لمینتلمینت دندان

لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان (پرسلین لمینت که به عنوان پرسلین ونیر شناخته میشود) یک لایه نازک که بر اساس ماده رنگی دندان بر پایه نیازهای فردی طراحی شده است.این لایه ها به سطح جلوی دندان چسبیده میشوند به این منظور که تغییر رنگ آنها حالت ،سایز یا طول و ظاهر را بهبود ببخشند.پرسلین لمینت از لایه های نازک مختلف پرسلین ساخته شده که جایگزین لایه محکم و لعابی دندان های طبیعی میشود.

مطلب مفید: لمینت سرامیکی دندان یا پرسلین ونیر

برخلاف اعتقاد مردم برای ساخت پرسلین لمینت احتیاجی به تراش دادن سطح دندان نیست و تنها یک سری زمینه سازی برای این کار مورد نیاز است که توسط پزشک شما انجام خواهد شد. این پروسه هیچ آسیبی به دندان طبیعی شما نخواهد زد. .درکنار جنبه زیبایی اضافه کردن صحیح لمینت نیز مهم است. نصب محکم و درست دندان های طبیعی و پرسلین لمینت ضروری است. دندانپزشک شما از رزین هایی که به نور حساس هستند استفاده میکند. این رزین ها که برای اتصال دندان طبیعی شما و لمینت است، حساس به نور هستند و در مواجهه با نورهای مخصوصی سفت می شوند.

آیا لمینت باعث خرابی دندان شما می شود؟

نه دندان های طبیعی شما آسیبی نمی بیند. اگر دندانپزشک شما متخصص باشد و در زیبایی تجربه کافی داشته باشد دندان شما آسیبی نخواهد دید. دندانپزشک از شما تقاضا میکند تا از دهان و فک شما اشعه ایکس کلی بگیرد و دندان های شما را معاینه کند تا مطمئن شود Dental Laminate برای شما مناسب هستند اگر دندانپزشک شما تشخیص دهد که این درمان گزینه مناسبی برای شما نیست ممکن است پیشنهاد دیگری مانند کامپوزیت ونییر،  tooth bonding ،اتودنسی یا سفید کننده دندان را به شما پیشنهاد بدهد. شما احتیاج دارید اطلاعات کافی در مورد همه موضوعات را داشته باشید تا بتوانید بهترین راه را انتخاب کنید.

لمینت دندان

مطلب مفید: لمینت کامپوزیتی یا ونیر کامپوزیتی چیست ؟

مزایای

زمانی که لمینت برای هر شخص همانند دندان های اصلی و شخصی ساخته شود، پیدا کردن تفاوت بین لمینت و دندان های طبیعی غیرممکن و غیرقابل تشخیص است. Dental Laminate ها برخلاف دندان های طبیعی در برابر رنگ گرفتگی چای و قهوه مقاوم هستند. این مساله به این دلیل است که در ساخت آنها از مواد اولیه با تکنولوژی بالا بکار گرفته شده. در مقایسه با تمامی روش های سفید کردن دندان، لمینت بیشترین مقاومت را داشته و دیرتر از همه تغییر رنگ خواهد داد.

معایب

ساخت پرسلین لمینت زمان بر است و آماده شدن آن برای نصب حداقل یک هفته طول میکشد. اگر لمینت ها صحیح نصب بشوند و فاکتور های تخریب دندان محدود یا ازبین بروند، بیمار میتواند از آن به عنوان دندان طبیعی استفاده کند.برخلاف دوام بالای Dental Laminate ها شکننده هستند لمینت ها نباید زیر فشار باشند همانطور که دندان های طبیعی نباید باشند.برای مثال شما باید از جویدن ناخن ،یخ خوردن،یا باز کردن نوشیدنی ها با لمینت هایتان دوری کنید

مطلب مفید: قیمت و هزینه پروتز دندان یا روکش دندان و عوامل تاثیر گذار در آن

روند ساخت

از مراحل مختلفی تشکیل شده است مرحله اول در یک جلسه مراحل آماده سازی روی دندان ها با دقت بالا انجام میشود که با دقت میلی متر اندازه گیری میشود .مرحله دوم در همان جلسه دندانپزشک از دندان های هر دو فک بالا و پایین شما (حتی برای انجام لمینت فقط برای دندان های یک فک) یک مدل میسازد. بقیه مراحل یک هفته بعد و درجلسه دیگر انجام میشود. در همین حال مدل ها به آزمایشگاه دندانپزشکی فرستاده میشوند، لمینت ها به صورت لایه های نازک پرسلین ساخته میشوند و برای ایجاد زیباترین درخشان ترین شفاف ترین و شبیه ترین حالت به مینای دندان آماده می شوند.

در جلسه دوم ‌لمینت ها روی دندان ها قرار میگیرند و روی سطح دندان با رزین متصل میشوند. درصورت نصب درست در تمام مراحل، لمینت ها با دندان ها یک پارچه خواهند بود و هیچ شکاف و نابرابری وجود نخواهد داشت. میتوانید از نخ دندان برای تمیز کردن دندانتان، درست مثل یک دندان طبیعی استفاده کنید. بدیهی است که برای ساختن چهره طبیعی دقت دندانپزشک و همکاری آزمایشگاه متخصص ضروری است و همچنین استفاده درست از مواد مناسب بسیار موثر و مهم است.

مطلب مفید: بریج دندان چیست؟ رهایی از بی دندانی با پل دندان

نگهداری

نگهداری از لمینت دندان کاملا ساده است و باید با مسواک زدن و نخ دندان، با آن مثل دندان اصلی خود رفتار کنید.معمولا دندانپزشک به شما پیشنهاد میدهد از خمیر دندان های حاوی فلوراید غیر ساینده استفاده کنید. برای بررسی عملکرد Dental Laminate و واکنش دهان به آن، یک هفته بعد از نصب باید به دندانپزشک مراجعه کنید.حتی اگر ممکن است مشکلی با لمینت نداشته باشید اما برای بررسی سلامت دهان و دندان باید بعد از یک هفته به دندانپزشک مراجعه کنید

اگر عادت دارید دندان های خود را بسایید یا دندان قروچه کنید، دندانپزشک به شما پیشنهاد میدهد از محافظ دندان استفاده کنید تا هنگام خواب از خورد شدگی دندان محافظت کند همچین باید به طور منظم به پزشک خود مراجعه کنید زیرا باید لمینت پرسلین توسط خمیر مخصوص غیر ساینده جلا داده شود دندانپزشک شما باید طی مدت زمان کوتاهی دندان های شما را بررسی کند. این کار باعث می شود که وجود خرابی در Dental Laminate در همان ابتدا مشخص و رفع شود.


چنانچه شما هم خواهان کاشت ایمپلنت در رشت هستید، یا اینکه میخواهید قبل از تصمیم گیری برای عمل ایمپلنت، مشاوره انجام دهید. به برگه مشاوره آنلاین رفته و فرم مربوطه را پر نمایید. اطلاعات تماس مرکز تخصصی ایمپلنت رشت ،‌ به مدیریت دکتر آرش غفوری، متخصص ، جراح لثه و ایمپلنت به صفحه تماس با ما مراجعه نمایید.

امتیاز این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر