جراحی لثهسلامت لثه

به نقل از دکتر آرش غفوری متخصص ایمپلنت دندان و جراح لثه در رشت سلامت لثه ها پایه و اساس سلامت دهان و دندان شما است و به همین دلیل بسیار مهم است که از علائم بیماری لثه آگاه باشید تا بتوانید قبل از مرحله آخر و جبران ناپذیر اقدام به درمان کنید.

بهتر است بدانید یکی از عوامل موثر در از دست دادن دندان در بزرگسالان بیماری لثه می باشد که خیلی بیشتر از پوسیدگی و تصادفات زیبایی لبخند شما را خراب می کند. بنابراین تشحیص زودهنگام آن در مراحل اولیه نحوه درمان را آسان تر می کند. پس توصیه ما به شما این است که به محض مشاهده علائم اولیه، به مرکز تخصصی ایمپلنت دندان و جراحی لثه دکتر آرش غفوری یا متخصص مجرب خود مراجعه کنید. هرچه زودتر اقدام کنید، راحت تر سلامت لثه خود را بازمی گردانید.

چگونه متوجه وجود  بیماری لثه باشیم؟

در هر سنی ممکن است شما دچار بیماری لثه شوید اما خب این بیماری بیشتر در بزرگسالان رایج است. بنابراین در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر هر چه زودتر برای درمان خود اقدام کنید:

• لثه های متورم، قرمز یا حساس
  • لثه های تحلیل رفته و بلند به نظر رسیدن دندان ها
  • فاصله بین لثه و دندان ها
  • تغییر در نحوه قرار گرفتن دندان ها هنگام گاز زدن و جویدن غذا
  • ترشح چرک از بین دندان ها و لثه ها
  • بوی بد دائمی یا طعم بد در دهان

بیماری لثه در طی چند مرحله پیشرفت می کند. در ادامه از مرحله اولیه تا پیشرفته بیماری لثه را بررسی می کنیم

مرحله اول: التهاب لثه

مرحله اول که التهاب لثه است به دلیل متوجه نشدن بیمار مرحله خطرناکی است. بیماران مبتلا به التهاب لثه ممکن است دچار بوی بد دهان و خونریزی لثه هنگام کشیدن نخ دندان شوند، که یکی از علایم عدم سلامت لثه اشت. جراح لثه در این مرحله با استفاده از پروب پریودنتال، میزان التهاب لثه را بررسی می کنند. پروب یک وسیله اندازه گیری بسیار کوچک است که بین بافت لثه و دندان ها قرار می گیرد تا عمق فضاهای پریودنتال را بررسی کند. دندان های سالم دارای عمق طبیعی بین 1 تا 2 میلی متر هستند و عمق لثه ها در زمان التهاب لثه 2 تا4 میلی‌ متر می باشد که نشانه‌ای از وجود بیماری است.

التهاب لثه قابل درمان است و موثرترین شکل درمان در این مرحله، رعایت بهداشت دهان و دندان بیمار است. متخصص به بیمار توصیه می کند که عادات بهداشت دهان خود را بررسی کند و در جهت بهبود آن تلاش کند، از جمله مسواک زدن مناسب، نخ دندان کشیدن، شستشو و معاینات منظم دندانپزشکی و یا تمیز کردن حرفه ای توسط دندانپزشک برای حذف پلاک و جرم ها.

مرحله دوم: پریودنتیت اولیه

متخصصین برای درمان پریودنتیت اولیه و بازگشت دوباره سلامت لثه روش‌های درمانی غیرجراحی مانند پاکسازی عمیق را تجویز می کنند. برای از بین بردن لایه‌های رسوب و صاف کردن سطوح دندان‌ها، می‌توان از روشی به نام جرم ‌گیری و پلنینگ ریشه (درمان ریشه) استفاده کرد. همچنین قسمت هایی از دندان را که در زیر فضای لثه قرار دارند را تمیز می کنند و امکان اتصال مجدد لثه ها با دندان را فراهم می کنند. در این مرحله، به بیماران توصیه می شود عادات بهداشت دهان و دندان خود را اصلاح کنند تا از پیشرفت بیماری پریودنتال جلوگیری کنند. همچنین ممکن است متخصص برای پی گیری و جلوگیری از پیشرفت بیماری چندین ویزیت بعدی را برای چکاپ برنامه ریزی کند.

مرحله سوم: پریودنتیت متوسط

اگر فرد به سلامت دهان خود اهمیت ندهد، پریودنتیت اولیه می تواند به پریودنتیت متوسط ​​تبدیل شود، یعنی مرحله ای که با مقداری ​​از، از دست دادن استخوان فک مواجه می شویم. تحلیل رفتن لثه موجب حساسیت دندان ها و در نهایت عفونت می شود. عدم سلامت لثه و عفونت ناشی از آن می تواند باعث خونریزی، ایجاد چرک و درد در اطراف دندان شود. همچنین پسروی لثه ها از دندان ها، باعث لق شدن آنها می گردد. بیماران مبتلا به پریودنتیت متوسط ​​دارای عمق پاکت لثه ای بین 6 تا 7 میلی متر هستند. در این مرحله، عفونت‌ می تواند وارد جریان خون شود و همچنین باعث التهاب در سراسر بدن گردد.

برای درمان پریودنتیت متوسط، متخصص داخل فضاهای لثه را تمیز و ضدعفونی می کند. برای ارئه درمان موثر و کاهش خونریزی،  از روشی به نام LANAP یا Laser Assisted New Attachment Procedure استفاده می شود. در طی فرایند لناپ، یک ابزار لیزری مجهز به یک پروب کوچک به داخل فضای لثه وارد می شود و در اطراف دندان ها حرکت می کند. این کاوشگر طول موج ملایم و در عین حال بسیار مؤثری از نور متمرکز منتشر می کند تا به طور همزمان بافت های آلوده را ریشه کن کرده و آن قسمت را ضد عفونی کند. LANAP همچنین به لخته شدن خون کمک و از نفوذ باکتری های جدید جلوگیری می کند.

لثه سالم

مرحله چهارم: پریودنتیت پیشرفته

در مرحله پریودنتیت پیشرفته، لثه ها به شدت عفونی شده و مستعد تراوش عفونت می شوند. پاکت های لثه اطراف دندان ها عمیق تر از 7 میلی متر می شوند. بیماران مبتلا به پریودنتیت پیشرفته با درد شدید حین جویدن، بوی بد دهان و طعم بسیار بد در دهان مواجهه می شوند. در این مرحله معمولا بیماران  دندان های خود را از دست می دهند و جای خالی دندان ها باعث جابجایی و حرکت دندان های باقی مانده می شوند. پریودنتیت پیشرفته فقط یک مشکل دندانی نیست. این بیماری می تواند با سایر مشکلات جدی سلامتی، از جمله بیماری قلبی، دیابت و حتی برخی از انواع سرطان مرتبط باشد.

در این مرحله برای توقف پیشرفت بیماری پریودنتال و بازگشت سلامت طبیعی لثه نیاز به اقدامات فوری درمانی داریم. دندانپزشکان با تمیز کردن دندان ها و انجام LANAP در داخل پاکت های لثه برای کاهش سطوح باکتریایی و التهاب درمان را شروع می کنند. در بعضی موارد برای کمک به کنترل عفونت در طول مراحل درمان پریودنتال، آنتی بیوتیک تجویز می شود. LANAP  رشد مجدد بافت استخوانی، اتصال دهنده ها و بافت لثه را تقویت می‌کند و به بهبود لثه کمک می‌کند. برای ترمیم آسیب های موجود، ممکن است پیوند استخوان یا ایمپلنت دندان تجویز شود.

جمع بندی

مراقبت های پیشگیرانه ساده برای جلوگیری از بیماری لثه بسیار موثر است. بهترین راه برای جلوگیری از بیماری لثه انجام همان کارهایی است که برای جلوگیری از پوسیدگی دندان انجام می دهید: دندان های خود را دو بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید، هر روز نخ دندان بکشید، رژیم غذایی سالم داشته باشید، از مصرف دخانیات خودداری کنید، و برای جرم گیری و تمیز کردن حرفه ای به دندانپزشک مراجعه کنید.

دندانپزشک با توجه  به وضعیت سلامت دهانو دندان و لثه ، ممکن است معاینات را دو بار در سال یا بیشتر توصیه کند. با مراقبت های بهداشتی روزانه ، پلاک ها می توانند روی دندان ها تشکیل شوند و به مرور زمان به رسوب تبدیل شوند که حتما باید توسط دندانپزشک از بین بروند.

دکتر آرش غفوری متخصص ایمپلنت دندان و جراح لثه ماهر و با تجربه در مرکز تخصصی ایمپلنت دندان و جراحی لثه در رشت معتقد است در مراحل اولیه ژنژیویت (التهاب لثه)، می توان با افزایش سطح مراقبت از دهان، بیماری را معکوس کرد یا حتی از بین برد. اما این موضوع خیلی مهم است که بیماری در اسرع وقت تشخیص داده شود.