاثیرگذار برای تعیین روش مناسب هستند. در مواردی که فرد با کمبود استخوان فک و بافت لثه مواجه می شود نمی تواند کاشت دندان را انجام دهد و فقط می تواند از پروتزهای متحرک برای جایگزینی دندان های از دست رفته خود استفاده کند.

 

پروتزهای متحرک برای چه افرادی مناسب است؟

دندان مصنوعی به صورت جانبی بر روی بافت لثه قرار می گیرد و برای افرادی مناسب است که تعداد زیادی از دندان های خود را از دست داده اند و معمولا برای ۲ یا ۳ دندان افتاده از دندان مصنوعی استفاده نمی شود. البته در بعضی موارد خاص برای تعداد کم هم از دندان های مصنوعی استفاده می شود. پروتزهای متحرک بعد از غذا خوردن  نیاز به خارج کردن و تمیز کردن دارند. دندان مصنوعی به نوبه خود می تواند باعث اصلاح لبخند فرد شود. البته  افرادی می توانند از دندان مصنوعی استفاده کنند که بافت لثه و استخوان فک سالم داشته باشند.

 

استفاده از ایمپلنت دندان

معمولا افرادی که یک یا چند دندان خود را از دست داده اند و از سلامت دهان و بافت استخوان و لثه برخوردار هستند گزینه مناسبی برای کاشت دندان می باشند. افرادی که کل دندان های خود را از دست داده اند به دلیل زیاد شدن هزینه کاشت ایمپلنت بیشتر مناسب استفاده از پروتزهای دندانی هستند.

 

جمع بندی

افرادی که دندان های خود را از دست داده اند با مراجعه به مرکز دندانپزشکی تخصصی و معاینه و بررسی های لازم توسط دندانپزشک متخصص مناسب ترین روش ممکن با توجه به وضعیت موجود را برای جایگزینی دندان های از دست رفته خود انتخاب می کنند. دکتر آرش غفوری متخصص ایمپلنت دندان، کاشت دندان از طریق ایمپلنت دندان را برای بیماران خود در مرکز تخصصی ایمپلنت رشت ارائه می دهند و اگر بیمار شرایط استفاده از ایمپلنت دندان را نداشته باشد روشهای دیگر جایگزینی دندان مانند استفاده از پروتزهای متحرک را در یک طرح درمان مناسب پیشنهاد میدهند.

همینطور میتوانید برای آگاهی از هزینه تخمینی وارد بخش قیمت ایمپلنت دندان و هزینه کاشت دندان شوید و یا با مرکز تخصصی ایمپلنت رشت تماس و وقت ملاقات با دکتر آرش غفوری متخصص ایمپلنت دندانی دریافت و طرح درمان دقیقی از ایشان دریافت نمایید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر