اطلاعات عمومی دندانآبسه دندان

دکتر آرش غفوری متخصص کاشت ایمپلنت دندان و جراحی لثه در تنها مرکز تخصصی ایمپلنت دندان و جراحی لثه در رشت در طی سالها تجربه و کسب موفقیت در زمینه روشهای نوین و منحصر به فرد درمان جایگزینی دندان و بیماری های لثه در بسیاری از موارد با بیمارانی مواجه شده است که دچار آبسه دندان بوده و از وجود آن بی خبر بودند یا به دلیل عدم آگاهی، توجهی به درمان آن نداشتند. به همین دلیل تیم تخصصی ما در مرکز تخصصی ایمپلنت دندان و جراحی لثه در رشت ارائه مطلبی در زمینه درمان و زمان رسیدن این بیماری به مرحله خطرناک و اورژانسی را برای مراجعین و کاربران عزیز لازم دانسته است.

آبسه دندان یک نوع عفونت است که از دهان شروع می شود و این توانایی را دارد که اعضای دیگر بدن را تحت تاثیر خود قرار دهد و معمولاً به صورت عفونت لثه، عفونت دندان یا پوسیدگی شروع می شود. افرادی که بهداشت دهان و دندان خود را به درستی رعایت نمی کنند و توجهی به سلامت دهان و دندان خود ندارند خیلی بیشتر در معرض خطر آبسه دندان هستند. علائم اولیه این بیماری به صورت تورم و درد است. سطح درد و تورم مشخص می کند که آیا به اورژانس دندانپزشکی نیاز است یا خیر. در هر صورت اگر آبسه دندان در موقع مناسب خود درمان نشود، باعث عفونت پیشرفته در استخوان فک می شود و ایجاد خطرات جدی تر می شود.

به طور کلی آبسه دندان چیست؟

آبسه دندان در اثر رشد باکتری از یک حفره یا پوسیدگی موجود درون بافت های نرم (لثه) و استخوان های صورت و گردن تشکیل می شود. باکتری های موجود در پوسیدگی می توانند به لثه ها، گلو، گونه ها، زبان و استخوان صورت نفوذ یابند و باعث التهاب شوند که با یک درد شدید همراه است.

یکی از موارد مهمی که لازم است حتما به آن توجه کنید علائم اولیه آبسه دندان است:

آبسه دندان اگر منجر به دندان درد مداوم شود، جای نگرانی وجود دارد. درد زیاد در نواحی گردن، استخوان فک یا گوش نشان دهنده یک مشکل بزرگ است. همچنین آبسه ‌ای که در هنگام برخورد با دمای سرد و گرم یا فشار دچار حساسیت می‌شود، باید فوراً توسط دندانپزشک مجرب بررسی شود. علائم بیشتر آبسه دندان شامل حساسیت در امتداد غدد لنفاوی و تورم در صورت و همچنین موارد زیر می باشد:

• قرمزی صورت
  • حالت تهوع و استفراغ
  • تب و لرز
  • پوسیدگی
  • ملتهب شدن لثه
  • تنگی تنفس

در چه مرحله ای به درمان اورژانسی نیاز داریم؟

اگر فکر می کنید که دچار آبسه دندان شده اید برای معاینه و تشخیص آن حتما در اولین فرصت به دندانپزشک مراجعه کنید. اگر عفونت آنقدر پیشرفت کرده است که با درد بسیار شدید همراه است و با داروهای بدون نسخه متوقف نمی شود، بیمار باید حتما به دنبال درمان اورژانسی باشد. همچنین اگر بیمار تب و لرز یا استفراغ کند یا علائم دیگری از آبسه دندان مثل درد غیرقابل تحمل و مشکل تنفسی یا بلع داشته باشد درمان به مرحله ی اورژانسی رسیده است.

اگر بیمار به علائم اولیه توجه نکند و درمان را به تعویق بیاندازد، این پتانسیل وجود دارد که منجر به یک مشکل جدی پزشکی شود. آبسه ‌ها به دلیل تحریک در بخش مرکزی دندان می توانند بسیار دردناک باشند. در این حالت بدن با عفونت مبارزه می کند و در نهایت منجربه تولید باکتری و چرک می شوند. این چرک ها در واقع گلبول های سفیدی هستند که در کنار هم قرار می گیرند.

وقتی محل عفونت چرکی می شود به مرور زمان درد هم بیشتر می شود تا زمانی که یا خود به خود تخلیه شود یا با جراحی توسط پزشک تخلیه شود. در بعضی موارد عفونت می تواند به حدی پیشرفت کند که تورم راه تنفس را مسدود کند و بیمار دچار تنگی نفس شود.

یکی از موارد مهم در بررسی آبسه دندان عوامل موثر در ایجاد آن است:

یکی از موارد مهم آن می تواند به عدم رعایت بهداشت مناسب دهان و دندان اشاره کرد. همچنین آبسه دندان نیز می تواند به دلیل رژیم غذایی نامناسب، سیگار کشیدن، مصرف زیاد مشروبات الکلی یا وجود بیماری های خاص در بدن ایجاد شود که می تواند خطر ایجاد پوسیدگی در دندان ها را افزایش دهد و عفونت ایجاد شده به لثه ها و نواحی مجاور گسترش یابد و به یک آبسه دندان دردناک تبدیل شود.

اهمیت درمان آبسه ی دندان

اگر آبسه در اسرع و در زمان مناسب درمان نشود، قطع به یقین عفونت می تواند در قسمت های دیگر سر و حتی به گردن منتقل شود. عدم توجه و عدم درمان آبسه دندان ممکن است منجر به آبسه مغزی کشنده شود. بنابراین اگر دندان درد دارید، باید فوراً برای معاینه به دندانپزشک مراجعه کنید تا وجود یا عدم وجود آبسه بررسی شود. اگر به دندانپزشک دسترسی ندارید خودتان را به یک اورژانس دندانپزشکی برسانید.

همه ی افرادی که علائم اولیه آبسه دندان را در دهان خود مشاهده کردند باید سعی کنند بلافاصله و در اولین فرصت به دندانپزشک خود یا دندانپزشک اورژانس مراجعه کنند. ممکن است در بعضی موارد بیمار در تعطیلات آخر هفته، عصر جمعه و تعطیلات رسمی دیگر با درد و علائم آبسه رو به رو شود که مراجعه به اورژانس دندانپزشکی الزامی می شود.

اگر آبسه دندان به مرحله ی تورم، تب و لرز، مشکلات بلعی یا مشکلات تنفسی رسیده باشد، احتمالاً عفونت به فک و سایر بافت‌ های دهان آسیب رسانده است و خطر جدی بیمار را تهدید می کند. آبسه دندان علاوه بر نواحی دهان ممکن است بر سایر قسمت های بدن تأثیر منفی و مخرب داشته باشد. در هر صورت ممکن است یک بیمار تا زمانی که توسط یک دندانپزشک متخصص یا اورژانس معاینه نشود متوجه شدت آن و اثرات مخرب آن نشده باشد.

مرکز تخصصی ایمپلنت دندان و جراحی لثه دکتر آرش غفوری آماده ارائه ی خدمات تخصصی در زمینه درمان جایگزینی دندان های از دست رفته از طریق کاشت ایمپلنت دندان با جدیدترین تکنیک های روز دندانپزشکی برای مراجعین عزیز خود می باشد. می توانید یکبار شانس دوباره به دست آوردن دندان های خود و لبخند زیبا و دلخواه را در این مرکز تخصصی پیشرفته امتحان کنید.

بیشتر بخوانید: