اطلاعات عمومی دندانعوامل خطرناک پوسیدگی دندان

هر کسی که دندان داشته باشد، در معرض پوسیدگی قرار میگیرد. ولی عوامل زیر خطر را افزایش میدهند. در ادامه به معرفی عوامل خطرناک پوسیدگی دندان می پردازیم.

مطلب مفید: علائم و علل پوسیدگی دندان و حفره دندان

  • موقعیت دندان: پوسیدگی بیشتر در دندان های عقب اتفاق می افتد (دندان های آسیاب و دندان های آسیاب کوچک).این دندان ها شکاف ها ،حفره ها و سوراخ های مختلف و ریشه های متعددی دارند که میتوانند ذرات غذا را جمع کنند در نتیجه تمیز کردن آنها از دندان های صاف جلویی قابل دسترس است دشوارتر است.
  • غذا ها و نوشیدنی های خاص: غذاهایی که زمان طولانی به دندان هایتان میچسبند مثل شیر، بستنی، عسل، شکر ،لیموناد، میوه خشک، کیک ،بیسکوییت، آب نبات شکلاتی و نعناعی، غلات خشک و چیپس که بیشتر از غذاها که به آسانی توسط بزاق از بین میروند باعث ایجاد پوسیدگی میشوند.

ایمپلنت در رشتدکتر آرش غفوری متخصص ایمپلنت در رشت و گیلان

  • میان وعده های مکرر یا نوشیدنی خوردن زیاد: هنگامی که شما به طور پیوسته میان وعده میخورید یا نوشیدنی های شیرین مینوشید به باکتری های دهان سوخت بیشتری میدهید تا اسید هایی تولید کند که به دندان های شما حمله کرده و آنها را فرسوده کند. نوشیدن سودا یا سایر نوشیدنی های اسیدی در طول روز به تشکیل یک حمام اسیدی دائمی روی دندان های شما کمک میکند.
  • تغذیه نوزادان هنگام خواب: وقتی به نوزادان هنگام خواب بطری پر از شیر، شیر خشک، آب میوه یا دیگر مایعات حاوی شکر میدهند این نوشیدنی ها ساعت ها هنگام خواب روی دندان های آنها باقی میماند و باکتری های ایجاد کننده پوسیدگی از انها تغذیه میکنند. این خرابی اغلب پوسیدگی دندان شیشه شیر نامیده میشود. همانند این خرابی میتواند هنگامی اتفاق بیوفتد که کودکان نوپا از نوشیدن یک فنجان حاوی این نوشیدنی ها استفاده می کند.

مطلب مفید: فلوراید تراپی چیست؟ | فلوراید و سلامت دندان

عوامل خطرناک پوسیدگی دندان

  • به اندازه مسواک نزدن: اگر شما بعد از غذا خوردن و آشامیدن به زودی دندان هایتان را تمیز نکنید به سرعت پلاک تشکیل میشود و اولین مرحله پوسیدگی دندان شروع میشود.
  • دریافت نکردن فلوراید کافی: فلوراید حاوی ماده معدنی طبیعی است که از پوسیدگی جلوگیری میکند و حتی میتواند مراحل اولیه آسیب دیدگی دندان را معکوس کند. فلوراید بخاطر فوایدی که برای دندان دارد، به بسیاری از منابع عمومی آب اضافه میشود. همچنین فلوراید به عنوان یک ماده رایج در خمیر دندان و شوینده های دهان استفاده می شود. با این حال اکثر آب معدنی ها شامل فلوراید نمی شوند.
  • سنین خیلی جوان یا مسن: در ایالات متحده پوسیدگی دندان در بچه های خیلی جوان، یا نوجوانان خیلی رایج است. همچنین مسن تر ها در معرض خطر بیشتری هستند. با گذشت زمان دندان ها میتوانند ساییده شوند و لثه ها ممکن است عقب بروند و دندان ها در برابر خرابی ریشه بیشتر آسیب پذیرتر میشوند. همچنین افراد مسن تر ممکن است بیشتر از داروهایی استفاده کنند که جریان بزاق را کاهش میدهد و این مساله خطر خرابی دندان را افزایش می دهد.

مطلب مفید: طول عمر ایمپلنت دندان چقدر است؟

  • خشکی دهان: خشکی دهان به علت کمبود بزاق بوجود می آید. بزاق به جلوگیری از پوسیدگی دندان توسط پاک کردن غذا و پلاک از دندان های شما کمک میکند. ماده اصلی موجود در بزاق نیز به مقابله با اسید تولید شده توسط باکتری کمک میکند. یک سری از داروها، بعضی از بیماری ها ،تابیدن اشعه به سر یا گردن یا بعضی از داروهای شیمی درمانی میتوانند خطر پوسیدگی دندان را با کاهش تولید بزاق افزایش دهند.
  • پر شدگی یا ترمیم های دندان از بین رفته: با گذشت زمان، دندان های پر شده میتوانند ضعیف شوند و شروع به شکستن کنند یا باعث بوجود آمدن لبه های ناهموار شوند. این مساله باعث میشود پلاک ها به آسانی تشکیل شوند و نابودی آنها را سخت تر میکند. همچنین ترمیم های دندانی که در طی سال ها انجام داده ایم ممکن است به خوبی سر جای خود قرار نگیرند که این باعث بوجود آمدن پوسیدگی در زیر آنها میشود. به همین دلیل بهتر است بصورت دوره ای بازدید و چکاپ شوند.
  • رفلکس معده: سوزش معده یا بیماری رفلکس (GERD) باعث میشود اسید معده در دهان جاری شود که باعث پوسیدگی مینای دندان و خرابی قابل توجه دندان میشود. این مساله بیشتر عاج دندان را در معرض حمله باکتری ها قرار میدهد که باعث بوجود آمدن پوسیدگی دندان میشود.
  • اختلال خوردن: بی اشتهایی و پرخوری میتواند باعث فرسایش وحفره های دندانی قبل توجهی شود.اسید معده از استفراغ های مکرر روی دندان های را شسته و شروع به انحلال مینای دندان میکند. اختلالات غذایی همچنین میتواند در تولید بزاق اختلال ایجاد کند.

شما می توانید با ما در مرکز تخصصی ایمپلنت رشت به مدیریت دکتر آرش غفوری ، با شماره 32134040-013 تماس بگیرید و یا برای دریافت مشاوره آنلاین می توانید اطلاعات خود را از طریق بخش مشاوره آنلاین برای ما ارسال کنید. همکاران ما در مرکز ایمپلنت رشت ، در کمترین زمان ممکن با شما تماس می گیرند و مشاوره های لازم را در اختیار شما قرار خواهند داد.

امتیاز این مطلب

2 دیدگاه

    • با سلام
      بیشترین نقش رو در جنس دندان مسائل ژنتیکی دارند..همینطور به طور ژنتیکی بعضی از افراد دارای دندانهای نامرتب و روی هم قرار گرفته در استخوان فک و در نتیجه گیر غذایی بیشتری هستند که به نوبه خود پوسیدگی دندان را افزایش میدهد..حتی بزاق دهان هم دارای ترکیبات شیمیایی مختلفی در افراد مختلف هست که روی جنس دندان تاثیر دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر