اطلاعات عمومی دندانتخصص دندانپزشکی

دندانها در کنار نقشی که در جویدن و سیستم گوارش دارند، در تلفظ درست کلمات بسیار مهم هستند. همچنین دندان ها در زیبایی لبخند و ظاهر کلی صورت  و روابط اجتماعی تاثیر گذار می باشند. با گذشت زمان و پیشرفت علم، دندانپزشکی نیز مانند سایر علوم به رشته های تخصصی تقسیم شده است. هر رشته بر بخش خاصی از مشکلات و بیماریهای دندان متمرکز شده است. دندانپزشکان بعد از گذراندن دوره ۶ ساله دندانپزشکی عمومی باید در آزمون دستیاری شرکت کرده و به دوره تخصص دندانپزشکی راه می یابند. با توجه به اینکه امروزه همه چیز به سمت و سوی تخصص رفته است و ممکن است افراد برای یک سرماخوردگی معمولی ترجیح دهد به متخصص بیماری های عفونی مراجعه کند، برای مشکلات مختلف دندان نیز ممکن است به متخصص یا فوق تخصص دندانپزشکی نیاز داشته باشیم.

دکتر آرش غفوری متخصص ایمپلنت دندان و جراح  لثه دوره های چند ساله ی تخصص در زمینه ی ایمپلنت دندان و جراحی لثه را گذرانده است و در حال حاضر با چندین دهه تجربه در زمینه ی تخصصی دندانپزشکی در مرکز تخصصی ایمپلنت دندان و جراحی لثه مشغول به ارائه ی خدمات تخصصی دندانپزشکی می باشد.

بهداشت عمومی دندان

بهداشت عمومی دندان یکی از شاخه های تخصصی دندانپزشکی است که به تشخیص، پیشگیری و کنترل بیماری‌های دندانی و بالا بردن سطح سلامت دهان و دندان می‌پردازد. بهداشت عمومی دندان از طریق تحقیقات، ارتقای سلامت، آموزش و برنامه های مراقبت از دندان به افراد جامعه خدمت می کند. دندانپزشک عمومی یک متخصص دندانپزشکی است که دوره های آموزشی پیشرفته ی معتبر را در زمینه ی بهداشت عمومی دندان با موفقیت به پایان رسانده است و در حال حاضر دارای عنوان تخصصی از یک مرجع نظارتی دندانپزشکی استانی است.

تخصص دندانپزشکی در درمان ریشه

درمان ریشه یکی دیگر از شاخه های تخصصی دندانپزشکی است که به مورفولوژی، فیزیولوژی و آسیب شناسی پالپ دندان و بافت های اطراف ریشه ی دندان مربوط می شود. این شاخه از دندانپزشکی شامل علوم پایه بالینی، از جمله زیست شناسی پالپ نرمال، و علت شناسی، پیشگیری از تشخیص، و درمان بیماری ها و آسیب های پالپ و بافت های اطراف رادیکولار(ریشه های دندان) مرتبط است. این تخصص معمولا بین مردم با عنوان “عصب کشی دندان” شناخته شده است . معمولا وقتی که ریشه دندان بر اثر ضربه یا پوسیدگی دچار آسیب می شود ، توسط دندانپزشک عمومی عصب کشی می شود اما گاهی درمان آنها سخت و دشوار می شود و کار عصب کشی و درمان آن باید توسط اندودنتیست انجام شود.

اندودنتیست یک متخصص دندانپزشکی است که یک دوره ی آموزشی پیشرفته ی معتبر در زمینه ی درمان ریشه را گذرانده است و در حال حاضر دارای عنوان تخصصی از یک مرجع نظارتی دندانپزشکی استانی است.

آسیب شناسی دهان و فک و صورت(پاتولوژیست دهان و دندان)

آسیب شناسی یا جراحی دهان و فک و صورت یکی دیگر از شاخه های تخصصی دندانپزشکی است که به تشخیص، جراحی و درمان اختلالات، بیماری‌ها، آسیب‌ها و نقص ها، مثل جنبه های عملکردی و زیبایی بافت‌های سخت و نرم دهان و فک و صورت می‌پردازد.

حیطه کاری این دسته از متخصصین مشابه آسیب شناسان رشته پزشکی است ولی به محدوده سر و گردن منحصر میشود . این متخصصین معمولاً  به طور مستقیم با بیماران سروکار ندارند و ارتباط اصلی آنها با دندانپزشکان و جراحان است به این صورت که بافت و نمونه ها از فک و صورت بیماران توسط دندانپزشکان و جراحان دیگر تهیه می شود و به پاتولوژیست ارجاع داده می شود . سپس با بررسی نمونه ها با استفاده از میکروسکوپ و دیگر دستگاه ها علت و درمان آسیب شناسایی میشود.

ارتودنسی و ارتوپدی دندان و صورت

ارتودنسی و ارتوپدی صورت، یکی از شاخه های تخصصی دندانپزشکی است که به معاینه و اصلاح ساختارهای دندانی در حال رشد یا بالغ و تشخیص، پیشگیری و درمان هرگونه ناهنجاری های مرتبط با ساختار دندان می پردازد.

متخصص ارتودنسی یک متخصص دندانپزشکی است که دوره آموزشی پیشرفته معتبر در ارتودنسی و ارتوپدی دندانی صورت را گذرانده  است.

جراحی فک، دهان و صورت

متخصص این رشته از دندانپزشکی جراحی‌های ساده تا پیشرفته ناحیه ی فک و صورت را انجام می‌ دهد. کشیدن و جراحی دندان های نهفته و دندان عقل، جراحی های همراه با ارتودنسی برای مشکلات شدید فکی، جراحی و نمونه برداری از کیستها و تومورهای ناحیه فک و صورت، جراحی‌های زیبایی فک، بینی، چانه و صورت به‌علاوه جراحی‌های خارج کردن کیست‌ها، تومورها، قرارگیری ایمپلنت و … توسط جراحان فک و صورت انجام می گیرد. متخصص جراح دهان و فک و صورت دوره های آموزشی پیشرفته معتبر در جراحی دهان و فک و صورت را گذرانده و در حال حاضر دارای عنوان تخصصی از یک مرجع نظارتی دندانپزشکی استان می باشد.

تخصص در دندانپزشکی کودکان

متخصصین اطفال با درمان و مراقبت دندان‌های شیری باعث می شوند که دندان‌های دائمی از سلامت بالایی در حین و بعد از رویش برخوردار شوند. انجام اقدامات درمانی و معاینه در اطفال و کودکان نیازمند روشهای خاص کنترل رفتاری است و همچنین درمان دندانهای شیری نیز با دندانهای دایمی متفاوت است. متخصصین این رشته آموزش های لازم برای کنترل کودکان و تشخیص و درمان انواع بیماری های مربوط به دهان و دندان کودکان را می بینند.

پریودنتیکس

تشخیص و درمان بیماری‌های مربوط به لثه و بافت های نگهدارنده اطراف دندانها و جراحی لثه ،حیطه کاری پریودنتیست می باشد . افراد معمولا با عادت‌های نادرست، افزایش سن ، رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان ،تأثیر ژنتیک و … به بیماری های لثه مبتلا می شوند. تخریب لثه و استخوان های زیر آن باعث لق شدن دندانها و در نتیجه از بین رفتن دندان‌ها می‌شود. پریودنتیست‌ها علاوه بر درمان‌های لثه خصوصا جراحی لثه ،  قادر به انجام جراحی‌های پیچیده ی ایمپلنت دندان می باشند. پریودنتیست یک متخصص دندانپزشکی است که دوره های آموزشی پیشرفته معتبر در پریودنتیکس را با موفقیت به پایان رسانده است و در حال حاضر دارای عنوان تخصصی از یک مرجع نظارتی دندانپزشکی استانی است.

تخصص دندانپزشکی در پروتزهای دندانی

متخصصین پروتزهای دندانی با ساخت روکش دندان ، بریج و نیز دندان مصنوعی متحرک سعی می کنند تا دندانهای تخریب شده و از دست رفته را بازسازی کنند . همچنین طرح درمان ایمپلنت‌های دندانی و انجام درمان‌های ایمپلنت‌های درمانی هم در حیطه کاری این متخصصین است . نتیجه ی این بازسازی ها ، بهبود قدرت جویدن و ظاهر و زیبایی دهان و دندان ها خواهند بود.

جمع بندی

دکتر آرش غفوری در شاخه ی درمانی جایگزین کردن دندان های از بین رفته به روش ایمپلنت دندان و برطرف کردن مشکلات و بیماری های پیشرفته لثه مهارت و تخصص آکادمیک و سالها تجربه در این شاخه دندانپزشکی دارد و یک دندانپزشک متخصص مجرب و ماهر در مرکز تخصصی ایمپلنت دندان و جراحی لثه در رشت می باشد. شما می توانید در صورت بروز مشکل در زمینه ی لثه و ایمپلنت دندان خود به مرکز تخصصی ما واقع در رشت مراجعه نموده و بعد از انجام مشاوره و معاینات لازم تحت روند درمانی مناسب شرایط خود قرار بگیرید و با یک نتیجه ی رضایتمند و لبخند درخشان مرکز را ترک کنید.

 

 

امتیاز این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر