اطلاعات عمومی دندانکشیدن دندان

این یک سوال تکراری و قابل درک است چون هیچ کس دوست ندارد دندانش  کشیده شود مگر اینکه برای سلامتی مفید و ضروری باشد. در واقع، اگر به دندان آسیب برسد روش ترجیحی دندانپزشکان و متخصصان، درمان و بازگرداندن آن با استفاده از روکش دندان یا تاج دندان است. اما در مواقعی لازم است که برای کشیدن دندان حتما به مرکز دندانپزشکی مراجعه کنید.

دچار تصادف و حادثه شده باشید

مراکز دندانپزشکی می توانند بیمارانی را که دچار حادثه شده اند و نیاز به انجام فوری کار دندانپزشکی دارند درمان کنند. در بعضی از موارد، تنها بخشی از دندان دچار آسیب شده است و برای درمان آن روش های فوری لازم است. در صورت امکان، دندان را با استفاده از باندینگ دندان، روکش دندان یا تاج دندان ترمیم می کنند. اما ممکن است گاهی وقت ها کشیدن دندان ضروری و تنها راه حل باشد.

عفونت پیشرفت کرده باشد

اگر دچار عفونت شدید شده اید، در اسرع وقت به مطب دندانپزشکی مراجعه کنید. این معلوم است که هر چقدر عفونت پیشرفت کرده باشد شما درد و ناراحتی شدیدتری را تجربه می کنید طوری که گاز زدن و جویدن غذا و حتی انجام فعالیت های روزانه را برای شما دشوار می کند. توصیه ی ما در مرکز تخصصی ایمپلنت دندان و جراحی لثه دکتر آرش غفوری این است که با اولین نشانه ی دندان درد به مرکز دندانپزشکی مراجعه کنید تا بتوانید عفونت را قبل از رسیدن به مرحله ی پیشرفت درمان کنید. اگر مراجعه خود را به تاخیر انداخته اید و الان درد شدیدی دارید، ممکن است برای از بین بردن سریع عفونت به کشیدن دندان نیاز داشته باشید. این راه حل اگرچه ایده آل نیست  اما می توان منبع اصلی مشکل را از بین ببرد و بعد از آن آنتی بیوتیک برای بیمار تجویز می شود و سپس در آینده می توانید جای خالی دندان از دست رفته ی خود را با استفاده از روش های مختلف مثل روکش و بریج یا ایمپلنت دندان جایگزین کنید.

زیاد بودن هزینه ی ترمیم دندان

معمولا اکثر روش های درمانی دندانپزشکی تحت پوشش بیمه نیستند. گاهی اوقات کار دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی می تواند هزینه بر باشد مثلا روش سفید کردن دندان هزینه ی زیادی ندارد ولی در عوض، از بین بردن عفونت نیاز به درمان کامل ریشه و ترمیم بعد از آن دارد. اگر در شرایطی قرار دارید که نمی توانید درمان ریشه انجام دهید، ممکن است بخواهید دندانتان را بکشید و بعداً وقتی بودجه ی لازم را برای آن داشتید، دندان از دست رفته را جایگزین کنید.

دندان عقل نهفته

همیشه نیاز به کشیدن دندان عقل نداریم. اگر فضای کافی برای دندان عقل در دهان وجود داشته باشد و بتواند مستقیم رشد کند، ممکن است بتوانند در دهان باقی بماند. اما برای بیشتر افراد اینگونه عمل نمی کند. در حقیقت،معمولاً بیماران  با شکایت از درد دندان عقل خود به دندانپزشکی مراجعه می کنند. این زمانی اتفاق میفتد که دندان عقل به صورت نهفته و نامناسب رشد می کند به طوری که رشد آنها می تواند باعث ناراحتی و جلو رفتن سایر دندان ها شود (در صورت داشتن بریس اذیت کننده می شود). همانطور که آنها به صورت نهفته یا کج رشد می کنند، فضایی برای گیر افتادن غذا ایجاد می شود و معمولا این قسمت آلوده می شود. به این صورت، دندان عقل می تواند خطری برای سلامتی ایجاد کند.

فرآیند کندن دندان

معمولا بیشتر افراد از دندان کشیدن می ترسند و با این ترس از بچگی بزرگ می شوند و تصویر وحشتناکی از کشیدن دندان دارند. خبر خوب این است که بسیاری از مراکز دندانپزشکی پیشرفته خیلی راحت و سریع و بدون درد این عمل را انجام می دهند. با استفاده از آرامبخش ها و بی حسی های موضعی بیمار در حین کار هیچگونه دردی را تجربه نمی کند.

اگر دندان عقل مستقیم رشد کرده است…

دندانپزشک با ابزار مخصوص دندان را می گیرد و با یک تکان و به آرامی اما سریع آن را بیرون می آورد. این روند به سرعت اتفاق می افتد و پس از آن همان قسمت را تمیز می کند و گاز را روی آن قرار می دهد تا خونریزی متوقف شود.

اگر دندان شما دچار نهفتگی شده است…

این فرایند بسیار پیچیده تر است زیرا دندانی که نهفته است نمی تواند کشیده شود. باید بافت لثه ای را که دندان را احاطه کرده است باز شود تا پزشک بتواند به طور کامل به آن دسترسی پیدا کند. در بعضی از موارد، استخوان یا بافت دیگری از لثه باید بریده شود تا دسترسی کامل به دندان وجود داشته باشد. در صورت لزوم ، ممکن است لازم باشد که همه ی آن در یک زمان بیرون آورده شود و بعد از تمیز کردن آن قسمت، فلپ لثه جایگزین می شود و در صورت لزوم بخیه و پانسمان انجام می شود.

روند بهبودی بعد از کشیدن دندان

بیماران تا چند روز بعد از کشیدن دندان درد و کمی تورم را تجربه خواهند کرد و این کاملا طبیعی است و می توان با مصرف ایبوپروفن و قرار دادن کمپرس سرد یا کیسه یخ روی صورت خود در ناحیه ای که دندان کشیده شده است درد را کنترل کرد. همچنین باید از جویدن غذاهای سفت و سخت اجتناب کنید و در عرض چند روز باید بتوانید دوباره به روال عادی رژیم غذایی خود برگردید اما تا زمانی که آن قسمت به طور کامل بهبود نیافته است، باید احتیاط کنید.

اگر نگران جای خالی دندان های از دست رفته ی خود هستید می توانید با مراجعه به مرکز تخصصی ایمپلنت دندان در رشت به مدیریت دکتر آرش غفوری برای جایگزینی دندان خود به مناسب ترین روش ممکن مطابق با شرایط خود مشاوره و درمان شوید. دکتر آرش غفوری بعد از سالها تجربه به صورت متمرکز در زمینه ی جایگزینی دندان از طریق ایمپلنت دندان می تواند بهترین تجربه ی جایگزین دندان را برای شما به ارمغان آورد.

 

 
 
امتیاز این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر