جراحی لثهسرطان لثه و راه های پیشگیری از آن

طبق نظر دکتر آرش غفوری متخصص ایمپلنت دندان و جراح لثه در مرکز تخصصی ایمپلنت دندان و جراحی لثه لازم است همه افراد از علائم و چگونگی ابتلا به سرطان لثه آگاهی داشته باشند زیرا افرادی هستند که ممکن است دچار سرطان لثه و علائم آن شده باشند اما به علت عدم آگاهی به آن توجهی نکنند و منجربه پیشرفت بیماری به مراحل خطرناک تر شده باشند.

همانطور که می دانید هر نوع سرطانی در اثر رشد و تقسیم کنترل نشده سلول ها ایجاد می شود. سلول های سرطانی توانایی تشخیص زمان توقف رشد را از دست می دهند. این باعث ایجاد تومورهایی می شود که ممکن است خوش خیم یا بدخیم باشند.

سرطان لثه نوعی سرطان دهان است که لثه ها را درگیر می کند. بدترین قسمت این نوع از سرطان دهان این است که معمولا با التهاب لثه اشتباه گرفته می شود و باعث می شود بیماران خیلی دیر برای درمان خود اقدام کنند و همین باعث آسیب دیدگی بیشتر بیماران می شود. سرطان لثه منجر به رشد کنترل نشده سلول ها در لثه بالا یا پایین یا هر دو می شود و باعث ایجاد ضایعات سلولی می گردد.

بهتر است ابتدا بدانیم سرطان لثه چیست؟

سرطان لثه یکی از بیماری هایی است که در گروه سرطان های سر و گردن محسوب می شود. سلول سرطانی در طی مراحلی رشد و پیشرفت می کنند تا به مرحله خطرناک خود می رسند. تحقیقات نشان داده است که سلول‌های خاص سرطان ‌زا درون بدن انسان ها هستند که با تحریک به سلول‌های سرطانی تبدیل می‌شوند و اگر تحریک نشوند برای همیشه در مرحله خواب و بی خطر خود باقی می مانند.

مراحل ایجاد سرطان لثه

مرحله اول: در این مرحله سلول ها هیچ علامت مشخصی از سرطانی بودن خود را نشان نمی دهند. آنها شبیه سلول های طبیعی بدن هستند. بیماران و حتی پزشکان در این مرحله به سختی وجود سرطان را تشخیص می دهند زیرا هیچ علائم واضحی از بیماری وجود ندارد و بیمار خیلی کم احساس ناراحتی و غیر طبیعی می کند.

مرحله دوم: سلول های سرطانی در این مرحله کمی متفاوت از سلول های طبیعی بدن به نظر می رسند. ممکن است بیمار احساس درد و ناراحتی جزئی داشته باشد. برای تشخیص سرطان لثه مانند هر سرطان دیگری از آزمایش های مربوط به همان منطقه استفاده می شود. البته همانطور که گفتیم، علائم سرطان لثه ممکن است متخصص و جراح لثه را گمراه کند و آن را به بیماری التهاب لثه تشخیص بدهد.

مرحله سوم: در این مرحله از بیماری سلول های سرطانی به طور واضح با سلول های طبیعی متفاوت به نظر می رسند. علائم و درد و ناراحتی کاملا نشان دهنده وجود بیماری است. حتی در این مرحله هم ممکن است تشخیص سلول های طبیعی و سلول های سرطانی تشخیص دشواری باشد.

مرحله چهارم: این مرحله پیشرفته ترین مرحله سرطان لثه است. سلول ها کاملا غیر طبیعی به نظر می رسند و بعد از انجام آزمایشات دقیق کشت بافت لثه ارائه درمان فوری بیمار ضروری می باشد.

چه کسانی مستعد ابتلا به سرطان لثه هستند؟

افرادی که سیگار می کشند ، الکل زیاد مصرف می کنند و عوامل ژنتیکی می تواند در ابتلا به سرطان لثه دخیل باشد. افراد مبتلا به کم خونی و بیماری دیسکراتوز مادرزادی (یک نوع بیماری ارثی نادر) و افرادی که پیوند سلول های بنیادی انجام داده اند؛ همچنین بهداشت ضعیف دهان و دندان و برخورد مداوم با اشعه ماورا بنفش می توانند باعث افزایش ابتلا به بیماری سرطان لثه باشند.

یکی از مواردی که می تواند خیلی کمک کننده باشد شناسایی علائم سرطان لثه و وجه تمایز آن با بیماری التهاب لثه می باشد

پلاک های تشکیل شده روی دندان ها که ناشی از عدم رعایت صحیح بهداشت دندان هستند اگر به موقع پاک نشوند تبدیل به جرم دندان خواهند شد. جرم دندان عامل بروز بیماری های لثه ای و تحلیل رفتن لثه ها است. جرم ها به مرور زمان باعث ضعیف و متورم شدن لثه می شوند و با خوردن غذاها و میوه های سفت یا مسواک زدن دچار خونریزی می شود. به این بیماری التهاب لثه گفته می شود. اگر فرد در کوتاه ترین زمان ممکن به دنداپزشک مراجعه کند و جرمگیری انجام دهد و سپس مراقبت های لازم را از دندان انجام دهد، این التهاب درمان خواهد شد. اما در صورتی که اقدامات لازم انجام نشود، بیماری التهاب لثه می تواند باعث بروز سرطان لثه شود.

بهترین جراح لثه

علائم و نشانه‌های سرطان لثه

• لکه های قرمز، سفید یا غیرطبیعی تیره روی لثه‌ها
  • خونریزی لثه‌ها
  • ایجاد شکاف هایی روی لثه
  • برآمدگی های ضخیم غیرمعمول لثه
  • شل شدن دندان‌ها
  • بوی بد دهان به صورت مداوم
  • اختلال و درد در حرکت فک‌ها
  • درد مداوم دهان
  • احساس خفگی و انسداد در ناحیه حلق و مری
  • احساس بی حس بودن دهان، زبان و لب ها یا بی حسی در ناحیه گردن
  • کاهش وزن ناگهانی و شدید

تشخیص پزشک متخصص

تشخیص اولیه معمولاً توسط جراح لثه در طی معاینات معمول دندانپزشکی انجام می شود. دندانپزشکان علائم غیرعادی لثه را تشخیص می‌دهند و به بیمار توصیه می‌کنند که با یک متخصص انکولوژیست مشورت کند. اگر متخصص انکولوژیست (متخصص سرطان شناسی) مشکوک به سرطانی بودن سلول های لثه شود، ممکن است آزمایش بیوپسی (نمونه برداری) را برای معاینه و بررسی دقیق سلول‌ها انجام دهد. اگر سرطان هنوز در مرحله اولیه خود باشد، ممکن است با برداشتن قسمت آسیب دیده درمان تکمیل شود. اما اگر سرطان در مراحل پیشرفته باشد، پزشک ممکن است برای تعیین میزان عفونت آندوسکوپی را انتخاب کند. آنها همچنین ممکن است از تکنیک های مختلف تصویربرداری مانند اشعه ایکس، CET برای اطمینان و شناخت بیشتر از مرحله پیشرفت سرطان کمک بگیرند.

فردی که دچار سرطان لثه می شود چه عوارضی از این بیماری را تجربه می کند؟

سرطان لثه در صورتی قابل درمان است که در مراحل اولیه تشخیص داده شود. اگر بیمار علائم سرطان لثه را نادیده بگیرد و متوجه ابتلا به بیماری نشود سرطان به مراحل پیشرفته می رسد، که به دنبال آن ممکن است عوارض مختلفی بروز کند. موارد مهم عبارتند از:

• سرطان لثه روی عملکرد لب، دندان ها، زبان و سقف دهان تاثیر می گذارد.
  • متاستاز به اندام های مختلف بدن (گسترش سلول های سرطانی)
  • مشکل در صحبت کردن
  • مشکل در بلع غذا
  • درد مداوم در نواحی دهان و فک

نحوه درمان سرطان لثه به چه صورت است؟

درمان سرطان لثه بستگی به مرحله ای دارد که در آن تشخیص داده می شود. معمولا درمان در 4 مرحله انجام می شود:

• اگر سرطان در مراحل اولیه تشخیص داده شود، قسمت آسیب دیده با جراحی برداشته می شود.
  • شیمی درمانی شامل استفاده از برخی مواد شیمیایی برای از بین بردن سلول های سرطانی است.
  • در پرتودرمانی از پرتوهای انرژی بالا برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود.
  • با درمان دارویی هدفمند، از داروهای خاصی استفاده می‌شود که ویژگی های خاصی از سلول‌های سرطانی را تغییر می‌دهند و رشد آنها را متوقف می کنند.

جمع بندی

برای مراقبت از دهان و دندان در برابر بیماری ها از جمله بیماری سرطان، باید حتما روزی دو بار دندان های خود را با مسواک نرم و خمیردندان حاوی فلوراید بشویید.نخ دندان را فراموش نکنید.عادت های غذایی سالم داشته باشید.مسواک را حداکثر 4 ماه بعد از اولین استفاده، عوض کنید.

توصیه دکتر آرش غفوری به عنوان متخصص ایمپلنت دندان و جراح لثه باتجربه به همه شما عزیزان این است که با مشاهده هرگونه مشکل و علائم اولیه هر چه سریعتر به یک متخصص لثه مراجعه کنید.

همینطور میتوانید برای آگاهی از هزینه تخمینی وارد بخش قیمت ایمپلنت دندان و هزینه کاشت دندان شوید و یا با مرکز تخصصی ایمپلنت رشت تماس و وقت ملاقات با دکتر آرش غفوری متخصص ایمپلنت دندانی دریافت و طرح درمان دقیقی از ایشان دریافت نمایید.

5/5 - (1 امتیاز)