ایمپلنت دندانتفاوت بریج دندان با ایمپلنت - دکتر آرش غفوری

 

اگر شما یک یا چند دندان خود را از دست داده اید حتما به دنبال راه حل مناسب برای کاشت دندان های خود هستید. دکتر آرش غفوری متخصص ایمپلنت دندان و جراح لثه با داشتن سوابق موفقیت آمیز در زمینه کاشت دائمی دندان، بریج دندان و کاشت ایمپلنت دندان را که دو تا از روش های محبوب و موثر در جایگزینی دندان های از دست رفته شما هستند در مرکز تخصصی ایمپلنت دندان و جراحی لثه در رشت پیشنهاد می دهد. شاید برای شما این سوال پیش بیاید که تفاوت بریج دندان با ایمپلنت دندان چیست ؟ در ابتدا بهتر است بدانید که هم بریج و هم ایمپلنت دندان با وجود متفاوت بودن از هم دارای کارایی بالا برای پر کردن جای خالی دندان ها هستند و در ادامه برای تصمیم گیری بهتر و انتخاب روش مناسب تر بهتر است به معرفی این دو روش موفقیت آمیز کاشت دندان بپردازیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

بریج دندان چیست؟

همانطور که از نام بریج مشخص است (در معنای لغوی یعنی پُل)  فاصله ناشی از جای خالی دندان را بین دو دندان می پوشاند. به همین دلیل در این روش ترمیمی از دو دندان مجاور جای خالی به عنوان تکیه گاه استفاده می شود. بریج ها مانند ایمپلنت ها جایگزین ریشه دندان نمی شوند چون درون استخوان فک کاشته نمی شوند و در عوض آنها از یک یا چند دندان اطراف به عنوان تکیه گاه برای اتصال تاج دندان استفاده می کنند تا جای خالی دندان از دست رفته را پر کنند. دندانپزشک متخصص  پس از تراشیدن دندان ها و خالی شدن فضای مورد نیاز برای قرار دادن بریج دندان که از قبل در لابراتور دندانپزشکی ساخته شده است ، آن را در داخل دهان قرار داده و پس از مطمئن شدن از محکمی و مناسب بودن سایز و اندازه ها در جای خود ثابت می کند.

 

ایمپلنت دندان چیست؟

پایه های تیتانیومی ایمپلنت دندان درون استخوان فک دندان قرار داده می شوند. برای کاشت ایمپلنت دندان متخصص نیازی به دندان های مجاور ندارد. پایه تیتانیومی ایمپلنت به دلیل سازگاری با بدن انسان با استخوان فک ادغام می شود. بعد از ترکیب استخوان فک با پایه تیتانیومی نوبت به نصب اباتمنت ها (اتصال دهنده بین تاج و پایه)  می رسد. و در پایان تاج های آماده شده روی اباتمنت ها قرار می گیرند که ظاهر و عملکردی نزدیک به دندان طبیعی را به بیمار ارائه می دهد.

 

 

 

 تفاوت های بین بریج دندان و ایمپلنت دندان

 

دوام و ماندگاری

ایمپلنت دندان از دوام بالاتری نسبت به بریج دندان برخوردار است و دائمی است. سیلندر فلزی تیتانیوم ایمپلنت با دوام بوده و در برابر مشکلات لثه و پوسیدگی بسیار مقاوم است. اما ماندگاری بریج ها بستگی به میزان رعایت بهداشت دهان و دندان بیمار دارد تقریبا بین 8 تا 15 سال متغیر  است.

 

مراقبت و نگه داری

نظافت و نگه داری ایمپلنت های دندانی به دلیل شباهت بیشتر به دندان های طبیعی شبیه دندان های طبیعی می باشد. یعنی همان روزی دوبار مسواک و استفاده منظم از نخ دندان و دهانشویه ها و معاینات سالیانه دندانپزشکی ضروری است.

بهداشت بریج ها سخت تر از ایمپلنت خواهد بود. زیرا علاوه بر سطوح عادی آن که دسترسی به همان ها هم به علت چسبیدن سه دندان به یکدیگر دشوار خواهد بود ، سطح زیرین آن را نیز باید با نخ دندان تمیز کرد.

 

قیمت ایمپلنت دندان و بریج دندان

معمولا هزینه ایمپلنت دندان بیشتر از بریج ها میباشد، مخصوصا در مواردی که تعداد زیادی از دندان های خود را از دست داده باشید. همچنین، ایمپلنت ها ممکن است نیاز به اقدامات درمانی اضافه مثل پیوند استخوان یا لیفت سینوس داشته باشند تا میزان استخوان حمایت کننده از ایمپلنت دندان را افزایش دهند و این به نوبه خود نیاز به هزینه بالاتری دارد. بریج های دندان ارزان تر از ایمپلنت هستند اما باید در نظر داشته باشید که ممکن است بعد از چندین سال نیاز به تعویض آنها داشته باشند.

 

 

 

مزایای ایمپلنت دندان در مقابل بریج دندان

  • مراقبت از آنها آسان است
  • ماندگاری طولانی
  • استحکام و پایداری شبیه دندان طبیعی
  • محافظت از سایر دندان ها
  • موفقیت ایمپلنت دندان بیش از 95% است.
  • حفظ یکپارچگی ساختار صورت و استخوان‌ های فک

 

مزایای بریج نسبت به ایمپلنت دندان

  • تراکم بیشتر
  • بی نیاز از جراحی
  • حالت تهاجمی کمتر
  • قیمت کمتر

 

ایمپلنت دندان برای چه افرادی مناسب است؟

 به صورت کلی این روش برای افرادی با ویژگی های زیر مناسب می‌ باشد:

  • افرادی که لثه و دندانها سالمی دارند
  • از نظر تراکم استخوان فک در وضعیت خوبی هستند
  • عادتهای دهانی سالم دارند ( مثل مسواک زدن و نخ دندان کشیدن)
  • سیگاری نیستند
  • افراد صبوری هستند (زیرا تکمیل روند کاشت و جوش خوردن ایمپلنت ممکن است تا 8 ماه طول بکشد)

افرادی که درگیر بیماری های مزمن و کنترل نشده هستند مثل دیابت و مشکلات قلبی و افرادی که پرتودرمانی ناحیه سر و گردن به علت سرطان و یا درمان تومور انجام داده اند کاندیدای مناسب کاشت ایمپلنت دندان نمی باشند.

 

 

 

چه افرادی می توانند بریج انجام دهند؟

این نوع کاشت برای افرادی است که 3 دندان پشت هم آنها از دست رفته است، این افراد به جای اینکه از دندان های مصنوعی که روش مطمئنی نیستند استفاده کنند از بریج دندان استفاده می کنند. فردی که دارای بیماری لثه است نمی تواند از این نوع کاشت استفاده کند زیرا بریج بر روی لثه انجام می شود و نیازمند لثه ای مقاوم و سالم است.

 

دوره درمانی

ایمپلنت ها معمولا دوره درمانی طولانی تری نسبت به بریج دارند. روند درمان ایمپلنت ممکن است تا یکسال هم طول بکشد بنابراین دوره نقاهت و درد و ناراحتی بیشتری به همراه دارد. اصولا بریج های دندانی در طی چند جلسه و در مدت کوتاه انجام می شوند و به همین ترتیب دارای درد خاصی نیستند و فرد می تواند بعد از انجام بریج به تمامی کارهای روزمره خود برسد و درد یا حساسیت بعد از انجام بریج تا چند روز به طور کامل تسکین پیدا می کند.

 

زیبایی دندان

ایمپلنت دندانی زیباست و شباهت زیادی به دندان طبیعی دارد، البته دندان هایی که از طریق بریج گذاشته می شوند نیز در صورت تراش خوب و جنس عالی می توانند ظاهر زیبایی داشته باشند. اما ایمپلنت های دندانی به دلیل اینکه کاملا یک دندان طبیعی را به شما نشان می دهند، زیباتر و مقاوم تر هستند.

 

کلام آخر

با توجه به موارد گفته شده و تفاوت های بین بریج دندان و ایمپلنت دندان می توانید در مورد انتخاب روش جایگزینی دندان خود راحت تر تصمیم بگیرید. البته دکتر آرش غفوری و سایر متخصصین ایمپلنت دندان بعد از معاینه و بررسی های لازم روش مناسب را به بیمار خود پیشنهاد می دهند. در هر صورت یک دندانپزشک متخصص می تواند تشخیص و انتخاب دقیق تر و مناسب تری برای شما داشته باشد.

در مرکز تخصصی ایمپلنت دکتر آرش غفوری بهترین متخصص ایمپلنت در رشت با استفاده از بهترین برندهای ایمپلنت دندان در محیطی کاملا آرام و پیشرفته و پرسنلی حرفه ای و آموزش دیده، دغدغه و نگرانی مراجعین گرامی از روند

جراحی و پیگیری های بعد از آن کاملا رفع و تجربه ای شیرین از جراحی ایمپلنت دندان برایشان رقم خواهد خورد. نظرات مراجعین گرامی از تجربه ایمپلنت دندان در این مرکز خود گواهی بر این ادعا میباشد. 

 

 

 

 

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر