جراحی لثهاطلاعات عمومی دندانپریوکرونیت

پریوکرونیت چیست؟

پریوکرونیت عفونت دندان عقل، التهاب یا تورم در بافت لثه آن است. دندان های ردیف پایین و اطراف دندان عقل بیشتر دچار این عفونت میشوند. در واقع سری آخر دندان های آسیایی که معمولا در اواخر نوجوانی و اوایل 20سالگی در افراد رشد میکنند درگیر عفونت باکتریایی میشوند.

ایمپلنت بدون درد در رشت | دکتر آرش غفوری | جراح لثه در رشت

دلیل پریوکرونیت  یا عفونت دندان عقل:

وقتی دندان عقل بصورت کامل در نمیاید (یعنی فقط لثه را شکاف میدهد) بافت نرمی از لثه که روی دندان عقلی که ناقص درآمده است رشد میکند که به این بافت operculum گفته میشود و باعث میشود که باکتری ها زیرoperculum جمع شوند.این بافت راهی برای ورود باکتری ها به اطراف دندان باز میکند. بعد از خوردن غذا بقایای مواد غذایی، باکتریها یا پلاکها به صورت یک نوار باکتریایی روی دندان ها باقی میمانند که ممکن است در زیر لثه گیر کنند و به صورت یک فلپ لثه (لکه یا لخته)  اطراف دندان باقی بمانند و لثه را تحریک کرده و منجر به عفونت دندان شود. در موارد جدی تر، تورم و عفونت ممکن است از فک تا گونه ها و گردن برسد.

علائم پس زدن ایمپلنت دندان

عوامل خطر عفونت دندان عقل

عواملی که ممکن است خطر ابتلا به عفونت دندان عقل را افزایش دهند عبارتند از:

• رسیدن به سن 20 سالگی
  • عفونت دستگاه تنفسی
  • استرس و اضطراب
  • بهداشت ضعیف دهان و دندان

قیمت و هزینه پروتز دندان یا روکش دندان و عوامل تاثیر گذار در آن

علائم عفونت دندان عقل

علائم عفونت دندان عقل یا پریوکرونیت می تواند حاد باشد (بیماری شدید و کوتاه مدت) یا مزمن باشد (در طول زمان ادامه دار باشد).

علائم حاد عفونت دندان عقل:

• تورم در بافت لثه (ناشی از تجمع مایعات)
  • ترشحات چرکی
  • تریسموس یا مشکل در باز کردن دهان و فک، دهان به سختی باز میشود که به آن قفل شدن فک میگویند
  • درد هنگام بلعیدن یا قورت دادن
  • ازدست دادن اشتها
  • متورم شدن غدد لنفاوی که در زیر فک در گردن قرار دارند

معرفی عوامل خطرناک پوسیدگی دندان

علائم مزمن عفونت دندان عقل:

• دردی که همیشگی نیست و گاه گدار و کسل کننده است یا درد خفیف
  • طعم بد دهان

عفونت دندان عقل

تشخیص پریوکرونیت

دندانپزشک دندان عقل را معاینه می کند تا ببیند دندان تا چه میزانی درآمده و تا چه حدی رشد کرده است.دندانپزشک ممکن است برای ردیف بودن دندان عقل با دیگر دندانها به صورت دوره ایی از اشعه ی ایکس استفاده کند و علائمی مانند تورم، عفونت و وجود فلپ لثه را در اطراف دندان عقل بررسی می کند.

درمان لثه با لیزر چیست؟

درمان عفونت دندان عقل

• پریکورونیت توسط یکی از متخصصان زیر میتواند درمان شود:
  • متخصص و جراح لثه
  • متخصص درمان ریشه
  • جراح دهان و دندان
  • متخصص یا دندانپزشک کودکان
  • دندانپزشک عمومی

اطلاعاتی در مورد ورم لثه | چه چیزی باعث تورم لثه می شود؟

درمان هایی که برای عفونت دندان عقل وجود دارد شامل موارد زیر میشود:

• بهداشت دهان و دندان و شستشوی دهان: اگر عفونت دندان عقل در یک قسمت کوچک باشد و پیشرفت نکرده باشد شستشوی دهان با آب نمک گرم ممکن است عفونت را درمان کند.همچنین دندانپزشک می تواند بقایای مواد غذایی یا باکتری ها را از بین ببرد، یا یک دهانشویه برای شستشو به شما بدهد. باید مطمئن شوید که با شستشو، فلپ لثه را از هر غذایی که در آن گیر کرده پاک کنید .
  • داروی مسکن: می توانید از داروهای مسکن مانند آسپرین، استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده کنید همچنین دندانپزشک هم ممکن است داروهای مسکن تجویز کند.
  • آنتی بیوتیک ها: اگر در قسمت دندان، فک و گونه درد دارید و متورم شده است سریع به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک میتواند عفونت را با آنتی بیوتیک ها (معمولا پنی سیلسین) درمان کنند.
  • جراحی جزئی برای برداشتن operculum : در صورت شدت درد و التهاب و عفونت زیاد ممکن است لازم باشد برای برداشتن فلپ لثه و کشیدن دندان عقل جراحی انجام شود. دندانپزشک می تواند اقدامات لازم برای مراجعه ی درست و مناسب به جراح فک و صورت را انجام دهد. برای کاهش درد و التهاب ناشی از عفونت می توان از لیزر سطح پایین استفاده کرد.
  • کشیدن دندان: اگر دندان عقل طی مدتی بصورت کامل و نرمال درنیامده باشد ممکن است برای کشیدن آن جراحی لازم باشد.احتمال دارد دندانپزشک به شما توصیه کند که دندان عقل بالا و پایین خود را بکشید تا دندان بالایی به لثه پایین آسیب نزد و باعث عفونت مجدد نشود.

جراحی لثه در رشت | مرکز تخصصی ایمپلنت رشت

شما می توانید با ما در مرکز تخصصی ایمپلنت رشت به مدریت دکتر آرش غفوری ، با شماره 32134040-013 تماس بگیرید و یا برای دریافت مشاوره آنلاین می توانید اطلاعات خود را از طریق بخش مشاوره آنلاین برای ما ارسال کنید. همکاران ما در مرکز ایمپلنت رشت ، در کمترین زمان ممکن با شما تماس می گیرند و مشاوره های لازم را در اختیار شما قرار خواهند داد.