ایمپلنت دندانمواد ساخت ایمپلنت دندان

دکتر آرش غفوری متخصص با تجربه کاشت ایمپلنت دندان در مرکز تخصصی ایمپلنت دندان در رشت معتقد است یکی از بهترین روش های جایگزینی دندان های از دست رفته کاشت ایمپلنت دندان می باشد و سالانه بیماران زیادی که از جای خالی دندان های خود رنج می برند بعد از کاشت موفقیت آمیز دندان با یک لبخند زیبا و رضایتمند این مرکز را ترک می کنند. در این مطلب به این مساله می پردازیم که مواد ساخت ایمپلنت دندان از چیست و چگونه ساخته میشود.

ایمپلنت دندان یکی از مهمترین نوآوری های دندانپزشکی در 50 سال اخیر بوده است. این نوآوری پیشرفته امکان کاشت دندان را شبیه به دندان های طبیعی برای افرادی که نیاز به دندان مصنوعی داشتند فراهم کرده است. امروزه متخصصین ایمپلنت دندان از طریق کاشت موفقیت آمیز ایمپلنت می توانند جای خالی دندان های از دست رفته را به نزدیک ترین شکل ممکن با دندان طبیعی پر کنند.

در بیشتر موارد ایمپلنت های دندان به عنوان بهترین گزینه برای جایگزینی دندان های از دست رفته و از کار افتاده انتخاب می شوند. ایمپلنت‌ها برای حمایت از تاج ‌هایی که جایگزین دندان‌های تکی می‌شوند، بریج‌هایی که قسمت بزرگ ‌تری از دندان‌های از دست رفته را بازیابی می‌کنند و حتی پروتزهای کامل استفاده می شوند.

سوالی که ممکن است که برای خیلی از شماها مطرح شود این است که مواد ساخت ایمپلنت دندان به عنوان یکی از بهترین روش های جایگزین دندان از چیست و از چه موادی ساخته می شود که مثل دندان طبیعی با بدن سازگاری دارد و هیچ مشکلی را بوجود نمی آورد؟ ما در ادامه ی این مطلب به پاسخ این سوال شما کاربران محترم می پردازیم.

 

 

 

ایمپلنت های دندانی از چه موادی ساخته می شوند؟

یکی از رایج ترین فلزاتی که به دلیل زیست سازگاری در کاشت ایمپلنت استفاده می شود فلز تیتانیوم می باشد. در واقع تیتانیوم یک نوع فلزی است که بدن آن را رد نمی کند. تیتانیوم و آلیاژهای آن با ایجاد یک لایه اکسید شده در خارج که به محیط اطراف خود واکنش نشان نمی دهد، با بدن سازگار می شوند و باعث می شود برای کاربردهای داخل بدن کارایی داشته باشد.

یکی از اولین مواد ساخت ایمپلنت های دندان فلز تیتانیوم است. تیتانیوم ماده ای قوی و در عین حال سبک است که به خوبی با استخوان انسان ترکیب می شود که به این فرآیند ‘زیست سازگاری’ می گویند. بدن نمی تواند هرگونه مواد غیر طبیعی را از خارج بپذیرد، بنابراین پیداکردن فلزی که اینگونه کارساز باشد یک شاهکار پزشکی است که در صنعت دندانپزشکی برای جایگزینی دندان های از دست رفته از آن استفاده می شود. ایمپلنت‌های دندانی که از جنس تیتانیوم هستند، بر اساس تحقیقات سازمان بهداشت دهان و دندان، 95 درصد نتیجه موفقیت آمیز دارند و می‌توانند با یک روال بهداشتی مناسب و مراقبت از دهان و دندان، تا آخر عمر ماندگاری داشته باشند.

با تمام این مزایا متخصصین ایمپلنت دندان برای ارائه ایمپلنت های تیتانیوم برای هر بیمار باید به عوامل و شرایط مختلفی توجه داشته باشند. ممکن است درصد کمی از افراد واکنش آلرژیک به تیتانیوم داشته باشند یا همچنین مواردی در مورد زیبایی شناسی وجود دارد مثلا اگر خط لثه دچار تحلیل شود یا نازک شود، ایمپلنت می تواند یک نمای تیره و فلزی در زیر لثه باقی بگذارد.

 

 

 

آیا به جز تیتانیوم مواد جایگزین برای ایمپلنت دندان وجود دارد؟

فلز تیتانیوم امکاناتی را در اختیار دندانپزشکان و جراحان قرار داده است که قبلاً از آن محروم بودند. سایر فلزات موجود ممکن است با پس زدن یا حتی تجزیه در بدن مواجه شوند.

با این وجود در بعضی موارد ممکن است ایمپلنت های دندانی زیرکونیا را به عنوان جایگزینی برای تیتانیوم استفاده کنند. فلز زیرکونیا نیز یکی دیگر از مواد ساخت ایمپلنت میباشد. سرامیک زیرکونیا ضد حساسیت است یعنی هیچ گونه حساسیت یا آلرژی در بدن ایجاد نمی کند. ایمپلنت های زیرکونیا همرنگ دندان های طبیعی هستند و در موارد تحلیل خط لثه کم تر از فلز تیتانیوم قابل دیده شدن هستند. زیرکونیا هم مثل تیتانیوم زیست سازگار است.

سرامیک های زیرکونیا مفید هستند، اما مشکلات خاص خود را مثل بریدگی، شکسته شدن و سوراخ شدن یا ترک خوردن به همراه دارند که تیتانیوم این مشکلات را ندارد. فلز تیتانیوم در برابر فشارهایی که سایر ایمپلنت ها (زیرکونیا) نمی توانند مقاومت کنند محکم و با دوام هستند. استخوان های اطراف تیتانیوم به راحتی رشد می کند و با فلز تیتانیوم به خوبی ادغام می شوند تا ایمپلنت را در جای خود محکم نگه دارند. پایه تیتانیومی ایمپلنت دندان به راحتی از تاج های نصب شده پشتیبانی می کنند و بیمار را از داشتن دندان مصنوعی های متحرک و پر دردسر راحت می کنند.

 

 

 

شاید برایتان جالب باشد که بدانید تفاوت ایمپلنت تیتانیوم و زیرکونیا چه می تواند باشد.

تفاوت تیتانیوم و زیرکونیا دو ماده تشکیل دهنده ایمپلنت دندان

ایمپلنت های تیتانیوم معمولا از دو قسمت ساخته می شوند. یک قسمت پایه پیچی ایمپلنت است، که جایگزین ریشه دندان می شود، دیگری اباتمنت است که برای اتصال تاج دندان با پایه روی پایه ایمپلنت وصل می شود. سیستم دو قسمتی این ایمپلنت، باعث می شود که پایه در عمق استخوان فک قرار گیرد. این قطعات هرکدام به صورت جداگانه در بازه های زمانی مختلف نصب می شوند. اما ایمپلنت های زیرکونیا معمولا به صورت یک قسمتی هستند یعنی اینکه در یک مرحله و در یک جلسه تکمیل می شوند اما این به این معنی نیست که کاشت ایمپلنت زیرکونیا آسان تر است برعکس می تواند سخت تر از کاشت ایمپلنت تیتانیومی باشد.

یکی دیگر از تفاوت های این دو ایمپلنت در استحکام آنها است. ایمپلنت های تیتانیومی از استحکام و انعطاف پذیری بالایی برخوردارند و در برابر شکست مقاوم هستند. زیرکونیا خاصیت انعطاف پذیری کمتری دارد که می تواند در معرض ترک خوردگی و شکستگی باشد.

قیمت ایمپلنت زیرکونیا خیلی بیشتر از ایمپلنت تیاتنیومی است. بنابراین بیمار برای کاشت دندان خود با استفاده از ایمپلنت زیرکونیا متحمل هزینه بیشتری می شود.

هر کدام از ایمپلنت های دندان دارای نقاط قوت و مزایا منحصر به فرد خود هستند. دکتر آرش غفوری و سایر متخصصین ایمپلنت دندان بر اساس نیازهای فردی و شرایط بیمار گزینه مناسب را برای جایگزینی دندان های از دست رفته ارائه می دهد.

با توجه به تفاوت ایمپلنت های تیتانیومی و زیرکونیا، بهتر است بیماران به توصیه متخصص ایمپلنت خود عمل کنند و با مشورت او تصمیم گیری کنند. ایمپلنت های تیتانیومی سال های زیادی در خدمت صنعت دندانپزشکی بوده است و اعتماد و اطمینان به آن ثابت شده است. اما ایمپلنت های زیرکونیا با توجه به مزایای که دارند چون مدت زیادی از کاربرد آنها نمیگذرد موفقیت آنها در دراز مدت هنوز به اثبات نرسیده است.

در هر صورت ایمپلنت های دندانی در بالا بردن کیفیت زندگی بسیار موثر هستند. افرادی که دندان های خود را از دست داده اند می توانند با کاشت ایمپلنت های دندان نزد یک متخصص ماهر از دریافت پروتز و سایر راه حل های دشوار برای پر کردن جای خالی دندان ها دوری کنند.

اگر دندان های خود را از دست داده اید و از جای خالی آنها رنج می برید و به دنبال یک متخصص با تجربه می باشید، می توانید با مرکز تخصصی ایمپلنت دندان دکتر آرش غفوری تماس بگیرید. دکتر آرش غفوری متخصص ایمپلنت دندان با داشتن سالها تجربه ی موفقیت آمیز در زمینه ی کاشت ایمپلنت به صورت متمرکز و تخصصی می تواند لبخند رضایتمند و درخشانی را به شما هدیه دهد.

دکتر آرش غفوری متخصص ایمپلنت دندان در رشت و تهران ارائه دهنده انواع روش ها و تکنیک های کاشت دائمی دندان و ایمپلنت مانند ایمپلنت فوری ، ایمپلنت یک روزه ، ایمپلنت all on 4 در محیطی مجهز به پیشرفته ترین امکانات و تکنیک های روز دنیا در زمینه تخصصی کاشت دندان و جراحی لثه می باشد. شما میتوانید برای دریافت وقت ویزیت با مرکز تخصصی ایمپلنت دکتر ارش غفوری تماس و یا از طریق بخش مشاوره آنلاین ایمپلنت با ما در تماس باشید.

 

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر