ایمپلنت دندانویژگی های ایمپلنت زیرکونیا

در این مطلب می خواهیم به مشخصات و ویژگی های ایمپلنت زیرکونیا و ایمپلنت تیتانیومی بپردازیم. در پایان این مطلب می توانید از مقایسه ایمپلنت زیرکونیا و ایمپلنت تیتانیومی نتیجه گیری مناسبی داشته باشید. با این حال برای دریافت مشاوره دقیقتر، با متخصص دندانپزشک خود صحبت کنید.

قیمت ایمپلنت | بررسی عوامل تاثیرگذار در قیمت ایمپلنت دندان

ایمپلنت زیرکونیا چیست؟

ایمپلنت دندان جایگزین ریشه دندان است که با تاج دندان سرامیکی پوشانده شده است. تاج (دندان جایگزین) توسط پایه به ایمپلنت متصل میشود.ایمپلنت زیرکونیا در عرصه ایمپلنت ها تاحدودی جدید است. اکثر ایمپلنت های زیرکونیا پذیرفته شده در FDA یک قطعه هستند. به این معنی است که ریشه دندان مصنوعی و پایه به هم متصل شده اند. این مساله برای ایمپلنت های تیتانیومی فرق دارند و آنها دو تکه هستند. این مساله باعث می شود که دندانپزشک کنترل بیشتری بر روی فرآیند کاشت ایمپلنت تیتانیوم داشته باشد. با این حال هم تیتانیوم هم زیرکونیا، می توانند به راحتی با بدن ما سازگار شوند و استخوان به دور آنها، مانند ریشه دندان واقعی ما بروید.

 

آیا ایمپلنت های زیرکونیا فاقد فلز هستند؟

زیرکونیا بدلیل شباهتش به الماس شناخته شده است. زیرکونیا یک ماده کریستالی است که هنگامی که در ایمپلنت دندانسازی استفاده میشود اندکی تغییر می کند و به آن رنگ دندان میدهند. زیرکونیا شکل کریستالی فلز زیرکونیوم است و اغلب ایمپلنت های زیرکونیا در بازار با نماد بدون فلز عرضه می شوند. باتوجه به نگرانی های زیاد درمورد جیوه که در پر کردن دندان از آن استفاده میشود، برخی بیماران تمایل دارند به طور کامل از وجود فلز در دهان خود دوری کنند.

معرفی انواع کاشت ایمپلنت | کدام یک برای شما مناسب تر است؟

ایمپلنت دندان تیتانیوم چیست؟

از دهه ها قبل در صنعت پزشکی از تیتانیوم استفاده میشد. علاوه بر دندانپزشکی معمولا برای تعویض مفصل ران و زانو  نیز از آن استفاده میشود. تیتانیوم فلزی مقاوم، سبک، غیر سمی و مقاوم در برابر فرسودگی است. ایمپلنت های دندانی ساخته شده از تیتانیوم همیشه دارای موفقیتی در حدود ۹۵٪ هستند. برخی بیماران، ایمپلنت های دندانی تیتانیومی خود را، پس از ۳۰ سال در شرایط بسیار خوبی دارند و از این نظر بسیار مقاوم هستند. از طرف دیگر زیرکونیا به اندازه کافی در دندانپزشکی استفاده نشده است که متوجه شوند مدت زمان موفقیت آن چقدر است و روش استفاده از زیرکونیا مستمرا در حال تغییر است. به طور مثال هنگامی که زیرکونیا را قرار میدهند بیشتر دندانپزشکان از یک قطعه ایمپلنت زیرکونیا استفاده میکنند ولی در نهایت روش دو قطعه ای از طرف FDA پذیرفته شده است که به دندانپزشکان آزادی بیشتری در قراردادن آنها میدهد ولی دندانپزشکان در این زمینه تجربه کمتری دارند.

دکتر آرش غفوری ، متخصص ایمپلنت دندان و جراح لثه در رشت

آیا ممکن است کسی به ایمپلنت های دندان خود حساسیت پیدا کند؟

این مساله خیلی نادر است که کسی به ایمپلنت دندان تیتانیومی حساسیت داشته باشد و هیچ مورد مستندی مبنی بر حساسیت به تیتانیوم وجود ندارد. ایمپلنت دندان تیتانیوم از آلیاژ تیتانیوم ساخته شده است که ترکیبی از تعدادی فلز شامل مقدار کمی آلومینیوم،وانادیوم و نیکل است.برخی از مردم که به ایمپلنت های تیتانیومی حساسیت دارند معمولا بخاطر مقدار کمی نیکل که در آلیاژ تیتانیوم هست حساسیت نشان میدهند.به بیمارانی که سابقه حساسیت به فلز دارند توصیه میشود قبل از قرار دادن ایمپلنت تیتانیومی تست MELISA انجام دهند.

 

آیا دو فلز تیتانیوم و زیرکونیا مواد مطمئنی برای ایمپلنت در استخوان فک هستند؟

از ویژگی های ایمپلنت زیرکونیا و تیتانیومی این است که هر دو گزینه از مواد ایمپلنت زیست سازگار و مورد پذیرش FDA بوده و از همه نظر ایمن هستند. این بدان معنی است که این دو فلز با بدن انسان متقابلا مطلوب عمل میکنند و غیر سمی هستند. آثار کمی از آلیاژ تیتانیوم ممکن است در جریان خون شما وجود داشته باشد اما در مطالعات ۵۰ سال گذشته نشان داده است که باعث هیچگونه واکنش مضری نمیشود. (تنها استثنا در مورد بیمارانی است که به فلز موجود در آلیاژ حساسیت دارند). زیرکونیا نیز زیست سازگار بوده،ضد آلرژی است و به جریان خون نفوذ نمیکند.

انجام دادن ایمپلنت دندان بدون توجه به مواد، خطر عفونت لثه را تا زمان بهبودی کامل افزایش میدهد. مواردی وجود دارد که ایمپلنت های دو تکه احتمال بیشتری در پناه دادن به باکتری ها ذاشته اند. این در حالی است که ایمپلنت یک تکه به سیمان دندانی نیاز دارند که همچنین میتواند باعث جمع شدن باکتری شود. بنابراین هیچکدام از گسترش پلاک ایمن نیستند.

مراحل کاشت ایمپلنت دندان / سوالات متداول ایمپلنت

آیا میتوان برای تعویض همه دندان های دهان از هر دو ماده استفاده کرد؟

اگر قرار باشد یک قوس کامل یا مجموعه کامل دندان تعویض شود، ایمپلنت های تیتانیوم بهترین انتخاب هستند. هنگامی که ایمپلنت تیتانیوم در دو قطعه ساخته میشوند دندانپزشک آزادی بیشتری دارد که تغییر کوچکی در زاویه پایه بوجود بیاورد. این بدان معنی است که ظاهر خط خنده و هم تراز بودن دندان ها روی هم طبیعی تر احساس میشوند. از آنجایی که در ایمپلنت تک قطعه زیرکونیا، زاویه ها سخت تر قابل تغییر هستند، که این مساله به دلیل این است که پایه ها ثابت هستند، به دندانپزشک اجازه تغییر دادن حالت دندان ها را نمیدهد.


برای آگاهی از مراحل ایمپلنت دندان می توانید با مشاوران ما در مرکز تخصصی ایمپلنت رشت به مدیریت دکتر آرش غفوری ، با شماره 32134040-013 تماس بگیرید و یا برای دریافت مشاوره آنلاین می توانید اطلاعات خود را از طریق بخش مشاوره آنلاین برای ما ارسال کنید. همکاران ما در مرکز تخصصی ایمپلنت رشت ، در کمترین زمان ممکن با شما تماس می گیرند و مشاوره های لازم را در اختیار شما قرار خواهند داد.

امتیاز این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر