جراحی لثهانواع جراحی لثه

رایج ترین علت ابتلا به بیماری لثه، تجمع بیش از حد باکتری در دهان و در نتیجه ایجاد جرم روی دندان هاست. وقتی میزان این باکتری ها خیلی زیاد باشد بدن قادر به مقابله به آن ها نخواهد بود و دچار بیماری می شوید. در ادامه به معرفی انواع جراحی لثه خواهیم پرداخت

البته بغیر از باکتری، عوامل دیگری هم هستند که باعث می شوند فرد بیشتر در معرض بیماری لثه ای قرار بگیرد؛ اگر کسی مبتلا به بعضی بیماری های مزمن و مشکلات سلامتی باشد، حتی درصورتی که به بهداشت دهانش خوب رسیدگی کند، باز هم ممکن است بیماری لثه بگیرد.

انواع جراحی لثه

اگر بیماری لثه آنقدر شدید باشد که نیاز به جراحی داشته باشد، پزشک یکی از انواع جراحی را برای درمان مشکلتان پیشنهاد می دهد که در زیر به آن ها اشاره میکنیم.

 

عمل فلپ (شیاربری یا مسطح‌سازی شیار لثه)

در این جراحی، پزشک پریودانتیست (متخصص لثه) لثه ها را بر می گرداند تا باکتری ها را از بین آن خارج کند. سپس به جای آنکه لثه را به حال خود رها کند، آن را به دندان متصل می کند تا دوباره دچار برگشتگی نشود.

 

تشکیل دوباره لثه

در این فرایند، جراح لثه ها را به سمت بیرون بر می گرداند و باکتری هایی که عامل بیماری شده‌اند را خارج می کند. سپس استخوان های پیوندی، غشا یا پروتئین های بافت لثه (یا ترکیبی از این سه مورد) را به لثه اضافه می کند تا بافت آن دوباره تشکیل شود و محکم به دندان بچسبد.

جراحی افزایش طول تاج (CL)

در جراحی لیفت لثه ، پزشک لثه هایی که بیش از حد رشد کرده‌اند را برش می دهند تا کمی کوتاه تر شوند و میزان بیشتری از دندان پیدا شود. این فرایند علاوه بر اهداف درمانی، به منظور عمل زیبایی هم انجام می شود.

 

جراحی لثه تحلیل رفته (جراحی پیوند لثه)

در این روش، پریودانتیست بخشی از قسمت های دیگر بافت دهان را برمی‌دارد و به لثه ها پیوند می زند. این جراحی زمانی انجام می شود که لثه به دلیل بیماری از بین رفته یا اینکه مقداری از بافت آن تحلیل رفته باشد.

این جراحی هم علاوه بردرمان ،گاهی به منظور جراحی زیبایی انجام می شود زیرا ناحیه هایی که ریشه در آن نمایان شده را می پوشاند و ظاهر دندان ها را زیباتر می کند.
اگر دندانپزشک بعد از معاینه تشخیص دهد که به جراحی لثه احتیاج دارید، به احتمال زیاد شما را به پریودانتیست ارجاع می دهد که در زمینه بیماری های لثه تخصص دارد.

انواع جراحی لثه

جراحی پریودنتال چیست؟

گاهی برای درمان بعضی بیماری های لثه و شرایط خاص مانند ژنژیوت یا التهاب لثه، از جراحی پریودنتال استفاده می کنند. به این نوع جراحی معمولا جراحی لثه گفته می شود. هدف از این جراحی، این است که با انجام فرایندهای زیر، بیماری لثوی و صدمات ناشی از آن را درمان کنند:

  • رشد دوباره بافت ها و استخوان های آسیب‌دیده
  • جلوگیری از افتادن دندان
  • کاهش فاصله بین لثه و دندان
  • تغییرشکل استخوان فک به منظور کاهش احتمال رشد باکتری در شکاف های استخوان
  • کاهش باکتری و عفونت در دهان
  • هزینه جراحی لثه

یکی از هزینه هایی که در دندانپزشکی نمی توان به صورت دقیق از قبل مشخص کرد، هزینه جراحی لثه است،زیرا ابتدا باید معاینه صورت گرفته و میزان آسیب لثه شما مشخص شود. برای اینکار شما می توانید از طریق مشاوره آنلاین ، عکس دندان ها و لثه خود را فرستاده و یا از طریق تماس با مرکز تخصصی ایمپلنت رشت از مشاوره دکتر آرش غفوری استفاده نمایید.


لینک های مفید

ایمپلنت

جراحی لثه

پروتز دندان

مشاوره دندانپزشکی

امتیاز این مطلب

4 دیدگاه

    • بله..در کلینیک تخصصی ایمپلنت رشت جراحی لثه توسط دکتر آرش غفوری متخصص ایمپلنت و جراحی لثه صورت میگیرد.

    • با سلام
      اگر دیابت کنترل شده داشته باشند و سطح HbA1c خونشون زیر ۷ باشه میتونن درمان جراحی لثه رو انجام بدن.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر