ایمپلنت دندانمواد ایمپلنت

به احتمال زیاد کلمه ی ایمپلنت دندان به گوشتان خورده است. ایمپلنت در در اقدامات ترمیمی دندانپزشکی مثل کاشت دندان و درمان های مربوط به لثه کاربرد زیادی دارد. برای جایگزینی دندان های از بین رفته و داشتن یک لبخند زیبا و طبیعی از ایمپلنت استفاده می شود. از بین رفتن دندان ها و جایگزینی آنها توسط ایمپلنت یک درمان خیلی مهم است چون فاصله ای که بین دندان ها ایجاد می شود باعث جابجایی و کج شدن دندان ها و بوجود آمدن مشکلات مهم درهنگام گاز زدن می شود. سوالی که اینجا مطرح می شود این است که مواد تشکیل دهنده ی این ایمپلنت ها از چیست؟ و بهترین موادی که امروزه از آن ها برای ایمپلنت استفاده می شود چه موادی هستند؟

کاشت ایمپلنت بدون درد | ایمپلنت در رشت | مرکز تخصصی ایمپلنت رشت

 رایج ترین مواد تشکیل دهنده ی ایمپلنت

در مدت زمان طولانی تقریباً تمام ایمپلنت های دندانی از ماده ای به نام تیتانیوم ساخته می شدند. اما در فناوری های جدید، بیشتر ایمپلنت های دندانی از مواد مختلف دیگر ساخته می شوند. تحقیقات زیادی روی این مواد انجام شده است که نشان داده است این مواد با توجه به خصوصیات فیزیکی (بافت ها) و شیمیایی (ترکیب مواد تشکیل دهنده ی سطح دندان) که دارند در کاشت دندان کاربرد موثری دارند. مواد تشکیل دهنده ی ایمپلنت باید با شرایط زیست بدن انسان سازگار باشند و همچنین این مواد باید در برابر پوسیدگی و شکستگی مقاوم باشند.

مقایسه ویژگی های ایمپلنت زیرکونیا و ایمپلنت تیتانیومی | کدام یک بهتر است؟

کاشت دندان می تواند از ایمپلنت ساخته شده از تیتانیوم یا زیرکونیا طراحی شود. مواد تشکیل دهنده باید محکم و مقاوم باشند. در طراحی کاشت دندان میزان مقاومت مواد ایمپلنت باید با ویژگی فیزیکی دندان سازگار باشد.

 

  1. ایمپلنت دندان ساخته شده از فلز تیتانیوم:

پرکاربرد ترین مواد تشکیل دهنده ی ساخت ایمپلنت تیتانیوم ها هستند. تحقیقات انجام شده از سال 1950 تا کنون نشان داده است که، ایمپلنت های ساخته شده از فلز تیتانیوم منجر به رشد استخوان می شوند یعنی وقتی این ایمپلنت ها به استخوان دندان پیوند زده می شود نه تنها تداخلی ایجاد نمی کنند بلکه باعث رشد استخوان ها و تداوم و استحکام دائمی آنها کنار هم می شود. از زمان کشف تیتانیوم تا امروزه، این مواد بیشترین کاربرد را در ساخت ایمپلنت های دندانی داشتند که نتیجه ی طولانی مدت با هزینه ی مناسب را به بیماران ارائه می دهد. در تمام دوران تیتانیوم یکی از بهترین مواد تشکیل دهنده ی ایمپلنت ها بوده اند.

بررسی بهترین برندهای ایمپلنت دندان

  1. مواد ایمپلنت دندانی زیرکونیا:

نسبت به مواد تیتانیوم، زیرکونیا یک اختراع جدید است. استفاده از این ماده آینده ی امیدوار کننده ایی در ایمپلنت دندان دارد. مواد ایمپلنت زیرکونیا در اوایل دهه 1990  به صورت کامل در ساخت پایه ی ایمپلنت مورد استفاده  قرار گرفتند که در این مدت، مواد کاشت تیتانیوم هنوز مورد استفاده بود. در سال 2003 برای اولین بار از این مواد در ساخت تاج دندان استفاده کردند. مدت طولانی نیست که از کشف مواد زیرکونیا میگذرد اما کاربرد این مواد در حال افزایش است.

راه‌هایی برای جلوگیری از تشکیل پلاک دندان

مزایای مواد تیتانیوم و زیرکونیا

همانطور که گفتیم، دو ماده ی اولیه ی ایمپلنت دندان تیتانیوم و زیرکونیا هستند. هر کدام از این مواد تشکیل دهنده ی ایمپلنت دارای ویژگی های مخصوص خود هستند.

آزمایش های انجام شده ی ماده ی تیتانیوم نتایج موفقیت آمیزی را هم در پزشکی و دندانپزشکی به همراه داشته است و همین ویژگی تیتانیوم، آن را از ماده ی زیرکونیا متمایز می کند. تیتانیوم، اولین فلز انتخاب شده در همه ی انواع کاشت استخوان و ایمپلنت دندان بوده است. تعداد بیشماری از بیماران توانسته اند از مزایای تیتانیوم در درمان بهره مند شوند.

چگونه یک پروتز دندان یا دندان مصنوعی ساخته میشود؟

دلایل کارآمد تر بودن تیتانیوم نسبت به ماده ی زیرکونیا را در ایمپلنت دندان در زیر بررسی می کنیم:

  • ایمپلنت ساخته شده از مواد تیتانیوم قابلیت طراحی  در دو قطعه از کاشت دندان را دارد. یک پایه ی جدا که قسمت بالای ایمپلنت را تشکیل می دهد و به دندان جایگزین شده وصل می شود و دیگری قطعه ایی است که با جراحی در قسمت استخوان کاشت می شود. در حالیکه ایمپلنت ساخته شده از ماده ی زیرکونیوم به صورت تک قطعه تولید می شود و قابلیت تیتانیوم را ندارند.
  • تیتانیوم از نظر سازگاری با زیست بدن انسان خیلی مناسب تر از مواد دیگر است و می تواند به راحتی با استخوان بدن جوش بخورد.
  • اگر در از بین رفتن دندان، استخوان ها هم از بین رفتنه باشند استفاده از ایمپلنت های ساخته شده از تیتانیوم به دلیل قابلیت دو قطعه ای بودن خود می توانند کمبود استخوان را جبران کنند و یک کاشت دندان مطمئن تر و لبخند زیباتری ارائه می دهد.
  • مواد ایمپلنت دندانی زیرکونیا هر دو قطعه را در یک واحد تولید می کنند و یک قطعه ایی بودن آن باعث کاهش خطر ورود باکتری و تاثیر آن روی لثه می شود و این یک مزیت خوب محسوب می شود اما هنوز از این ماده و طرح های سرامیکی آن در ایمپلنت دندان استفاده نمی شود. شاید دلیلش این باشد که هنوز مدت زیادی از کشف آن نگذشته و مورد آزمایش و تست قرار نگرفته است.

جراحی لثه: معرفی انواع جراحی لثه

مرکز تخصصی ایمپلنت رشت با استفاده از بهترین برندهای روز دنیا با گارانتی مادام العمر و قابل اخذ، خیال مراجعین عزیز را نسبت به نوع ایمپلنتی که در درمان آنها مورد استفاده قرار میگیرد راحت میکند و بیماران با آسودگی خیال راحت تری به درمان در این مرکز تخصصی نسبت به مکان های دیگر میپردازند.


ایمپلنت دندان یکی از بهترین راه حل ها برای بیمارانی است که می خواهند با جایگزینی دندان های از دست رفته جلوه لبخند خود را بهبود بخشند. با این حال، تمام ایمپلنت های دندانی برابر نیستند و همه از مواد یکسانی ساخته نشده اند. اگرچه استفاده از کاشت ایمپلنت با کیفیت برای طول عمر طولانی مدت بسیار مهم است، اما انتخاب محل کاشت به همان اندازه ضروری است. مرکز تخصصی ایمپلنت رشت افتخار دارد که گزینه برتر در رشت و استان گیلان باشد. ما در این مرکز از بهترین برندهای یمپلنت مانند DIO، BEGO، BioHorizons، Bicon و CWM استفاده می کنیم.

این مرکز از برندهای معتبر و روز دنیا استفاده میکند که نتایج استثنایی برای بیماران به ارمغان می آورد. اگر شما علاقه مند به ایمپلنت دندان برای تکمیل لبخند خود هستید، اولین قدم تماس با مرکز تخصصی ایمپلنت رشت، تحت مدیریت دکتر آرش غفوری متخصص ایمپلنت و جراحی لثه در رشت است.

امتیاز این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر