اطلاعات عمومی دندانپوسیدگی دندان

 

پوسیدگی دندان چیست؟

حفره هایی که به آن خرابی دندان نیز گفته می شود، نشانه ای از پوسیدگی دندان است. با پیشرفت پوسیدگی، سوراخ های کوچکی در دندان ها ایجاد می شوند. در صورت عدم درمان، می توانند بزرگتر شوند و مشکلات بیشتری ایجاد کنند. در این مطلب می خواهیم معرفی کوتاهی از حفره ها و پوسیدگی زیر خط لثه داشته باشیم.

 

جراحی لثه در رشت | دکتر آرش غفوری | متخصص ایمپلنت و جراح لثه در رشت

 

سوراخها و حفره ها میتواند در هر قسمت از دندان شما ایجاد شود. حفره ها سه نوع اصلی هستند:

  • حفره و پوسیدگی در سطح صاف دندلن
  • حفره و پوسیدگی در سطح تیز دندان
  • حفره و پوسیدگی در ریشه دندان

 

معرفی عوامل خطرناک پوسیدگی دندان

 

برخی از افراد، از جمله افراد مسن، ممکن است بیشتر در معرض ایجاد پوسیدگی در امتداد خط لثه خود نیز باشند. این پوسیدگی ها غالباً، به شرطی که زیر خط لثه فرو نروند، سوراخهای سطح صاف شمرده می شوند. در ادامه مطلب درباره پوسیدگی های اطراف خط لثه بیشتر توضیح خواهیم داد.

 

پوسیدگی دندان زیر خط لثه

وقتی صحبت ازایجاد پوسیدگی و درمان توصیه شده می شود، محل و موقعیت پوسیدگی مهم است.

حفره ایی که نزدیک به خط لثه، اما در بالای آن است، یک حفره ی سطح صاف نامیده می شود. اینها پوسیدگی هایی در کناره های صاف دندان ها هستند که اغلب در بین دندان های شما ایجاد می شوند.

علائم و علل پوسیدگی دندان و حفره دندان

 

حفره ایی که درست زیر خط لثه تشکیل می شود، یک حفره ی ریشه نامیده می شود. پوسیدگی ریشه را نمی توان با مسواک زدن بیشتر یا حتی با پر کردن دندان به طور کامل رفع کرد و ممکن است به درمان و پیشگیری های گسترده تری نیاز داشته باشد تا حفره بزرگتر نشود.

 

چه عواملی باعث ایجاد پوسیدگی زیر خط لثه می شود؟

بزرگترین عامل پلاک دندان است. پلاک یک لایه چسبنده است که وقتی باکتری های دهان شما از قندهای غذا یا نوشیدنی هایی که اخیراً مصرف کرده اید تغذیه میکنند روی دندان های شما ایجاد میشوند.

این باکتری ها قندها را به صورت اسید تجزیه می کنند و می توانند لایه ی سخت مینای دندان را از بین ببرند. اگرپلاکها برداشته نشوند، می توانند بصورت لایه ایی مایل به زرد به نام تارتار در امتداد دندان ها و خط لثه سفت شود.

 

تحلیل رفتن ریشه دندان : طبیعی در کودکی، دردسر در بزرگسالی!

 

این تا حدی به این دلیل است که با افزایش سن، لثه های شما تمایل به عقب رفتن دارند و همین امر ریشه های دندان را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. از آنجا که ریشه های دندان شما با سمنتوم پوشیده شده است، و این ماده نرم تر از مینای سخت  دندان است که  بقیه دندان های شما را می پوشاند، به همین دلیل ریشه ها در برابر پلاک و پوسیدگی آسیب پذیرتر هستند.

عفونت ناشی از باکتری های درون دهان که نتیجه ی اسید های باقی مانده  از غذاها هستند منجر به پوسیدگی دندان می شوند. این اسیدها به مرور زمان می توانند حفره ها را بوجود آورند و مینای دندان را از بین می برند. پوسیدگی دندان ایجاد یک سوراخ در دندان است و سوراخ های روی دندان نتیجه ی روند بیشتر پوسیدگی دندان ها هستند که به مرور زمان اتفاق می افتد. شما می توانید از روند پوسیدگی دندان جلوگیری کرده و آن متوقف کنید.

هرچقدر این چرخه بیشتر باشد مثل پرخوری در غذاها و نوشیدنی های قندی و اسیدی تکرار حملات بیشتر می شود و تاثیری بیشتری در از بین رفتن مواد معدنی و پوسیدگی دندان دارند. معمولا پوسیدگی دندان با ایجاد یک لک سفید کوچک شروع می شود. در این مرحله از پوسیدگی می توان آن را متوقف کرد. مینای دندان می تواند با استفاده از مواد معدنی موجود در بزاق، و فلوراید خمیردندان یا منابع دیگر ترمیم شود.

اما اگر توجه نشود و روند پوسیدگی دندان ادامه پیدا کند، مواد معدنی بیشتری از دست می دهد. به مرور زمان مینای دندان ضعیف شده و از بین می رود و حفره ای ایجاد می کند که یک آسیب دائمی است و دندانپزشک باید با پر کردن آن را ترمیم و در صورت لزوم برای دندان از روکش دندان یا بهترین لمینت دندان در تهران استفاده کند.

 

روش های جلوگیری از پیشرفت پوسیدگی دندان

 

استفاده از فلوراید

  • فلوراید یک ماده ی معدنی است که می تواند از پیشرفت پوسیدگی دندان جلوگیری کند. حتی می تواند پوسیدگی دندان را در مراحل اولیه از بین ببرد یا متوقف کند.
  • فلوراید برای محافظت از دندان ها مفید است و به از بین رفتن مواد معدنی در مینای دندان جلوگیری می کند و مواد معدنی از دست رفته را جایگزین می کند.
  • از طرف دیگر مواد معدنی موجود در بزاق دهان (مانند کلسیم و فسفات) به علاوه فلوراید درون خمیر دندان ، آب و سایر منابع باعث بازسازی مواد معدنی و ترمیم مینای از دست رفته  دندان می شوند.

 

مسواک زدن با خمیردندان حاوی فلوراید

ممکن است  دندانپزشک تجویز مصرف فلوراید بیشتر برای دندان داشته باشد:

  • ژل یا محلول فلوراید را روی سطح دندان بمالید
  • تجویز قرص فلوراید
  • استفاده از دهانشویه فلوراید
  • بیشتر آب های معدنی حاوی فلوراید کافی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان نیست. اگر خودتان یا کودکتان فقط آب معدنی می نوشید، با دندانپزشک خود در مورد اینکه آیا به فلوراید اضافی به شکل قرص ، محلول یا ژل نیاز دارید صحبت کنید.

 

کاهش میزان پرخوری 

  • محدودیت میان وعده های غذایی

این امر تعداد حملات اسیدی به دندان ها را کاهش می دهد و به دندان ها فرصت ترمیم خود را می دهد.

  • کاهش مصرف آب نبات ، کلوچه ، نوشابه و سایر نوشیدنی های شیرین
  • بعد از مسواک زدن و قبل از خواب چیزی نخورید و نیاشامید. جریان بزاق در هنگام خواب کاهش می یابد. بدون بزاق کافی دندانها کمتر قادر به ترمیم خود پس از حمله اسیدی هستند.
  • از مسواک زدن کودک خود مطمئن شوید.
  • مسواک زدن با خمیردندان فلوراید دو بار در روز برای جلوگیری از ایجاد حفره

 

 


شما می توانید برای جراحی لثه به مرکز تخصصی ایمپلنت رشت به مدیریت دکتر آرش غفوری مراجعه نمایید. ما در مرکز تخصصی ایمپلنت در رشت به صورت تخصصی بر روی ایمپلنت دندان و جراحی لثه تمرکز کرده ایم و تضمین می دهیم که بهترین نتیجه را در زمینه ایمپلنت دندانی و جراحی لثه برای شما به ارمغان بیاوریم. شما عزیزان همینطور میتوانید برای آگاهی از هزینه تخمینی کاشت ایمپلنت دندان وارد بخش قیمت ایمپلنت دندان و هزینه کاشت دندان شوید .

تماس با ما

مشاوره آنلاین دندانپزشکی

 

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر