جراحی لثهجراحی پریودنتال

جراحی پریودنتال یک روش درمانی پیشرفته است که معمولا در موارد شدید بیماری لثه (پریودنتال) توصیه می شود. سه نوع متفاوت جراحی پریودنتال وجود دارد که دارای فرایندهای گسترده هستند.

طبقه بندی جراحی پریودنتال (بیماری لثه): جراحی فلپ لثه، جراحی مخاط لثه و جراحی استخوان

جراحی لثه در رشت

1- جراحی فلپ لثه

اولین نوع جراحی پریودنتال (بیماری لثه) جراحی فلپ لثه است که در واقع همان جراحی لیفت لثه می باشد. در جراحی لیفت لثه، لثه ها را بازسازی می کنند که شامل دو روش ترمیم وزیبایی لثه و جراحی لثه (برداشتن لثه) می باشد. جراحی لیفت لثه به منظور بهبود زیبایی و اصلاح لبخند بیمار انجام می شود. متخصص جراحی لثه معمولا این دو روش را به جای یکدیگر انجام می دهند چون هر دو در محدوده ی یک جراحی هستند اما در هدف و نتیجه ی مورد نظر متفاوت هستند.

در روش ترمیم و زیبایی لثه، جراح لثه برای ترمیم و بازسازی لثه قسمت های بافت نرم لثه ی ناسالم را از دیواره های فضای آلوده شده به بیماری پریودنتال بر طرف می کند.

روش جراحی لثه، برای برداشتن لثه که حالت طبیعی خود را از دست داده است انجام می شود.  در این جراحی  نه تنها بافت ناسالم برداشته می شود، بلکه جراح لثه کل آن قسمت از بافت لثه را از بین میبرد. معمولا  این روش را برای اصلاح لبخند لثه ای، از بین بردن بافت اضافی لثه های بزرگ شده (به عنوان مثال هایپرپلازی لثه) یا طولانی تر کردن طول تاج دندان ترمیم شده، انجام می دهند.

انجام کدام روش در جایگزینی دندان بهتر است: ایمپلنت دندان یا بریج دندان

2- جراحی خط مخاطی لثه Mogogingival

جراحی خط مخاطی لثه نوع پیچیده تری از جراحی پریودنتال است. متخصص جراحی لثه معمولا در موارد پیشرفته ی بیماری لثه این نوع از جراحی را انجام می دهند، مخصوصا وقتی که سطح ریشه های برهنه نیاز به پوشش دارند.  همچنین این روش را برای بیماران دارای  پروتز متحرک (دندان مصنوعی متحرک) برای عمیق کردن دهلیز دهان توصیه می شود. دهلیز دهانی فضای احاطه شده توسط لب و گونه و دندان است. در حالی که فرنا  نوار کوچکی از بافت در ناحیه لب و گونه است یعنی قسمت زیرین در لب بالایی شما بالاتر از جایی که دو دندان مرکزی فوقانی به هم می رسند. افزایش عمق دهلیز دهان به بهتر قرارگیری پروتز متحرک کمک می کند. تغییر مکان فرنا(frena) از حرکت و جا بجا شدن پروتز جلوگیری می کند.

جراحی مخاطی لثه Mogogingival  دارای چندین تکنیک و روش می باشد. این روش ها شامل تغییر مکان فلپ آپیکال، فلپ جایگزین شده، تغییر مکان فلپ جانبی، پیوند لثه ی آزاد و تغییر مکان مجدد فرنوم هستند.

جراحی پریودنتال لثه چیست؟

3- جراحی استخوان

جراحی استخوان، مانند جراحی خط مخاطی لثه، نوعی از درمان پیشرفته ی بیماری پریودنتال است که در قسمت های تخریب شده ی ناشی از بیماری لثه ( پریودنتال) انجام میشود. جراحی استخوان همانطور که از ظاهرش پیداست، شامل بازسازی بافت استخوان، مخصوصا تغییر شکل یا بازسازی حالت ایده آل آن می شود. ممکن است استخوان و لثه هر دو به یک روش بازسازی شوند، در اینصورت بیماری لثه از بین خواهد رفت.

همچنین جراحی استخوان دارای زیرگروه می باشد از جمله روش های تغییر شکل، برداشتن استخوان و روش های تحریک رشد استخوان.

روش های تغییر شکل استخوان شامل استئوتومی (ترمیم استخوان) و استئکتومی (جراحی استخوان) هستند که  اصلاح نقص استخوان و ایجاد خطوط طبیعی استخوان را انجام می دهند. در روش استئوتومی بدون اینکه  نیاز به برداشتن استخوان باشد تغییر شکل در استخوان ایجاد می شود.  از طرف دیگر استئکتومی ، عمل جراحی استخوان نیاز به برداشتن مقداری از استخوان دارد.

جراحی محرک رشد استخوان مثل پیوند استخوان و کاشت استخوان زیر مجموعه های دیگری از جراحی استخوان هستند. این روش ها باعث تحریک در روند بهبود و رشد طبیعی استخوان و بازگشت حالت طبیعی استخوان می شوند.

جراحی اپرکلکتومی Operculectomy چیست؟

جراحی سوزنی چائو Chao Pinhole یک روش جایگزین برای جراحی پریودنتال

اگر فقط لثه ها دچار فرسایش و پسروی شده باشند، بیشتر از یک گزینه ی درمان جراحی پریودنتال در اختیار بیمار قرار می گیرد. در لبخندهای دارای مشکل، یک عمل جراحی جایگزین جراحی پریودنتال وجود دارد که به عنوان روش جراحی سوزنی چائو Chao Pinhole شناخته می شود. این تکنیک منحصر به فرد روشی جایگزین برای پیوند استخوان و بافت و کاهش فضا می باشد در این روش حالت تهاجمی کمی وجود دارد و از یک سوزن کوچک برای سوراخ کردن  و یک ابزار خاص برای حرکت دادن بافت لثه استفاده می شود. این روش نتیجه ی مشابه نتیجه ی پیوند لثه را اما بدون نیاز به بخیه یا طول درمان زیاد و بدون درد را فراهم می کند.

برای دانستن اینکه این روش درمانی می تواند برای شما مناسب باشد یا خیر می توانید با مرکز تخصصی ایمپلنت رشت، دکتر آرش غفوری جهت تعیین وقت برای مشاوره و انجام اقدامات جراحی لثه تماس بگیرید.

 

آیا من نیاز به جراحی پریودنتال دارم؟

همه ی بیماران نیاز به جراحی لثه ندارند. متخصص جراحی لثه معمولاً فقط در موارد شدت بیماری پریودنتال یا بالا بردن زیبایی لبخند، جراحی لثه را توصیه می کند. معمولا در موارد زیر بیماران مجبور به انجام جراحی لثه می شوند:

  • فرسایش لثه
  • لبخند لثه ای
  • تورم، خونریزی یا قرمزی لثه
  • ایجاد فضاهای عمیق بین دندان ها و لثه ها
  • دندانهای شل
  • درد هنگام جویدن
  • بوی بد دهان

جراحی پریودنتال می تواند به بازگشت سلامتی لثه ها کمک کرده و از انتقال بیماری لثه به قسمت های دیگری از اعضای بدن جلوگیری کند. در صورت عدم درمان بیماری لثه، این بیماری می تواند منجر به عواقب بد در سلامتی، مخصوصا در مردان شود.

بازگشت سلامت لثه می تواند از افتادن دندان جلوگیری کند و شرایط را برای کاشت دندان محیا کند. همچنین جراحی پریودنتال به عنوان  زیبایی می تواند باعث افزایش اعتماد به نفس در لبخند باشد.

مرکز تخصصی ایمپلنت رشت

جراحی پریودنتال، مانند جراحی های دیگر دندان، باید توسط دندانپزشک ماهر و متخصص جراحی لثه انجام شود. اگر نیاز به جراحی پریودنتال دارید برای رسیدن به نتیجه ی دلخواه و داشتن اطمینان کامل در انجام جراحی لثه به دکتر آرش غفوری متخصص جراحی لثه در مرکز تخصصی ایمپلنت رشت مراجعه کنید.

امتیاز این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر