جراحی لثهلثه و درمان

زمانی که باکتری ها درون پلاک های تشکیل شده روی دندان ها جمع می شوند، می توانند باعث آلوده شدن بافت لثه ها شوند و مشکلات متعدد بهداشت دهان و دندان را همراه با التهاب مزمن ایجاد کنند. بیماری لثه به مرور زمان و در طی مراحل پیشرفت می کند و با پیشرفت آن آسیب های بیشتری وارد دهان و دندان می شود. تشخیص این بیماری و درمان زود هنگام برای حفظ لبخند و حفظ سلامت کلی بدن فرد ضروری است. مرکز تخصصی ایمپلنت و جراحی لثه دکتر آرش غفوری در این مطلب شما را با مراحل بیماری پریودنتال آشنا می کند تا بتوانید علائم آن را زودتر تشخیص دهید.

اولین مرحله بیماری لثه التهاب است

التهاب لثه اولین مرحله ی بیماری پریودنتال است که همراه با خونریزی لثه می باشد. اگر هنگام مسواک زدن یا استفاده از نخ دندان خون مشاهده کردید به احتمال زیاد دچار عفونت شده اید. علائم دیگر التهاب لثه ممکن است شامل بافت قرمز ، لثه ی متورم یا تحریک شده ، بوی بد دهان و ایجاد فضاهای عمیق در لثه باشد. در این مرحله درمان به صورت جراحی انجام نمی شود و معمولاً شامل آنتی بیوتیک درمانی یا جرم گیری و درمان ریشه است در واقع یک تمیز کردن و پاکسازی عمیق و حرفه ای است.

مرحله دوم، پریودنتیت است

در صورت عدم درمان در مرحله ی اولیه ، عفونت به پریودنتیت تبدیل می شود. باکتری ها زیر خط لثه حرکت می کنند و به بافت این قسمت و استخوان نگهدارنده ی دندان آسیب می رسانند. بافت لثه از دندان ها جدا می شود و باعث ایجاد تغییر دندان و لثه ها می شود. درمان پریودنتیت ممکن است شامل جراحی فلپ باشد که به آن جراحی استخوان نیز گفته می شود. در این جراحی بافت لثه ی آلوده برداشته می شود و استخوان از باکتری پاک شده و صاف می شود. برخی از پزشکان و جراحان لثه مانند دکتر آرش غفوری در مرکز تخصصی ایمپلنت دندان و جراحی لثه در رشت این جراحی را به صورت لیزری انجام می دهند. روش جدید جراحی لثه با کمک لیزر (LANAP)  بدون برش یا بخیه انجام می شود.

سومین مرحله، پریودنتیت پیشرفته است

مرحله نهایی این بیماری پریودنتیت پیشرفته است. تا زمانی که درمان انجام نشود ، این بیماری به صورت نامحدود ادامه خواهد داشت. تغییر دندان ها و پسروی و تحلیل لثه تا حدی پیشرفت می کند که دندان ها ، استخوان ها و بافت های لثه از بین می روند. در این مرحله علاوه بر جراحی لثه ، ممکن است روش هایی برای ترمیم لبخند و دندان ها ضروری باشد ، مانند پیوند بافت لثه ، پیوند استخوان یا ایمپلنت دندان.

همانطور که گفتیم در بروز اولین نشانه های این بیماری که به صورت خونریزی و التهاب و قرمزی لثه است این موضوع خیلی دارای اهمیت است که برای متوقف شدن بیماری شروع به درمان کنید و سپس مراحل مختلف مورد نیاز برای بازگرداندن سلامت دهان و دندان را انجام دهید. اگر فکر می کنید علائم بیماری را در دهان خود مشاهده کرده اید ، بهتر است در اسرع وقت خود را به یک جراح لثه و متخصص نشان دهید.

مرکز تخصصی ایمپلنت دندان و جراحی لثه در رشت به مدیریت دکتر آرش غفوری با سالها تجربه در زمینه ی جایگزینی دندان از طریق ایمپلنت و درمان بیماری های لثه می تواند علائم اولیه ی بیماری لثه را تشخیص داده و  روش درمانی مناسب در همان مرحله را برای شما ارائه دهد.