جراحی لثهجراحی لثه چیست

شناخت جراحی لثه

بیماری لثه (پریودنتال) ممکن است فقط به صورت یک التهاب ساده و قرمز شدن بافت لثه دیده شود، در صورتی که بیماری لثه یک نوع بیماری جدی است که تاثیرات شدیدی دارد و می تواند استخوان های فک را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. در این بیماری بافت لثه آسیب میبیند اما اگر بیماری  پیشرفت کند به استخوان ها سرایت می کند و دندان ها استخوان های نگه دارنده ی خود را از دست می دهند. تحقیقات در این زمینه نشان داده است که حدود ٪12 از بزرگسالان درگیر بیماری پریودنتال هستند. حال برای رفع مشکلات شدید لثه، معمولا جراحی لثه به شما پیشنهاد می شود. نکته ای که مهم است، انتخاب بهترین جراح لثه ممکن، برای انجام جراحی لثه است. حال در این مطلب می خواهیم به این مساله که جراحی لثه چیست و چگونه انجام می شود بپردایم.

جراحی لثه در رشت | متخصص جراحی لثه | دکتر آرش غفوری

مراحل بیماری لثه

باکتری های موجود در دهان بافت لثه را تحت تاثیر قرار می دهند و دلیل بروز بیماری لثه هستند. باکتری ها باعث تشکیل لایه ی زرد رنگی به نام پلاک روی سطح دندان هستند و این پلاک ها می توانند بافت لثه را تحریک و آلوده کنند، بافت های آلوده شده به باکتری های موجود در پلاک ها ، ملتهب و قرمز می شوند.

اگر پلاک ها از سطح دندان پاک نشوند و بهداشت شخصی دهان و دندان به درستی رعایت نشود، در قسمت بافت لثه فضایی ایجاد می شود که به مرور زمان عفونت به زیر آن منتقل می شود. وقتی عفونت به این مرحله می رسد، پاکسازی دندان مشکل می شود و نیاز به کمک دندانپزشک  داریم. این عفونت می تواند تا قسمت ریشه ی دندان پیشرفت کند و در نهایت باعث آسیب و پوسیدگی دندان شود.

بیماری لثه با یک التهاب بدون درد شروع می شود و در مراحل مختلف پیشرفت می کند. بعد از مدتی لثه ها ضعیف تر می شوند و شروع به خونریزی می کنند. پیشرفت بیماری و تاثیر باکتری ها روی بافت لثه با تحلیل و کوچک شدن لثه و بوی بد دهان همراه است.  وقتی استخوان های نگه دارنده ی دندان ها تحت تاثیر عفونت قرار می گیرند دندان ها سست می شوند و با پیشرفت بیماری و شدت عفونت، از لثه و دندان ها چرک و عفونت خارج می شود. در این وضعیت با التهاب لثه، بیماری لثه و یا شرایط پیشرفته ی بیماری  لثه مواجه می شویم.

جراحی لثه چیست

درمان بیماری لثه بستگی به این دارد که تا چه مرحله ایی پیشرفت کرده باشد و دندانپزشکان با توجه به شرایط و شدت بیماری لثه، نوع درمان را پیشنهاد می کنند.

1. جراحی کاهش فضای آلوده

فلپ لثه فضایی است تشکیل شده از تجمع باکتری ها که به صورت پوششی روی لثه ایجاد می شوند. در این روش پاکسازی عمیق صورت می گیرد و رسوب ها از بین می روند و همچنین این روش به از بین رفتن عفونت لثه کمک می کند.

پیوند لثه چیست؟ راهنمای جامع پیوند لثه

2. جراحی بافت لثه

در این روش قسمتی از بافت لثه که بیش از حد رشد کرده برداشته می شود و در از بین بردن باکتری های جمع شده در زیر لثه کمک می کند و باعث می شود تاج دندان بلندتر دیده شود که در زیبایی دندان تاثیر زیادی دارد.

3. پیوند بافت

یکی از مهم ترین و رایج ترین تاثیرات بیماری لثه، جمع شدن و تحلیل رفتن بافت لثه است. برای درمان فرسایش لثه، از قسمت های دیگر دهان بافت گرفته می شود و به قسمت تحلیل رفته ی لثه پیوند زده می شود. پیوند بافت لثه نه تنها در زیبایی موثر است بلکه در بازسازی و سلامت لثه تاثیر زیادی دارد.

روش درمان

وقتی جراحی لثه به عنوان روش درمانی انتخاب می شود قبل از جراحی  اقدامات خاصی لازم است. قبل از شروع جراحی، قسمت مورد نظر را با یک  روش پاکسازی ساده برای  بی حس شدن آماده می کنند و بعد از بی حس شدن لثه درمان کانال ریشه انجام می شود که به از بین بردن عفونت کمک می کند و همچنین احتمال برگشت دوباره ی بیماری را کاهش می دهد.

علل پیوند لثه چیست؟ پیوند لثه چه زمانی انجام میشود؟

در پایان جراحی، دندانپزشک قسمت ها ی تحت درمان را بخیه می زند. برای بررسی و معاینه ی بخیه ها باید با پزشک خود هماهنگ شوید. برای تسکین درد بعد از جراحی داروهای بدون نسخه یا با نسخه تجویز می شود و در صورت لزوم، ممکن است پزشک برای کمک به روند بهبودی آنتی بیوتیک تجویز کند. همچنین کیسه های یخ به کاهش تورم در قسمت فک کمک می کند.

مراقبت های بعد از عمل

پزشک در مورد تغییر مصرف مواد غذایی که بعد از انجام این جراحی باید رعایت شود، با شما صحبت می کند. همچنین باید با احتیاط و دقت زیاد از مسواک و نخ دندان استفاده کنید. بهتر است تا زمان بهبودی کامل قسمت جراحی شده را مسواک نزنید و از نخ دندان استفاده نکنید. در صورت خونریزی یا درد شدیدی که ادامه دار است، باید بلافاصله با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

بیماری لثه به صورت مرحله به مرحله پیشرفت می کند و لثه ها به صورت آهسته و آرام تحلیل می روند جوری که شما متوجه ی عقب رفتن آنها نمی شوید. شما وقتی متوجه ی بیماری می شوید که ریشه های دندان دیده می شوند و دندان ها حساس می شوند. پس خیلی مهم است که دوبار در سال برای معاینه ی کلی به دنداپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک باتجربه و ماهر می تواند علائم این بیماری را تشخیص دهد و برای درمان و جلوگیری از پیشرفت بیماری ممکن است راه کار های جدیدی در رعایت بهداشت دهان و دندان ارائه دهد.

معرفی انواع درمان بیماری لثه | انواع جراحی لثه

ممکن است بعد از جراحی دوباره دچار بیماری لثه شوید به همین دلیل رعایت بهداشت دندان و چکاپ و مراجعه ی منظم به دندانپزشک برای  سلامت دهان و دندان بسیار مهم است. مصرف مواد غذایی سالم و مناسب، رعایت نظافت مناسب دندان، کاهش مصرف سیگار و استعمال دخانیات و موارد دیگر برای سلامت دهان و دندان بسیار مهم است.

مرکز تخصصی ایمپلنت رشت تحت مدیریت دکتر آرش غفوری متخصص جراحی لثه و ایمپلنت با بررسی و طرح درمان دقیق و روش های جدید و منحصر به فرد دکتر آرش غفوری بیماران بسیاری را که از مشکل بیماری لثه رنج میبرند درمان مینماید و از این حیث یکی از بهترین مراکز درمان لثه در رشت و استان گیلان میباشد.

معرفی مرکز تخصصی ایمپلنت رشت :

شما می توانید برای جراحی لثه به مرکز تخصصی ایمپلنت رشت به مدیریت دکتر آرش غفوری مراجعه نمایید. ما در مرکز تخصصی ایمپلنت در رشت به صورت تخصصی بر روی ایمپلنت دندان و جراحی لثه تمرکز کرده ایم و تضمین می دهیم که بهترین نتیجه را در زمینه ایمپلنت دندانی و جراحی لثه برای شما به ارمغان بیاوریم.

مشاوره آنلاین دندانپزشکی