جراحی لثهایمپلنت دندانتجزیه و تحلیل استخوان فک

دکتر آرش غفوری متخصص ایمپلنت دندان و جراح لثه در رشت بعد از سالها تجربه و ارائه روش های نوین در زمینه کاشت ایمپلنت دندان با افراد زیادی مواجه شده است که برای کاشت ایمپلنت به مرکز مراجعه کرده اند و دچارکمبود تراکم و از دست دادن و تجزیه استخوان فک می باشند.

 

 

 

ممکن است شما یک یا چند دندان از دست رفته داشته باشید، بهتر است بدانید جای خالی دندان ها به مرور زمان باعث تجزیه و از دست دادن استخوان فک شما می شود. اما خیلی از افراد هستند که هنوز دچار تجزیه استخوان فک نشده اند و به احتمال زیاد درک و شناختی از این مشکل و بیماری ندارند به همین دلیل از تاثیر عوارض آن بر سلامتی دهان و دندان و سلامتی کلی بدن بی خبرند. در حالی که اگر بدانید از دست دادن استخوان و عوامل موثر در ایجاد آن چیست و تاثیر آن چگونه است، می تواند به پیشگیری و اقدامات آگاهانه شما در مورد سلامت دهان و دندانتان کمک کند.

اگر شما آن دسته از افرادی هستید که دندان های خود را از دست داده اید و ممکن است در معرض از دست دادن استخوان فک باشید برای کسب اطلاعات و آگاهی بیشتر تا ادامه این مطلب جذاب و مفید همراه ما باشید.

 

 

از دست دادن استخوان فک به چه معناست؟

تعریفی که بسیاری از متخصصین دندانپزشکی از جمله دکترآرش غفوری متخصص ایمپلنت در رشت در مورد تجزیه ی استخوان فک ارائه دادند این است که، مدتی بعد از از دست دادن دندان ها استخوان فک به آرامی شروع به تحلیل و کوچک شدن می کند. معمولاً حدود شش ماه بعد از، از دست دادن دندان روند تجزیه و تحلیل استخوان فک شروع می شود و هر روز پیشرفت می کند. چه یک دندان از دست داده باشید چه تعداد بیشتری در هر صورت شاهد تاثیرات کوچک شدن استخوان فک می شوید البته در تعداد بالای دندان های از دست رفته تاثیر آن بارزتر است.

 

چگونگی روند تجزیه استخوان فک در دهان

برای درک اینکه چرا استخوان فک تجزیه می شود، باید درک مختصری از چگونگی رشد استخوان ها داشته باشیم. استخوان ها با وجود ساختار جامدی که دارند به طور مداوم در سطح سلولی در حال رشد و تجزیه هستند. به سلول هایی که باعث رشد استخوان می شوند ” استئوبلاست ” می گویند و برعکس به سلول هایی که استخوان را تجزیه می کنند ” استئوکلاست” گفته می شود. استئوبلاست ها برای اینکه در بدن تولید شوند، نیاز به محرک فیزیکی در استخوان دارند. بنابراین وقتی دندان از دست می رود، دیگر فشاری از جویدن یا گاز گرفتن برای تحریک استخوان وجود ندارد. و در صورت عدم تحریک، بدن شروع به تولید استئوکلاست های بیشتری می کند که در نهایت منجربه شکسته شدن و تجزیه استخوان فک زیر دندان از دست رفته می شود. البته استئوبلاست ها همچنان در حال تولید استخوان جدید هستند، اما روند تولید استخوان بسیار آهسته تر و کند تر از روند شکستن استخوان توسط استئوکلاست ها انجام می شود و همین روند آرام تولید استخوان جدید باعث می شود که استخوان ها به مرور زمان کوچک شوند. معمولا بعد از 18 ماه جای خالی دندان استخوان شروع به تجزیه می کند و در طی زمان ادامه دار می شود. البته ممکن است سرعت روند تجزیه استخوان فک در افراد مختلف متفاوت باشد و در بعضی ها با سرعت بیشتری نسبت به دیگران اتفاق بیوفتد.

 

 

 عوارض اصلی از دست دادن استخوان فک

  • پوست صورت دچار چین و چروک می شود
  • باعث تغییر موقعیت مکانی و لق شدن دندان های باقی مانده می شود
  • ناتوانی در خوردن غذاهای خاص، که می تواند منجر به سوء تغذیه شود
  • پیری زودرس صورت
  • تحریف سایر اجزای صورت
  • مشکلات مفصل گیجگاهی فکی که می تواند باعث درد صورت و سردرد شود
  • مشکل در صحبت کردن
  • مناسب نبودن دندان مصنوعی
  • عدم حمایت از لب
  • نیاز به روش های درمانی دندانپزشکی پیشرفته

 

جلوگیری از تحلیل استخوان فک

یکی از روشهای رایج و راحت برای جلوگیری از تجزیه و تحلیل رفتن استخوان فک این است که حتما روزی دوبار مسواک بزنید و روزی یکبار از نخ دندان استفاده کنید همچنین مراجعه منظم به دندانپزشک برای معاینه و تمیز کردن حرفه ای را انجام دهید. اما این موارد برای زمانی است که هنوز دندان خود را از دست نداده اید. اگر در حال حاضر یک یا چند دندان از دست رفته دارید، این روش ها برای جلوگیری از تحلیل استخوان فک  و تجزیه استخوان فک کمک چندانی نمی کنند.

اگر شما آن دسته از افرادی هستید که یک یا چند دندان از دست رفته دارید، یکی از راه های جلوگیری از تحلیل استخوان کاشت ایمپلنت دندان نزد یک متخصص معتبر است. پایه های تیتانیومی ایمپلنت های دندانی به عنوان ریشه های مصنوعی دندان هستند که در استخوان فک کاشته می شوند تا تحریک لازم برای حفظ تراکم استخوانی را فراهم آورند. ممکن است بعضی ها به دلیل تاخیر در جایگزینی دندان استخوان فک خود را از دست داده باشند که متخصص ایمپلنت دندان جراحی پیوند استخوان را برای کاشت ایمپلنت دندان جهت تحریک و تقویت رشد استخوان فک انجام می دهد.

 

 

بنابر این اگر یک یا چند دندان از دست رفته دارید بهتر است در اسرع وقت به بهترین متخصص ایمپلنت دندان در رشت دکتر آرش غفوری در تنها مرکز تخصصی ایمپلنت دندان و جراحی لثه در رشت مراجعه کنید. دکتر آرش غفوری بعد از بررسی و معاینه کامل تشخیص می دهد که آیا شما واجد شرایط کاشت ایمپلنت دندان هستید یا خیر. از آنجا که از دست دادن استخوان و تجزیه استخوان فک یک فرآیند ادامه دار و رو به پیشرفت است، بهتر است جایگزینی جای خالی دندان خود را به تعویق نیندازید.

دکتر آرش غوری بهترین متخصص ایمپلنت دندان در مرکز تخصصی ایمپلنت رشت می باشد که با توجه به شرایط و وضعیت خاص بیمار خود بهترین برنامه درمانی کاشت دندان را طراحی و ارائه می دهد.انواع روش های ایمپلنت دندان در رشت مانند ایمپلنت فوری در رشت ، ایمپلنت all on 4 در رشت , … برای جایگزینی دندان های از دست رفته افراد با شرایط و نیاز های مختلف بیماران ارائه میگردد.

شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس و یا از طریق بخش مشاوره آنلاین ایمپلنت سوالات خود را مطرح نمایید. به سرعت آماده پاسخگویی به سوالات شما هستیم.

شما عزیزان همینطور میتوانید برای آگاهی از هزینه تخمینی کاشت ایمپلنت دندان وارد بخش قیمت کاشت دندان و هزینه کاشت دندان شوید و یا با مرکز تخصصی ایمپلنت رشت تماس و وقت ملاقات با دکتر آرش غفوری دریافت و طرح درمان دقیقی از ایشان دریافت نمایید.

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر