اطلاعات عمومی دندانسرطان دهان

ما به شما پیشنهاد می دهیم که غربالگری سرطان دهان را انجام دهید. اگر هنوز این اقدام نجات دهنده را انجام نداده اید هرچه زودتر دست به کارشوید. سرطان دهان بیماری است که معمولا مورد توجه قرار نمی گیرد. با این وجود سرطان دهان هر روز در ایالات متحده جان یک نفر را می گیرد. دلیل میزان بالای مرگ و میر این است که اکثر مردم تا زمان پیشرفت سرطان متوجه آن نمی شوند. مانند همه ی انواع سرطان تشخیص و درمان زودتر آن برای درمان بهتر و موثرتر آن بسیار مهم است. بنابراین، هرچه زودتر بدانید که در خطر ابتلا به سرطان دهان هستید یا علائم آن را دارید، شانس بیشتری برای غلبه بر آن دارید.

آیا غربالگری سرطان دهان یک امر معمول است؟

متاسفانه نه. اکثر مردم هرگز غربالگری سرطان دهان را انجام نمی دهند و به همین دلیل است که سرطان در مراحل اولیه تشخیص داده نمی شود. در مرکز تخصصی ایمپلنت دندان و جراحی لثه دکتر آرش غفوری به شما پیشنهاد می کنیم که هر چه سریع تر این کار را به صورت سالانه انجام دهید.

غربالگری سرطان دهان شامل چه مواردی می شود؟

در معاینه ی دهان به دنبال نشانه هایی از بافت غیر طبیعی هستند. معمولا علائم قابل مشاهده ای مانند برجستگی های قرمز و سفید ، توده های سخت ، لکه های بدرنگ یا تغییر موقعیت دندان ها مشاهده می شود. بخش بزرگی از غربالگری به صورت چشمی انجام می شود. برای تشخیص وجود توده های عجیب و سخت، گونه ها و قسمت داخلی دهان را با لمس دست معاینه می کنند. سرطان دهان می تواند بر تمام قسمت های دهان تأثیر بگذارد، بنابراین معاینه باید به صورت کامل انجام بگیرد. با وجود پیشرفت فناوری معاینات و غربالگری سرطان دهان به صورت دقیق تر و راحت تر انجام می شود.

چند بار باید غربالگری سرطان دهان را انجام دهیم؟

بر اساس عوامل خطرساز و آنچه که پزشک مشاهده می کند، به شما اطلاع داده می شود که هر چند وقت یکبار نیاز به معاینه دارید. اگر شما بیمار پرخطر هستید ، ممکن است غربالگری سالانه به شما پیشنهاد شود.

چه افرادی مستعد ابتلا به سرطان دهان هستند؟

یک باور غلط در مورد سرطان دهان وجود دارد که فقط مردان مسن به سرطان دهان مبتلا می شوند. در گذشته مردان بیشتر از زنان مبتلا به سرطان دهان می شدند. با گذشت زمان  آمار تغییر کرده است و دلیلش این است که  عادات مردان و زنان در حال حاضر بیشتر شبیه به هم است مثل استفاده ی بیش از حد از سیگار و الکل. اخیراً، تحقیقات پزشکی ثابت کرده است که برخی از گونه های ویروس HPV باعث سرطان دهان می شوند. ویروس HPV می تواند در سنین نوجوانی منتقل شود به این معنی که هم مردان و هم زنان ، سالمندان و نوجوانان ، ممکن است به این بیماری وحشتناک مبتلا شوند. در هر صورت ما به همه ی مردم توصیه می کنیم که غربالگری سرطان دهان انجام دهند. با این حال  اگر سیگار می کشید ، الکل می نوشید یا می دانید که به ویروس HPV مبتلا هستید ، باید خیلی زوتر این آزمایش را انجام دهید.

آیا این بیماری قابل درمان است؟

وقتی صحبت از سرطان می شود، تشخیص زودهنگام از اهمیت حیاتی برخوردار است و به معنای واقعی کلمه می تواند زندگی شما را نجات دهد.  در صورت مشاهده هر چیزی که شبیه به پیش سرطان یا سرطان باشد، یا هرگونه ناهنجاری ممکن است لازم باشد آزمایش انجام دهید. قسمتی از بافت دهان برای آزمایش بیشتر از دهان برداشته می شود و در صورت نیاز به انجام آزمایشات بیشتر به متخصص ارجاع داده می شود.
توصیه می کنیم چند ثانیه بعد از مسواک زدن دندان ها را معاینه کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که زبان خود را در امتداد گونه ها ، لثه ها و سقف دهان خود بچرخانید. در صورت مشاهده هرگونه لکه ، توده یا برجستگی ، آن را بخاطر داشته باشید. همین کار را چند روز بعد انجام دهید. اگر آنچه احساس کردید ناشی از بیماری یا خوردن غذای بیش از حد سفت بود باید بعد از چند روز برطرف شود. در غیر این صورت، شما باید برای غربالگری و معاینه سرطان دهان با مرکز دندانپزشکی تماس بگیرید. نکته دیگری که باید به آن توجه کرد حرکت و جابجایی بدون دلیل دندان ها است.

چگونه می توان از سرطان دهان جلوگیری کرد؟

یکی از مهم ترین اقدامات جلوگیری و کاهش خطر ترک محصولات دخانیات است. همچنین باید سیگار کشیدن و مصرف الکل محدود شود. مصرف بیش از حد الکل می تواند خطرناک باشد. در مورد ویروس HPV ، باید با پزشک عمومی خود صحبت کنید تا بدانید که آیا می توانید واکسن بزنید یا خیر. همچنین می توانید برای اطلاع از داشتن ویروس HPV   آزمایش مخصوص آن را انجام دهید.

برای داشتن اطلاعات بیشتر در زمینه ی دندانپزشکی و راهنمایی های لازم می توانید با مرکز تخصصی ایمپلنت دندان و جراحی لثه در رشت به مدیریت دکتر آرش غفوری تماس بگیرید و از ارائه ی خدمات پیشرفته این مرکز در زمینه ی مشکلات لثه و کاشت دندان برای جایگزینی دندان های از دست رفته ی خود بهره مند شوید.

 

 
 
امتیاز این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر