اطلاعات عمومی دنداندرمان پوسیدگی دندان

درمان پوسیدگی دندان به این بستگی دارد که پوسیدگی در چه مرحله ای قرار دارد. در ادامه موارد مختلف درمان پوسیدگی را بررسی می کنیم.

درمان در مرحله ی از دست دادن مواد معدنی اولیه

قبل از اینکه آسیب بیشتری به دندان وارد شود، می توان با روش درمانی فلوراید در همان مراحل اولیه پوسیدگی را متوقف کرد و سلامت را به دندان برگرداند.

دندانپزشک شما می تواند در یک ویزیت معمولی در مطب خود درمان با فلوراید را برای شما ارائه دهد. فلوراید معمولا به صورت ژل یا مایع بر روی دندان کاربرد دارد. و همچنین باعث تقویت مینای دندان و مقاومت بیشتر آن در برابر اسیدهای تولید شده توسط باکتری های پلاک می شود. بعضی از خمیر دندان ها حاوی فلوراید هستند و غالبا فلورایدها در آب آشامیدنی لوله کشی شده وجود دارند.

مراحل پوسیدگی دندان: شکل ظاهری پوسیدگی چگونه است؟

درمان در مرحله ی پوسیدگی مینای دندان

پوسیدگی دندان در این مرحله،  معمولا موجب سوراخ شدن مینای دندان می شودکه برای درمان این مرحله پزشک باید این سوراخ ها را پر کند. برای پر کردن سوراخ، دندانپزشک ابتدا با استفاده از ابزار مخصوص قسمت پوسیدگی دندان را می تراشد و از بین می برد. سپس سوراخ دندان را با موادی مثل رزین، سرامیک یا ترکیبی از مواد به نام آمالگام پر می کند. این مواد معمولاً همرنگ دندان هستند.

علائم و علل پوسیدگی دندان و حفره دندان

درمان در مرحله ی پوسیدگی عاج دندان

همانطور که گفتیم پوسیدگی در قسمت عاج دندان به دلیل نرم تر بودن نسبت به لایه ی مینای دندان، با سرعت بیشتری پیشرفت میکند. اگر زودتر متوجه پوسیدگی در این قسمت شویم، ممکن است پوسیدگی عاج دندان با پر کردن درمان شود ولی اگر پوسیدگی پیشرفت کرده باشد، احتمال دارد لازم باشد که تاج را در قسمت دندان آسیب دیده قرار دهیم.

پوششی که قسمت بالای دندان را که روی لثه قرار دارد و آن را می پوشاند تاج دندان نامیده می شود. قبل از اینکه تاج را قرار دهند قسمت پوسیده دندان را از بین می برند و همچنین برای اینکه تاج به درستی در جای خود قرار گیرد و با دندان تناسب داشته باشد ممکن بعضی از قسمت های سالم بافت دندان برداشته شود.

پوسیدگی زیر خط لثه چیست؟

درمان در مرحله ی آسیب پالپ (مغز دندان)

وقتی پوسیدگی دندان به قسمت پالپ رسید، معمولا به درمان ریشه نیاز است. در روند درمان ریشه، پالپ آسیب دیده برداشته می شود سپس سوراخ ایجاد شده در  دندان تمیز و پر می شود و تاج را روی قسمت دندان آسیب دیده قرار می دهند.

درمان در مرحله ی آبسه

در صورت وجود آبسه، دندانپزشک احتمالاً درمان ریشه ای را برای از بین بردن عفونت و امنیت دندان انجام می دهد. اگر آبسه به مرحله ی شدید رسیده باشد، ممکن است لازم باشد دندان آسیب دیده به طور کامل برداشته شود.

معمولا برای کمک به درمان آبسه آنتی بیوتیک (داروی ضد باکتری) تجویز می شود.

علائم پوسیدگی خط لثه

جلوگیری

 رعایت بهداشت دهان و دندان مهمترین بخش جلوگیری از پوسیدگی است. در ادامه چند راهکار برای جلوگیری از آسیب دیدن دندان ها در اثر پوسیدگی معرفی می کنیم.

  • مراجعه به دندانپزشک: سعی کنید برای پاکسازی و معاینه ی دهان و دندان به طور منظم به دندان پزشک مراجعه کنید. دندانپزشک می تواند قبل از اینکه پوسیدگی دندان به مرحله های بالاتر برسد آن را تشخیص دهد و در همان مراحل اولیه درمان کند.
  • مسواک زدن: توصیه می شود بعد از خوردن غذا در روز حداقل دوبار با خمیردندان های حاوی فلوراید مسواک بزنید.
  • کاهش مصرف شیرینی: سعی کنید از مصرف مواد غذایی یا نوشیدنی قندی خودداری کنید، مثل آب نبات، کلوچه و نوشابه.
  • از آب لوله کشی بنوشید: آب شیر لوله کشی حاوی فلوراید است که باعث محکم شدن دندان ها و محافظت آنها از پوسیدگی می شود.
  • حذف میان وعده: بهتر است مصرف میان وعده های غذایی محدود شوند، چون باعث می شود که باکتری های موجود در دهان قند بیشتری را به اسید تبدیل کنند.
  • پر کردن منافذ دندان: دندان های آسیاب (انتهای دهان) برای جویدن غذا مهم هستند، اما ممکن است ذرات ریز غذا در شیارهای آنها گیر کنند. با استفاده از یک پوشش نازک پلاستیکی سطح دندانهای عقب (مولار) را می پوشانند.

جراحی لثه در رشت


مرکز تخصصی ایمپلنت رشت :

شما می توانید برای دریافت مشاوره دندانپزشکی از دکتر آرش غفوری ، جراح لثه و متخصص ایمپلنت در رشت ، به صفحه مشاوره آنلاین رفته و فرم را پر کنید.

همچنین برای تماس با مرکز تخصصی ایمپلنت رشت ، به صفحه تماس با ما رفته و اطلاعات تماس با مجموعه ، آدرس و ساعات کاری را مشاهده نمایید.

امتیاز این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر