اطلاعات عمومی دندانخدمات عمومی دندانپزشکی

خدمات عمومی دندانپزشکی شامل ارائه مراقبت های پیشگیرانه دندانپزشکی و انجام انواع روش های دندانپزشکی برای حفظ سلامت دهان و دندان بیماران است. با ارائه ی مراقبت های جامع، سلامت دندان های شما تا حد زیادی تضمین می شوند و در صورت بروز هر اتفاقی، امکان درمان سریع بیماری وجود دارد. نگران بودن شما از بوی بد دهان خود ، دندان درد یا خواستن ظاهر لبخند زیبا بخش های از خدمات دندانپزشکی عمومی هستند. تیم تخصصی ما در مرکز تخصصی ایمپلنت دندان و جراحی لثه در رشت دکتر آرش غفوری نگرانی های مربوط به سلامت دهان و دندان شما را درک می کند و اطلاعات و خدمات مورد نیاز برای حفظ سلامت دهان و دندان به صورت مادام العمر را به شما ارائه می دهد.

خدمات عمومی دندانپزشکی شامل موارد زیر می شود

تمیز کردن و معاینه دندان ها

توصیه ی ما به شما این است که حداقل دوبار در سال برای پاکسازی حرفه ای دندان های خود به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک می تواند پلاکی را که روی سطح یا بین دندان های شما ایجاد شده است را پاک کند. شما حتی اگر دندان های خود را به خوبی مسواک بزنید باز هم فضاهایی هستند که به سختی می توانید خودتان تمیز کنید و منجر به تجمع پلاک و رسوب می شود. از آنجا که پلاک می تواند خطر ابتلا به پوسیدگی را افزایش دهد ، برداشتن آن می تواند تضمین کننده ی سلامت دندان ها ی شما باشد.

تشخیص سرطان دهان

خدمات عمومی دندانپزشکی شامل جستجوی علائم سرطان دهان هنگام تمیز کردن و معاینه ی دندان ها می باشد. هنگام تمیز کردن دندان ها اگر  توده های سخت ، برجستگی ها ، لکه های قرمز و سفید و لکه های بد رنگ دیده شوند خطرناک است چون همه از علائم سرطان دهان هستند. در صورت مشاهده ی این علائم برای آزمایشات بیشتر به یک متخصص سرطان ارجاع داده می شوید.

درمان بوی بد دهان

معمولا بوی بد دهان  ناشی از پوسیدگی، عفونت یا بیماری لثه است. با تمیز کردن دندان ها و زبان علت بوی بد دهان از بین می رود. اگر مشکل دیگری مانند خشکی دهان دارید که باعث ایجاد این مشکل جدی تر می شود دندانپزشک  می تواند راههای بیشتری را برای بهبود آن ارائه دهد.

درمان بیماری لثه

این یکی از مهمترین خدمات عمومی دندانپزشکی پیشگیری و درمان بیماری لثه است چون اگر بیماری لثه درمان نشود، می تواند منجر به پسروری و تحلیل لثه و از دست دادن دندان شود. برای درمان این بیماری باکتری ها و پلاک های موجود در زیر خط لثه پاک می شوند معمولا این کار به سلامت لثه ها کمک می کند. ولی اگر لثه ها شروع به عقب نشینی کرده باشند نیاز به ارائه ی خدمات تخصصی تر و ارجاع به متخصص وجراح لثه خواهید داشت.

سیلانت دندان(پوشش دهندگی)

ممکن است دندان های شما یا فرزندتان دارای شیارهایی باشد (برآمدگی های عمیقی روی سطوح جویدن دندان)، که در این حالت نیاز به روش درمانی سیلانت دارید. از این روش به عنوان راهی برای کاهش خطر ابتلا به پوسیدگی استفاده می کنند و یک راه آسان برای محافظت از دندان ها هستند. این ماده مانند یک سد محافظ عمل می کند (پوشش دهنده)  بنابراین ذرات غذا و پلاک نمی توانند در شیار و فرو رفتگی های دندان گیر کنند، در نتیجه خطر ایجاد حفره را کاهش می دهد.

درمان با فلوراید

مطالعات نشان داده است که درمان با فلوراید می تواند خطر ابتلا به پوسیدگی را در فرزندان تا 30 درصد یا بیشتر کاهش دهد. فلوراید به عنوان یک ماده ی معدنی عمل می کند که باعث تقویت دندان ها می شود. در بین مراجعه های خود نزد دندانپزشک می توانید از خمیردندان حاوی فلوراید برای تقویت دندان استفاده کنید.

پر کننده ها ی دندان

در مراکزی که خدمات عمومی دندانپزشکی را ارائه می دهند می توانید هر چند تا از حفره و پوسیدگی دندان های خود را بر طرف کنید و ساختار دندان از دست رفته ی خود را با پر کردن دندان ترمیم کنید. دندانپزشکان از پر کننده هایی با ظاهر طبیعی و هم رنگ دندان استفاده میکنند، بنابراین دندان شما طبیعی و زیبا به نظر می رسد.

درمان کانال های ریشه

اگر دندان شما دچار عفونت شده است، به احتمال زیاد نیاز به درمان کانال ریشه دارید. حساسیت دندان و درد زیاد از علائم واضح عفونت دندان است. برای انجام درمان کانال ریشه یک سوراخ کوچک در دندان ایجاد می شود تا قسمت آلوده برداشته شود و با مواد مخصوص بسته می شود و سپس از یک پر کننده یا تاج دندان برای ترمیم و محافظت از دندان استفاده می شود. بخش آسیب دیده بی حس می شود تا در حین عمل احساس راحتی کنید. طول عمر درمان ریشه کمی بیشتر از درمان حفره است، اما روند تقریباً مشابه ای دارند. این یکی از خدمات عمومی دندانپزشکی است که برای نجات دندان عفونتی و جلوگیری از کشیدن آن انجام می شود.

نکات مراقبت پیشگیرانه از خدمات عمومی دندانپزشکی

مرکز تخصصی ایمپلنت دندان و جراحی لثه دکتر آرش غفوری در رشت به عنوان یکی از مراکز پیشرفته ی دندانپزشکی قدرت و اهمیت آموزش را درک می کند و معتقد است به این که وقتی بیماران اطلاعات بیشتری داشته باشند می توانند در کاهش پوسیدگی و درمان عفونت تصمیمات بهتری بگیرند. به همین دلیل است که ما در مورد سلامت دهان و دندان وقت می گذاریم. ما می توانیم بعد از انجام ایمپلنت دندان و درمان بیماری  و مشکلات لثه آموزش های لازم برای درست و اصولی مسواک زدن، انتخاب مسواک مناسب، و همچنین اجتناب از مصرف غذاهای مضر سلامتی دهان و دندان را به شما ارائه دهیم.