جراحی لثهآبسه لثه

 

شاید شما آن دسته از افرادی باشید که دچار آبسه لثه شده اید و این موضوع برایتان نگران کننده است و نمی دانید که چه اثراتی را به دنبال دارد و راه های درمان آن به چه شکل است و یا شاید برایتان مهم است که بدانید علائم این عارضه به طور کلی به چه شکل است؟

تیم تخصصی ما در مرکز تخصصی ایمپلنت دندان و جراحی لثه دکتر آرش غفوری برای آشنایی و شناخت بهتر شما از این نوع عارضه دهانی مهم در ادامه این مطلب در این خصوص می پردازد.

به طور کلی آبسه لثه فضایی پر شده از عفونت در لثه یا فضای بین دندان و لثه است. این فضای پر شده از عفونت به دلیل باکتری های موجود درون آبسه دندان یا سایر مسائل بهداشت دهان مانند پریودنتیت (بیماری پیشرفته لثه ) تشکیل می شود. آبسه لثه با آبسه دندان متفاوت است، البته ممکن است در علائم و نحوه درمان مشابه باشند. در ادامه به بررسی آبسه لثه و اینکه چه علائمی می تواند نشان دهنده وجود آبسه لثه در دهان شما باشد و نحوه درمان آن به طور کامل می پردازیم.

 تعریف جامعی از آبسه لثه 

همانطور که گفتیم آبسه لثه یک فضای بافت عفونی در لثه است. دهان و لثه ها به طور طبیعی دارای باکتری های مفید و مضر هستند. تجمع باکتری های مضر باعث ایجاد پلاک و رسوب می شود که ممکن است منجر به پوسیدگی دندان و سایر مشکلات دندانی شود. اگر این باکتری ‌های مضر راهی به درون بافت لثه پیدا کنند، ممکن است در آنجا فضایی تشکیل دهند و زیاد شوند و در نهایت باعث عفونت شوند. تورم ناشی از ایجاد عفونت نشان دهنده ارسال گلبول های سفید بدن برای مبارزه با عفونت است. در نتیجه، منجر به ایجاد بافت متورم و دردناک پر از چرک به نام آبسه می شود.

آبسه ها به دو صورت ایجاد می شوند

آبسه لثه که فقط در بافت لثه ایجاد می شود و به هیچ وجه دندان ها را درگیر نمی کنند. معمولا گیر کردن و نفوذ باقی مانده غذا به لثه باعث عفونت و در نهایت آبسه لثه می شود.

آبسه های پریودنتال در فضای بین دندان ها و لثه ها ایجاد می شوند. این موارد در افراد مبتلا به بیماری پریودنتال شایع تر است، و به دلیل آسیب دیدگی یا گیر کردن غذا بین دندان ها و لثه ها نیز ایجاد می شوند.

علائم آبسه لثه چگونه است؟

ممکن است متوجه توده یا برآمدگی در ناحیه آبسه شوید که با درد و فشار همراه است. همچنین موارد زیر از علائم این عارضه می باشند:

  • بوی بد دهان
  • ترشح چرک در دهان
  • طعم بد در دهان
  • لق شدن دندان ها
  • خونریزی لثه
  • دندان ها یا لثه های حساس
  • تحلیل خط لثه
  • تب

روش های درمان  آبسه لثه 

اقدامات دندانپزشکی

اقدامات دندانپزشک متخصص لثه شامل تخلیه آبسه و همچنین پاک کردن هرگونه آلودگی از ناحیه بین لثه و دندان است. اگر بیمارعلائم تشکیل پلاک یا بیماری پریودنتال داشته باشد، ممکن است از روش‌های تمیز کردن تخصصی برای از بین بردن رسوب و پلاک استفاده گردد. همچنین برای تخلیه آبسه یک برش کوچک در ناحیه متورم ایجاد می شود. با باز شدن آبسه ، متخصص لثه با یک فشار ساده چرک و عفونت را به طور کامل خارج می کند. معمولاً متخصصین لثه برای بررسی اینکه آیا آبسه باعث آسیب به استخوان شده است یا خیر، از تصاویر اشعه ایکس استفاده می کنند. اگر عفونت شدید باشد ممکن است منجربه تحلیل استخوان شود و متخصص نیاز به ارائه درمان های لازم برای بهبود استخوان دارد.

در صورت وجود آبسه پری اپیکال ( زمانی که باکتری ها به پالپ دندان حمله می کنند) به دلیل پوسیدگی گسترده و آسیب یا ترک خوردگی دندان ممکن است نیاز به درمان کانال ریشه یا کشیدن داشته باشد.

داروهای آنتی بیوتیک

داروهای آنتی بیوتیکی یکی دیگر از قسمت های مهم درمان آبسه لثه هستند. آنتی بیوتیک های خوراکی باکتری های عامل عفونت را از بین می برند و از گسترش و یا عفونت مجدد جلوگیری می کنند. همچنین تورم و درد را کاهش می دهند. البته بهتر است بدانید که آنتی بیوتیک ها جایگزینی برای اقدامات دندانپزشکی نیستند و آبسه را درمان نمی کنند.

درمانهای خانگی

متخصصین چند درمان خانگی ساده را برای کمک به کاهش علائم آبسه لثه توصیه می کنند. مصرف داروهای مسکن بدون نسخه مانند ایبوپروفن (ادویل) می تواند درد و تورم را کاهش دهد. علاوه بر این، شستشوی دهان با آب نمک گرم ممکن است به کاهش درد و حساسیت کمک کند. درمان‌های خانگی ممکن است به کنترل علائم کمک کنند، اما از بین رفتن باکتری‌ها و چرک‌ها به درمان دندانپزشک نیاز دارند.

عوامل موثر در ایجاد آبسه لثه

علت اصلی این عارضه تجمع باکتری در بافت های بین دندان و لثه است. البته مواردی که در ایجاد آبسه و تجمع باکتری ها موثر هستند شامل موارد زیر می باشند:

بهداشت ضعیف دهان و دندان و بیمار پریودنتیت

افرادی که بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت نمی کنند بیشتر در معرض آبسه لثه هستند. به تبع آن بهداشت نامناسب دهان می تواند منجر به پریودنتیت یا بیماری پریودنتال شود. بیماری لثه باعث تجزیه لثه ها و بافت های نگه دارنده دندان می شود و در نهایت فضاهای لازم را جهت تجمع و تکثیر باکتری ها و عفونت مهیا می کند.

 

عوامل موثر دیگر در افزایش خطر پریودنتیت

سیگار، دیابت، چاقی بیش از حد،  آرتروز،  بیماری قلبی ، هپاتیت C ،  مصرف داروهای خاصی که جریان بزاق را مختل می کنند، عوامل ژنتیکی،  سیستم ایمنی ضعیف. افرادی که سیستم ایمنی ضعیف تری دارند ممکن است بیشتر دچار این عارصه  شوند، زیرا بدن توانایی لازم برای مبارزه با عفونت را ندارد.

سایر عفونت ها

ممکن است به دلیل وجود عفونت های دیگری در دهان مانند آبسه دندان یا عفونت درون لثه ، این عارضه ایجاد شود هر چه فضای بین لثه و دندان عمیق تر باشد  فضای بیشتری  برای گیر کردن ذرات ریز غذا و میکروب ها وجود دارد. در این موارد، باکتری ها ممکن است از محل عفونت اصلی پخش شوند و لثه اطراف آن را آلوده کنند.

 

توصیه دکتر آرش غفوری متخصص ایمپلنت دندان و جراحی لثه به بیماران و کاربران محترم مرکز این است که در صورت مشاهده علائم آبسه لثه هر چه سریع تر برای جلوگیری از عوارض احتمالی بعدی و پیشرفت بیماری به یک دندانپزشک متخصص یا بهترین جراح لثه مراجعه کنید.

شما عزیزان میتوانید برای تعیین وقت ملاقات از طریق تماس با مرکز تخصصی ایمپلنت رشت و یا مشاوره آنلاین با ما در ارتباط باشید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر