اطلاعات عمومی دندانحساسیت دندان

درد شدید در لثه و دندان بصورت ناگهانی امکان دارد برای هرکسی اتفاق بیوفتد. در طی تحقیقاتی در این زمینه نشان داده شده است که 22 درصد بزرگسالان در شش ماه گذشته تجربه ی درد ناگهانی در دندان و لثه و فک را داشته اند. حساسیت یا شکستگی و ترک خوردن دندان یا عفونت دندان مواردی هستند که ممکن است بیشتر آنها را تجربه کنید. البته با مراجعه به دندانپزشک به راحتی درمان می شوند. در این مطلب می خواهیم 10 مورد مهم که باعث حساسیت دندان می شود را با هم بررسی نماییم. همراه ما باشید.

جراحی لثه در رشت | ایمپلنت بدون درد | مرکز تخصصی ایمپلنت رشت

1. قرار گرفتن دندان در معرض گرما و سرمای شدید

امکان دارد دندان به دلیل از بین رفتن و ساییده شدن مینای دندان و رسیدن به عصب دچار حساسیت شود و در زمان خوردن غذا یا نوشیدنی بسیار گرم یا سرد، درد شدید و ناگهانی احساس شود.

2. تحلیل رفتن لثه

لثه لایه ای از بافت صورتی رنگ است که استخوان و ریشه ی دندان را می پوشاند و از عصب های انتهای دندان محافظت می کند. هر چه سن افراد بالاتر می رود، معمولا بافت لثه شروع به فرسایش می کند و باعث تحلیل  و کوچک تر شدن لثه می شود.

با تحلیل رفتن لثه ریشه ی دندان ها دیده می شوند و در برابر بیماری های لثه و عفونت دندان آسیب پذیرتر می شوند. اگر در دندان های خود بطور ناگهانی احساس درد بیشتری نسبت به گذشته کردید، ممکن است دلیلش فرسایش لثه باشد.

آیا ایمپلنت دندان درد دارد؟

3. از بین رفتن مینای دندان(عاج دندان)

حساسیت عاج دندان، ناراحتی و دردی است که ممکن است موقع غذا خوردن  احساس شود. این حساسیت می تواند ناشی از عادت به خوردن غذاهای بسیار اسیدی، زیاده روی در مسواک زدن و عوامل دیگر باشد که باعث از بین رفتن مینای دندان میشوند. مینای دندان لایه ی سختی است که از دندان محافظت می کند و با فرسایش آن هنگام غذا خوردن درد شدید و ناگهانی احساس میشود که ممکن است از شدت درد بلرزید.

علل پیوند لثه چیست؟ پیوند لثه چه زمانی انجام میشود؟

4. پوسیدگی دندان(حفره ها)

یکی از عواملی که ممکن است باعث درد شدید و ناگهانی دندان شما شود  پوسیدگی دندان است که به شکل سوراخ هایی روی دندان دیده می شود.

پوسیدگی در اطراف یا سطح بالایی دندان ها اتفاق میوفتد و اگر به آن توجه نشود می تواند مدت طولانی همانجا دوام بیاورد.

اگر پوسیدگی پیشرفت کند و باعث عفونت دندان شود دندان درد شروع می شود.

5. عفونت لثه

بیش از 47 درصد بزرگسالان  بالای  30 سال تجربه ی بیماری پریودنتال که همان بیماری لثه است را دارند. بیماری لثه در مراحل اولیه به صورت  التهاب لثه می باشد و به همین دلیل خیلی ها متوجه نمی شوند که به بیماری لثه مبتلا شده اند. هرچه میزان درد و حساسیت بیشتر باشد نشان دهنده ی عفونت دندان است.

نگاهی به جراحی پیوند لثهجراحی پیوند لثه در رشت

6. ترک خوردگی یا شکستگی دندان یا تاج

اگر دندان یا تاج ترک خورده باشد و شکسته شود وجود درد و حساسیت طبیعی است. اما در مواردی ممکن است ترک خوردگی کوچکی در دندان باعث درد شدید شود که تقریبا دیده شدن آن غیرممکن است.

7. عفونت سینوس

یکی از عوارض عفونت سینوس احساس درد در نواحی دندان و فک می باشد. زمانی که سینوس ها پر از عفونت هستند ملتهب می شوند و این التهاب باعث ورود فشار به عصب های دندان میشود.

8. دندان قروچه کردن و فشار وارد کردن به فک ها

عادت به دندان قروچه کردن و فشار به فک باعث فرسایش مینای دندان  و در نهایت حساس شدن دندان میشود، این حالت در بعضی از افراد گاهی اتفاق میوفتد، اما وجود استرس شدید یا خواب نامنظم می تواند باعث افزایش تکرار و تبدیل آن به عادت شود و دچار دندان درد های مزمن شوید.

تحلیل رفتن ریشه دندان : طبیعی در کودکی، دردسر در بزرگسالی!

9. عمل های دندانپزشکی

پر کردن های اخیر دندان یا عمل هایی که روی دندان صورت می گیرد ممکن است تا مدتی عصب های دندان را حساس تر کنند و احساس درد و ناراحتی داشته باشید.

10. محصولات سفید کننده ی دندان

استفاده از نوارهای سفیدکننده، ژل های سفیدکننده یا سفید کردن دندان که در مطب پزشک انجام می شود می توانند باعث حساس تر شدن دندان ها باشند. درد دندان بعد از انجام روش های سفید کننده موقت است و معمولا بعد از اینکه استفاده از محصولات سفید کننده را متوقف کردید درد و حساسیت دندان کاهش پیدا میکند.

زمان مراجعه به دندانپزشک

اگر در دندان خود احساس درد و حساسیت دارید، حتما به دندانپزشک مراجعه کنید چون ممکن است پزشک با یک راه درمانی ساده مثل تجویز نوع خاصی از خمیر دندان حساسیت و درد را کاهش دهد، یا تشخیص دهد که روش درمانی مانند پرکردن یا کشیدن دندان برای کاهش درد لازم است.

در صورت تجربه ی موارد زیر بلافاصله باید به دنداپزشک مراجعه کنید:

• بیشتر از 48 ساعت درد دندان داشته باشید
  • درد ضربان دار و خیلی شدید که از شدت آن کم نمیشود
  • میگرن یا سردردی که درد آن تا دندان های شما پیشرفت می کند
  • همزمان با درد دندان تب هم داشته باشید

متخصص جراحی لثه در رشت

نتیجه گیری

تجربه ی درد ناگهانی و شدید در دندان دلایل زیادی می تواند داشته باشد که مهم ترین آنها تحلیل رفتن لثه یا از بین رفتن مینای دندان است. اگر دندان شما در یک شب و ناگهانی دچار حساسیت و درد شد، باید بلافاصله به دندانپزشک مراجعه کنید و تحت معاینه و درمان قرار بگیرید.

در مرکز تخصصی ایمپلنت رشت برندهای شناخته شده و روز دنیا با گارانتی معتبر و قابل اخذ توسط مراجعین گرامی ارائه میگردد که همین امر این مرکز را به یکی از بهترین و مطمئن ترین مراکز ایمپلنت در رشت تبدیل کرده است. شما می توانید در صفحه تماس با ما اطلاعات تماس با مرکز تخصصی ایمپلنت رشت را مشاهده نمایید. همچنین می توانید در صفحه مشاوره آنلاین ، مشکلات خود را بیان کنید. ما پس از بررسی درخواست مشاوره شما، در اولین فرصت با شما تماس خواهیم گرفت.