اطلاعات عمومی دندانفلوراید درمانی

فلوراید یک ماده معدنی است که به طور طبیعی در بسیاری از غذاها و آب آشامیدنی وجود دارد. اسیدهای تشکیل شده از باکتری های پلاک و قندهای موجود در دهان به مینای دندان حمله می کنند و مواد معدنی درون لایه ی مینای دندان از بین می روند. مواد معدنی مثل فلوراید، کلسیم و فسفات با مصرف غذاها و آبهای آشامیدنی مجدداً به لایه مینای دندان منتقل می شوند. در صورت تخریب بیش از حد مواد معدنی بدون بازسازی مجدد برای ترمیم مینای دندان، باعث پوسیدگی دندان می شود. در این مطلب در مورد بهداشت دندان و فلوراید درمانی صحبت خواهیم کرد.

نکاتی برای جلوگیری از مشکلات بهداشت دهان و دندان در کودکان

فلوراید مقاومت دندان را در برابر حملات اسیدی ناشی از باکتری های پلاک و قند در دهان بیشتر می کند و از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند و پیشرفت پوسیدگی را در مراحل اولیه متوقف می کند. فلوراید در کودکان زیر 6 سال، در رشد دندانهای دائمی موثر است و باعث می شود که اسیدها در از بین رفتن مواد معدنی تاثیر نداشته باشند. همچنین فلوراید به رشد دندان و بازسازی مجدد مواد معدنی دندان و کاهش تولید اسید ها در کودکان و بزرگسالان کمک می کند.

مراحل پوسیدگی دندان: شکل ظاهری پوسیدگی چگونه است؟

منابع حاوی فلوراید

فلوراید در غذاها و آب آشامیدنی و خمیردندان ها و دهانشویه ها وجود دارد. دهانشویه های حاوی فلوراید با غلظت کمتر بدون نسخه در بازار در دسترس هستند و غلظت های بیشتر به تجویز پزشک نیاز دارد.

دندانپزشک می تواند در مطب خود فلوراید را روی دندان ها به صورت ژل ، فوم یا محلول بمالد که در این نوع از درمان مقدار بیشتری فلوراید نسبت به مقدار موجود در خمیردندان ها و دهانشویه های دهان وجود دارد. محلول یا لاک فلوراید روی دندان ها کشیده می شوند. فوم ها در محافظ دهان قرار می گیرند که یک تا چهار دقیقه روی دندان ها قرار می گیرند. ژل ها را می توان از طریق محافظ دهان یا مستقیما روی دندان ها قرار داد.

فلوراید تراپی چیست؟ | فلوراید و سلامت دندان

مکمل های فلوراید که به صورت مایعات و قرص در دسترس هستند باید توسط دندانپزشک یا متخصص اطفال تجویز شوند.

مصرف فلوراید در چه سن و شرایطی مهم است؟

مصرف فلوراید برای نوزادان و کودکان بین 6 ماه تا 16 سال بسیار مهم است. چون در این مدت دندانهای اولیه و دائمی در حال رشد هستند. این در حالی است که فلوراید برای بزرگسالان هم فایده دارد. تحقیقات جدید در این زمینه نشان داده است که فلوراید موجود درخمیردندان ها، دهانشویه ها و درمانهای فلوراید به همان اندازه در تقویت دندان ها در مقابل پوسیدگی دندان مهم است که در تقویت دندانهای در حال رشد اهمیت دارد.

علاوه بر این موارد، ممکن است افرادی که شرایط خاصی دارند در معرض خطر پوسیدگی دندان قرار بگیرند و درمان فلوراید اضافی برای آنها ضروری باشد. افرادی که دارای شرایط زیر هستند:

  1. خشکی دهان: خشکی دهان ناشی از بیماری هایی مثل سندرم گرن، مصرف داروهای خاص مثل داروهای آلرژی، آنتی هیستامین ها، داروهای اعصاب و داروهای فشار خون بالا و پرتودرمانی سر و گردن می باشد و کمبود بزاق دندان را مستعد می کند.
  2. بیماری لثه (پریودنتیت): دندان و ریشه ی دندان را در معرض خطر باکتری قرار می دهد و احتمال پوسیدگی دندان را افزایش می دهد. التهاب لثه یکی از مراحل اولیه ی بیماری پریودنتیت است.
  3. سابقه ی پوسیدگی های مکرر: اگر هر سال یا یک سال در میان دچار پوسیدگی می شوید، ممکن است لازم باشد از فلوراید اضافی استفاده کنید.
  4. تاج یا بریج یا بریس ها می توانند دندان ها را در معرض خطر پوسیدگی که تاج با ساختار دندان زیرین یا در اطراف بریس های ارتودنسی برخورد می کند قرار دهد.

خطرات ناشی از مصرف فلوراید

فلوراید زمانی که طبق دستورالعمل استفاده شود بی خطر و موثر است و در دوزهای بالا می تواند خطرناک باشد. به همین دلیل خیلی مهم است که والدین بر استفاده از محصولات حاوی فلوراید توسط فرزندان خود نظارت داشته باشند و محصولات فلوراید را از دسترس کودکان، به ویژه کودکان زیر 6 سال دور نگه دارند.

درمان پوسیدگی دندان | جلوگیری از پوسیدگی دندان

همچنین فلوراید اضافی می تواند باعث آسیب به مینای دندان شود که باعث ایجاد لکه های سفید یا رگه های کمرنگ تا تغییر رنگ قهوه ای می شود. این نقایص به نام فلوروز شناخته می شوند و زمانی رخ می دهند که دندان ها معمولاً در کودکان زیر 6 سال در حال شکل گیری هستند. فلوروز معمولا با مصرف بیش از حد فلوراید طبیعی مثل فلوراید موجود در آب چاه بوجود میاید. تغییر رنگ دندان ناشی از فلوروز را نمی توان با رعایت بهداشت عادی از بین برد، اما ممکن است دندانپزشک بتواند این لکه ها را با ساینده ها یا سفید کننده های قوی حرفه ای روشن یا پاک کند.

با تمام این موارد باید بدانید که استفاده از محصولات خانگی فلوراید برای کودکان و بزرگسالان خطر زیادی ندارد. و برای مصرف بیشتر فلوراید حتما باید با دندانپزشک خود مشورت کنید.

نکات مهم در مورد فلوراید درمانی:

  • مکمل های فلوراید را دور از دسترس کودکان خردسال نگهداری کنید.
  • از خمیردندان های طعم دار خودداری کنید زیرا این مواد باعث خوردن خمیر دندان می شوند.
  • برای کودکان از خمیر دندان با دوز پایین فلوراید استفاده کنید.
  • آب های معدنی بطری در صورت داشتن فلوراید باید روی بطری درج شده باند.

 

آیا سیستم تصفیه آب خانگی بر میزان فلوراید آب آشامیدنی تأثیر دارد؟

اگر از سیستم تصفیه ی آب خانگی استفاده می کنید، حداقل سالیانه آب را آزمایش کنید تا میزان فلورایدی که در آب تصفیه شده وجود دارد مطمئن شوید. همچنین می توانید از کارخانه ی تولیدی دستگاه تصفیه آب خود در مورد این موضوع صحبت کنید.


شما می توانید برای جراحی لثه به مرکز تخصصی ایمپلنت رشت به مدیریت دکتر آرش غفوری مراجعه نمایید. ما در مرکز تخصصی ایمپلنت در رشت به صورت تخصصی بر روی ایمپلنت دندان و جراحی لثه تمرکز کرده ایم و تضمین می دهیم که بهترین نتیجه را در زمینه ایمپلنت دندانی و جراحی لثه برای شما به ارمغان بیاوریم.

تماس با ما

مشاوره آنلاین دندانپزشکی

امتیاز این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر