اطلاعات عمومی دندانتورم لثه در اطراف دندان

ممکن است برایتان پیش آمده باشد که گاهی اوقات در حین مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن متوجه شوید که لثه اطراف یکی از دندان هایتان کمی متورم شده است. این تورم لثه شاید برایتان غیر عادی و نگران کننده باشد اما بهتر است خیلی نگران نباشید چون ما در این مطلب به بررسی عوامل موثر در تورم لثه و نحوه درمان آن می پردازیم. دکتر آرش غفوری متخصص ایمپلنت و جراح لثه در گیلان روش های درمانی مناسبی را برای بیمارانی که از مشکلات لثه مثل التهاب و عفونت لثه و … رنج می برند ارائه می دهد.

در ابتدا می خواهیم بدانیم که علت تورم لثه اطراف یک دندان چه می تواند باشد؟

تورم لثه در یک ناحیه می تواند به علت وجود موارد زیر باشد:

عدم رعایت بهداشت اصولی و درست

اگر شما فردی هستید که به درستی مسواک نمی زنید و از نخ دندان استفاده نمی کنید، مطمئن باشید که ذرات باقی مانده غذاها بین دندان ها گیر می کنند که می توانند عامل اصلی پوسیدگی دندان و التهاب لثه باشند که به مرور زمان منجر به بیماری لثه می شود. عوارض عدم رعایت بهداشت مناسب شامل موارد زیر می باشد:

• لثه ها بی رنگ می شوند
  • لثه های بیش از حد قرمز
  • لثه های متورم
  • خونریزی همراه با مسواک زدن
  • ترشح چرک وعفونت از دندان
  • لق شدن دندان
  • بوی بد و طعم بد دهان

بیماری های لثه

اگر باکتری های موجود در دهان با مخاط و اسید های حاوی از باقی مانده غذاها ترکیب شوند منجر به تشکیل پلاک ها روی دندان ها می شوند و اگر به دلیل بهداشت نامنظم و غلط پلاک ها پاک نشوند به مرور زمان سفت شده و تبدیل به رسوب می شوند. تجمع پلاک و رسوب می تواند منجر به بیماری لثه شود که یک بیماری شایع و خفیف لثه به نام ژنژیویت می باشد. لثه های قرمز و متورم به همراه خونریزی از علائم بیماری ژنژیویت می باشند.

اگر باکتری های موجود در دهان منجربه آلوده شدن بافت لثه اطراف یک دندان شوند، لثه ملتهب می شود که می تواند عامل اصلی بیماری پریودنتال باشد. بیماری پیشرفته لثه پریودنتیت است که در این شرایط دندان ها لق می شوند و شروع به افتادن می کنند و اگر درمان نشود، می تواند باعث تجزیه بافت‌ های نرم و بافت استخوانی دندان ها شود. افراد زیادی به دلیل نداشتن برنامه ی بهداشتی مناسب و منظم دچار این بیماری می شوند. علائم بیماری های لثه به شرح زیر است:

• لثه های حساس همراه با خونریزی
  • دندان های حساس به سرما و گرما
  • لق شدن دندان ها
  • تحلیل و عقب نشینی لثه

آبسه

پوسیدگی های درمان نشده دندان به مدت طولانی معمولا به علت باکتری های فعال باعث ایجاد آبسه دندان می شوند. اگر شما هر کدام از علائم زیر را مشاهده کردید احتمالا دچار آبسه دندان شده اید:

• درد شدید
  • لثه های متورم
  • تورم در نواحی فک
  • احساس ضعف عمومی
  • مشکل در باز کردن دهان
  • مشکل بلع
  • تنگی نفس

اگر متوجه بروز هر کدام از علائم بالا شدید خیلی مهم است که هر چه سریعتر به دندانپزشک مراجعه کنید. چون عفونت به خودی خود از بین نمی رود و اگر درمان نشود می تواند تا استخوان فک پیشرفت کند. در موارد نادر اگر عفونت گسترش یابد می تواند منجر به مشکلات سلامتی بسیار جدی در بدن شود.

عواملی که می توانند در التهاب و تورم لثه موثر باشند

افراد می توانند به دلایل مختلفی دچار بیماری پریودنتال و التهاب لثه شوند. در این قسمت عواملی که بیشترین نقش و تاثیر را در بیماری و تورم لثه دارند بررسی می کنیم:

• اعتیاد به مصرف سیگار و مواد مخدر
  • بیماری دیابت
  • ایدز
  • فشار خون
  • عوامل وراثتی و ژنتیکی
  • دندان های نامرتب و روی هم رفته
  • پرکردن های مکرر و نادرست دندان پوسیده
  • مصرف داروهای خاصی که باعث خشکی دهان می شوند

یکی از موارد مهم در زمینه مشکلات لثه نحوه درمان تورم و التهاب لثه می باشد.

درمان ها و اقدامات پیشگیرانه خانگی

شستشو با آب نمک. شستشو با آب نمک می تواند در بر طرف کردن و تسکین التهاب لثه موثر باشد. به این صورت که روزی دو تا سه بار آب نمک گرم را درون دهان خود به مدت 30 ثانیه قرقره کنید.

داروهای مسکن

اگر دچار آبسه دندان شده اید برای تسکین درد می توانید از مسکن هایی مثل ایبوپروفن استفاده کنید.

استفاده از دهان شویه ضد عفونی کننده

دهان شویه ضدعفونی کننده نمی تواند پلاک های موجود را حذف کند، اما می تواند به کنترل تجمع اضافی باکتری های پلاک کمک کند. دهان شویه ضدعفونی کننده به راحتی در بازار در دسترس است. در بعضی موارد ممکن است دندانپزشک دهان شویه ضدعفونی کننده حاوی کلرهگزیدین را تجویز کنند. دهان شویه ها در از بین بردن عفونت دندان و لثه تاثیر بسیار خوبی دارند.

درمان های پزشکی

در موارد حاد بیمار باید به سرعت به دندانپزشک مراجعه کند. دندانپزشک متناسب با شرایط و پیشرفت تورم و بیماری لثه یکی از درمان های جرم گیری دندان ، جرم گیری لثه، مصرف آنتی بیوتیک ها ، جراحی آبسه و جراحی لثه یا درمان کانال ریشه را ارائه می دهد.

یکی از مهمترین اقدامات جلوگیری از تورم لثه اطراف دندان رعایت بهداشت اصولی دهان و دندان است. به این صورت که بعد از خوردن غذا مسواک بزنید تا باکتری ها درون دهان و دندان از بین بروند. حداقل یکبار در روز از نخ دندان استفاده کنید و دو بار در سال برای چکاپ و تمیز کردن حرفه ای دندان ها به دندانپزشک مراجعه کنید.

اگر متوجه تورم لثه در اطراف یکی از دندان های خود شدید، ممکن است علائم وجود بیماری لثه یا وجود آبسه دندان و یا ناشی از بهداشت نامناسب باشد. بهتر است در اسرع وقت به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا از بروز مشکلات جدی و درمان های پیشرفته جلوگیری کنید.

مرکز تخصصی ایمپلنت دندان رشت و جراحی لثه دکتر آرش غفوری علاوه بر ارائه روش های جایگزینی دندان به صورت تخصصی به برطرف کردن مشکلات و بیماری های لثه از سطح خفیف تا پیشرفته بیماران خود می پردازد. بیماران زیادی بعد از درمان مناسب در این مرکز توانستند لبخند زیبا و سلامت دهان و دندان خود را حتی بهتر از روز اول به دست آورند.