اطلاعات عمومی دندانکشیدن دندان عقل

آیا از جراحی دندان عقل می ترسید؟

ممکن است خیلی از افراد با شنیدن جراحی دندان عقل دچار اضطراب و ترس شوند و همین باعث شود که کشیدن دندان عقل خود را به تاخیر اندازند. این در حالی است که در بعضی موارد خارج نشدن دندان عقل از دهان می تواند آسیب های جدی برای دندان های دیگر و سلامت دهان فرد داشته باشد.

تیم تخصصی ما در مرکز تخصصی ایمپلنت دندان و جراحی لثه دکتر آرش غفوری متخصص مجرب کاشت دندان و جراح لثه این خبر خوب را به شما کاربران عزیز می دهد که با وجود تجهیزات مدرن و تکنیک های پیشرفته در دندانپزشکی جای هیچگونه نگرانی و ترس از جراحی دندان عقل وجود ندارد.

با اطلاع از مراحل درمان و عوامل موثر در درمان اعم از نقش دندانپزشک متخصص و جراح و استفاده از لیزر در جراحی دندان عقل تا حد زيادی اين ترس و اضطراب کاهش پیدا می کند. پس برای داشتن اطلاعات بیشتر همراه ما باشید.

جایگاه دندان عقل در دهان

سومین دندان آسیا(مولر) در دهان ,دندان عقل نامیده میشود. این دندان در حدود ۱۷ سالگی به بعد شروع به رویش می کند به همین دلیل دندان عقل نامیده می شود. ۴ عدد دندان عقل در قسمت آخر دو فک بالا و پایین وجود دارند.

دندانهای عقل ممکن است به صورت کامل , نیمه نهفته و یا نهفته رشد کنند و حتی ممکن است فردی اصلا دندان عقل نداشته باشد.

دندان عقل نهفته به دلیل اینکه فضای کافی برای رشد ندارد، باعث بروز عفونت در دهان و ورم لثه و درد می شود و شرایط بدی را برای فرد ایجاد می کند. وجود این دندان می تواند برای سایر دندان ها نیز خطرناک باشد و باعث آسیب رساندن و خراب شدن دندان های سالم شود.

دندان عقل کامل به دندانی گفته می شود که به صورت کامل رشد کرده است و کاملا از داخل لثه مانند دیگر دندان ها خارج شده است. این نوع دندان معمولا مشکلی برای افراد ایجاد نمی کند و لزومی به کشیدن آن نخواهد بود البته ممکن است که در برخی از مواقع بر اساس شرایط فرد، دندانپزشک تشخیص دهد که دندان عقل نیز باید کشیده شود.

اگر دندان عقل نهفته خارج نشود ممکن است مشکلات زیر را به همراه خود داشته باشد:

• درد دندان
  • گیر کردن باقی مانده غذا پشت دندان عقل
  • عفونت ‌یا بیماری لثه (بیماری پریودنتال)
  • پوسیدگی دندان عقل و سرایت به دندان های دیگر
  • آسیب به دندان نزدیک ‌یا استخوان اطراف
  • کیست دندان عقل
  • ایجاد مشکل در درمان ارتودنسی

در چه صورتی  کشیدن دندان عقل از طریق جراحی انجام می شود؟

دندانپزشک متخصص و یا جراح با بررسی عکس رادیولوژی گرفته شده از دندان تشخیص می‌دهد که دندان به راحتی کشیده نمی‌شود و نیاز به جراحی دارد. دندان عقل که به عنوان دندان چهارم آسیا یک دندان دائمی است، در مواقعی که به صورت کامل رشد نکرده باشد و به صورت نهفته یا  نیمه نهفته در لثه قرار داشته باشد نیاز به جراحی دارد. در مواردی که هیچگونه درد و ناراحتی وجود ندارد ممکن است با تشخیص دندانپزشک نیاز به جراحی دندان باشد.

بهترین سن برای کشیدن دندان عقل

دندانپزشکان معتقدند بهتر است تا زیر 20 سالگی جراحی دندان عقل انجام شود. چرا كه عوارض و درد كمتری دارد. تحقیقات انجام شده در زمینه دندان های عقل نشان داده است كه این دندان ها در بسیاری از موارد، مشكل ساز بوده و به جراحی ختم شده اند. از طرفی دندان عقل با توجه به اینكه در آخرین ردیف دندان ها رشد می كند و جای کمی برای رشد آن وجود دارد، به دندان های‌ مجاور فشار آورده و سبب كج قرار گرفتن دندان های دیگر می شود. همچنین این دندان ها باعث بروز دردهایی در ناحیه مفصل فك، گوش، چشم و سر می شود و برای جلوگیری از این مشکلات بهتر است كه دندان های عقل توسط دندانپزشک متخصص و جراح دهان كشیده شود.

جراحی دندان عقل به چه صورت انجام می شود؟

اقدامات قبل از شروع جراحی:

دندانپزشک متخصص ‌یا جراح دهان و دندان ممکن است برای شروع جراحی ‌یکی از سه نوع روش بی حسی را استفاده کند، که استفاده از هر کدام به پیچیدگی و نهفتگی و مشکل دندان عقل بستگی دارد.

بی حسی موضعی

مواد بی حسی موضعی در نزدیکی محل جراحی تزریق می شوند. بیمار هنگام کشیدن دندان بیدار و آگاه است و  مقداری فشار و حرکت را احساس می کند اما دردی وجود ندارد.

آرام بخش

دندانپزشک ‌یا جراح دهان آرامبخش را به صورت وریدی در بازو تزریق می کند. آرام بخش در طول عمل هوشیاری بیمار را کم می‌کند. هیچ دردی احساس نمی‌شود و  برای بی حس شدن لثه‌ها نیز از بی حسی موضعی استفاده می شود.

بیهوشی عمومی

در شرایط خاص، ممکن است بیهوشی عمومی ‌ پیشنهاد شود که بسیار نادر است. ممکن است دارو را از طریق بینی استنشاق کنید ‌یا ‌یک دوز IV در بازو تزریق شود یا هردو. تیم جراحی دارو، تنفس، دما، مایعات و فشار خون بیمار را با دقت کنترل می‌کنند. بیمار هیچ دردی نخواهد داشت و هیچ خاطره ‌ای از جراحی ندارد. بی‌حسی موضعی برای کمک به رفع درد بعد از عمل انجام می‌شود.

اقدامات در حین جراحی:

• جراح برشی در بافت لثه ایجاد می‌کند تا به دندان و استخوان برسد
  • استخوانی را که دسترسی به ریشه‌ دندان را مسدود می‌کند برمی‌دارد
  • اگر لازم باشد دندان را به چند قسمت تقسیم می‌کند تا راحت تر بتواند خارج کند
  • محل استخراج دندان را کاملا تمیز می کند
  • زخم را بخیه می‌زند، اگرچه این کار همیشه لازم نیست.

آیا جراحی دندان عقل عوارض دارد؟

انتخاب دندانپزشک مناسب می تواند اهمیت بسیار زیادی در کاهش مشکلات و عوارض بعد از جراحی دندان عقل داشته باشد. این عوارض ممکن است یکی از موارد زیر باشد.

ایجاد حفره خشک

پس از کشیدن دندان لخته خونی در جای خالی دندان تشکیل می شود. این لخته خون باعث کاهش درد و جلوگیری از بوی بد می شود. ممکن است در بعضی موارد این لخته خون تشکیل نشود و محل استخراج خشک شود که در این صورت باید با جراح خود تماس بگیرید.

عفونت بعد از جراحی

عفونت بعد از جراحی تا مقدار زیادی به مراقبت های شما بعد از جراحی وابسته است. باقی مانده غذا یا باکتری در جای خالی دندان می تواند باعث ایجاد عفونت شود. برای جلوگیری از عفونت باید به دستور العمل های جراح خود عمل کنید. در بعضی موارد ممکن است به دندان های مجاور، عصب دندان و یا استخوان فک یا سینوس آسیب برسد که باید با دندانپزشک خود برای درمان صحبت کنید.

با فناوری لیزر دیگر نگران جراحی دندان عقل نباشید

در این روش ابتدا متخصص معاینه اولیه و عکس های اشعه ایکس را تجویز می کند. با کمک عکس رادیولوژی متخصص می تواند از نحوه قرار گرفتن دندان، شرایط دندان های مجاور، کج بودن یا راست بودن آن، ریشه دار بودن یا نبودن آن، میزان عفونت دندان را تشخیص دهد.

در این روش  جراح دهان و دندانپزشک و متخصص  نیازی به استفاده از تیغ جراحی  ندارد. بنابراین مقدار زیادی از ترس بیمار از بین خواهد رفت. تمام اقداماتی که در جراحی سنتی انجام می شود در جراحی با لیزر هم انجام می شود. گاهی بعد از برشی که بر روی لثه بیمار ایجاد می کنند، ممکن است دندان عقل نهفته نیاز به شکستن داشته باشد تا بتوان آن را خارج کرد که برای انجام این کار جراح از اشعه لیزر استفاده می کند. قطعات ریز شده دندان از لثه و دهان بیمار خارج می شود. در مرحله آخر به جای استفاده از بخیه با نخ و سوزن از لیزر برای جوش دادن قسمت بریده استفاده می شود.

در جراحی با لیزر برای استخراج دندان عقل بیمار با درد و خونریزی کمتری مواجعه می شود. این روش برای بیمارانی که استرس و نگرانی زیادی از جراحی دندان دارند گزینه مناسبی می باشد.

جمع بندی

امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی در صنعت دندانپزشکی و ابداع تکنیک های جدید از جمله لیزر دندانپزشکی بسیاری از اقدامات دندانپزشکی مثل جراحی دندان عقل به صورت خیلی راحت و بدون درد و خونریزی برای بیمار ارائه می شود.

مرکز تخصصی ایمپلنت دندان و جراحی لثه دکتر آرش غفوری یکی از پیشرفته ترین مراکز کاشت دندان و جراحی لثه در رشت می باشد. شما می توانید با خیال راحت مشکلات لثه و جراحی دهان و دندان خود را به این مرکز بسپارید بدون اینکه نگران عوارض و ناراحتی های بعد از آن باشید.

همینطور میتوانید برای آگاهی از هزینه تخمینی وارد بخش قیمت ایمپلنت دندان و هزینه کاشت دندان شوید و یا با مرکز تخصصی ایمپلنت رشت تماس و وقت ملاقات با دکتر آرش غفوری متخصص ایمپلنت دندانی دریافت و طرح درمان دقیقی از ایشان دریافت نمایید.

5/5 - (1 امتیاز)