اطلاعات عمومی دندانچکاپ عمومی دندانپزشکی

دکتر آرش غفوری متخصص ایمپلنت دندان و جراح لثه یکی از موارد مهم در جلوگیری از بیماری های لثه و ارائه درمان در مراحل اولیه مشکلات لثه را معاینات و چکاپ منظم توسط دندانپزشک توصیه می کند. یکی از اهداف چکاپ های عمومی دندانپزشکی کمک به افراد در پیشگیری از ایجاد مشکلات و بیماری های حاد بهداشت دهان و دندان و ارائه درمان مناسب در تشخیص اولیه بیماری های دندانپزشکی می باشد.

البته رعایت مناسب بهداشت دهان و دندان در خانه می تواند بهترین راه برای جلوگیری از مشکلات دندانی مانند بیماری لثه باشد، اما یکی از توصیه های مهم مرکز تخصصی ایمپلنت دندان و جراحی لثه دکتر آرش غفوری به بیماران و کابران خود این است که حتما در وقت تعیین شده و به طور منظم مراجعه به دندانپزشک را جهت معاینه عمومی انجام دهند. به همین دلیل این مطلب را به توضیح اهمیت نقش معاینات عمومی دندانپزشکی در جلوگیری از بیماری های لثه اختصاص داده ایم.

بهترین راه برای مقابله با مشکلات بهداشت دهان و دندان مانند بیماری لثه، جلوگیری از ابتلا به آنها در مرحله اول است. در ادامه به بررسی تمام مواردی که باید در مورد معاینات عمومی دندانپزشکی و تاثیر آنها بر سلامت دهان و دندان اطلاعات کافی داشته باشید می پردازیم.

به نظر شما معاینات عمومی دندانپزشکی چگونه انجام می شود؟

چکاپ عمومی دندانپزشکی یا همان معاینه منظم دندانپزشکی، یک ملاقات معمولی و ساده با دندانپزشک است که در این ویزیت دندانپزشک علائم و نشانه های وجود یک عارضه مربوط به سلامت دهان و دندان، مانند بیماری لثه یا فرسایش مینای دندان را بررسی می کند. در واقع منظور اصلی در این ویزیت ها این است که دندانپزشک بیماری و مشکلات موجود دهان و دندان را تشخیص دهد تا بتوانید قبل از پیشرفته شدن بیماری آن را درمان کنید. در این ملاقات دندانپزشکان عمومی معمولا پاک سازی حرفه ای و روتین دندان را توصیه می کنند. اگر علائم اولیه بیماری لثه وجود داشته باشد، ممکن است جرم گیری و درمان ریشه از طرف دندانپزشک پیشنهاد شود. علاوه بر این دندانپزشکان در این معاینات نکات بیشتری در مورد چگونگی پیشگیری از بیماری لثه از طریق بهداشت دهان و دندان ارائه می دهند.

چکاپ عمومی دندانپزشکی به جلوگیری از چه مشکلاتی کمک می کند؟

هر کدام از دندانپزشکان روند و دستورالعمل های خاص خود را دارند، اما موارد مشخصی وجود دارد که بیمار می تواند در طول تمام چکاپ های عمومی دنداپزشکان انتظار داشته باشد. طیف وسیعی از موارد وجود دارد که یک دندانپزشک در حین معاینه منظم دندانپزشکی فرد مراجعه کننده آنها را بررسی می کند، این موارد مشخص عبارتند از:

  • بیماری لثه
  • فرسایش مینای دندان
  • دندان های آسیب دیده
  • سرطان دهان

در طی فرآیند معاینه عمومی دندانپزشکی معمولاً دندانپزشک با بیمار خود در مورد علائم بیماری های دهان و دندان یک پرسش و پاسخ کوتاه انجام می دهد و سپس دهان و دندان فرد را به طور دقیق معاینه می کند. ممکن است در طول معاینه در بعضی موارد نیاز به تصاویر اشعه ایکس برای تشخیص بهتر و دقیق تر مشکلات احتمالی وجود داشته باشد. همچنین در بعضی موارد دندانپزشک پاکسازی حرفه ای دندان را به بیمار توصیه می کند و در همان جلسه برای بیمار ارائه می دهد.

چکاپ دندان چندین روش موثر برای پیشگیری و درمان بیماری لثه در اختیار بیمار قرار می دهد. تمیز کردن حرفه ای و منظم دندان باعث کاهش تجمع پلاک که عامل اصلی بیماری لثه هستند می شود. همچنین دندانپزشک می تواند با بیمار خود در مورد عادات درست و اصولی بهداشت دهان و دندان صحبت کند. جرم گیری عمیقی که دندانپزشک ارائه می دهد در از بین بردن پلاک و باکتری ها خیلی بهتر و موثر تر از مسواک زدن معمولی عمل می کند.

اگر جرم گیری منظم دندان توسط دندانپزشک انجام نشود، پلاک ها به سرعت روی دندان ایجاد می شوند، بنابراین مسواک و استفاده از نخ دندان بدون مراجعه به دندانپزشک باعث حفظ سلامت دندان به طور کامل نمی باشند. خیلی از افراد متوجه تورم و حساس شدن لثه ها در مراحل اولیه نمی شوند، اما دندانپزشک علائم هشداردهنده را در همان مراحل اولیه تشخیص می‌دهد و اقدامات مناسب برای درمان را توصیه می‌کند.

هر چند وقت یک بار به معاینه عمومی دندانپزشکی نیاز دارید؟

توصیه بیشتر دندانپزشکان و متخصصین جراح لثه به بیمارانشان این است که بهتر است هر چهار یا شش ماه یک بار برای معاینه عمومی به دندانپزشکی مراجعه کنند. اکر دندانپزشک متوجه وجود یک بیماری یا مشکل جدی در دهان و دندان بیمار شود، ممکن است ویزیت های بیشتری به دندانپزشک متخصص دیگر یا دندانپزشک عمومی توصیه شود. بیماران باید برای نتایج بهتر به توصیه و دستورالعمل های دندانپزشکان خود عمل کنند.

روش های خانگی مناسب برای پیشگیری از بیماری های دهان و دندان

البته که معاینه عمومی دندانپزشکی راهی عالی برای کاهش خطر ابتلا به بیماری لثه است، همچنین رعایت بهداشت دهان و دندان مثل مسواک زدن مناسب، استفاده روزانه از نخ دندان و شستشو با دهانشویه طبق توصیه دندانپزشک ضروری است. همچنین افراد می توانند با محدود کردن مصرف غذاهای حاوی قند بالا و نوشیدنی های اسیدی و رنگ دار مانند قهوه و چای و الکل و همچنین ترک مصرف سیگار، خطر ابتلا به بیماری لثه و سایر مشکلات دهان و دندان را کاهش دهند.

عوارض بیماری پریودنتال از تورم دردناک تا از دست دادن دندان و دیابت متغیر است. علل ابتلا به این بیماری می تواند ژنتیکی، نتیجه تغییرات هورمونی، بیماری های خاص، سیگار کشیدن، عادات بهداشتی نامناسب یا عوارض جانبی داروها باشد. مشورت با دندانپزشک می تواند به شما کمک کند تا از این خطرات آگاه شوید و در هنگام ابتلا به آنها به روش مناسب درمان کنید. دندانپزشک خود را از داروهایی که مصرف می کنید آگاه کنید.

مراقبت مناسب از دهان و دندان علاوه بر جلوگیری از بیماری لثه و سلامت دهان و دندان برای سلامت عمومی شما بسیار مهم است. عادات بهداشتی اصولی همراه با معاینات مکرر به دندانپزشک تنها راه های پیشگیری و درمان موثر بیماری لثه و سایر مشکلات دهانی است.

امتیاز این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر