لمینت

لمینت سرامیکی دندان یا پرسلین ونیر روشی است که در آن با استفاده سرامیک های بسیار نازک که به مینای دندان چسبانده می شود شکل و ظاهر دندان اصلاح می شود. ونیر Veneer لایه ای نازک و شیشه مانند است که از جنس سرامیک ساخته می شود. ونیرهای ساخته شده از پرسلین یا همان پرسلین ونیر با هدف زیبایی دندان ها و اصلاح طرح لبخند به کار برده می شوند. این ونیرها قادرند اشکالات مختلف دندان مانند پریدگی لبه دندان ها، دندان‌های کوتاه، زرد شدن و فاصله زیاد بین دندان ها را برطرف کنند. طول عمر لمینت های سرامیکی بین 10 تا 20 سال است. البته این زمان رابطه مستقیمی با جنس و کیفیت ساخت ونیر، نصب دقیق توسط دندانپزشک و شرایط نگهداری خود فرد دارد.

پرسلین ونیر

پرسلین چیست؟

پرسلین نوعی سرامیک است که خواصی شبیه به شیشه دارد و می تواند به مینای دندان بچسبد. پرسلین ونیر ظاهر بسیار زیبایی دارد و نسبت به شرایط و محیط دهان و دندان سازگار است. ونیر های لمینت را تنها می توان روی سطح دندان مورد استفاده قرار داد. ضخامت پرسلین ونیر معمولاً در حدود 2 برابر پوسته تخم مرغ یعنی حدود 0.5 تا 0.6 میلیمتر است. البته تکنولوژی‌های جدید در لمینت های سرامیکی مانند لومینیرز Lumineers نیز به بازار عرضه شده که به آنها ونیر های فوق نازک می گویند و ضخامت آنها حدود 0.2 میلیمتر است. لمینت سرامیکی دارای رنگ های متفاوتی است و با استفاده از سایه زدن می توان رنگ آن ها را دقیقا شبیه دندان های طبیعی فرد درآورد. این نوع لمینت حالت نیمه شفاف دارد که موجب درخشندگی دندان ها می شود. برخی از لمینت های سرامیکی از لیتیوم سرامیک و برخی دیگر از سرامیک خالص تهیه می شوند جنس پرسلین ونیر بستگی به تکنولوژی ساخت شرکت سازنده دارد.

روش ساخت پرسلین ونیر

پرسلین فلدسپتیک که نوعی پودر سرامیک محلول در آب است توسط تکنیسین های لابراتورهای دندان سازی روی رفرکتوری دای refractory die لایه گذاری می شود. سپس سرامیک تحت فشار حرارت داده شده و محصول در دمای بالا ذوب شده و لمینت های نهایی بر اساس قالب های مورد نیاز تهیه می شود.

کاربردهای لمینت

مهمترین کاربرد لمینت زیباکردن دندان است. در حقیقت از لمینت می توان برای تغییر رنگ، شکل، زاویه دندانها و یکدست شدن آنها استفاده کرد. از لمینت های سرامیکی می توان برای هم تراز کردن دندان های فک بالا و پایین و همچنین تنظیم خط لثه نیز استفاده کرد. طراحی و جنس لمینت های سرامیکی به گونه ای انتخاب می شود که ظاهری درخشان و همرنگ با دندانهای طبیعی فرد داشته باشند. ونیرهای لمینت مقاوم تر از رزین های پلاستیکی هستند و دوام و طول عمر آنها نیز از کامپوزیت بیشتر است.

اتصال پرسلین ونیر به دندان

اتصال پرسلین وینر به دندان فرآیندی شبیه به پر کردن دندان است. این اتصال بدون درد است و لمینت سرامیکی با استفاده از چسب های مخصوص به دندان متصل می شود. این اتصال بسیار محکم است و به راحتی جدا نمی شود. مهارت توانایی دندانپزشک زیبایی یکی از فاکتورهای مهم در انجام موفق لمینت دندان است اما فاکتورهای دیگری مانند کیفیت لمینت ها، طراح و سازنده لمینت ها و تکنولوژی طراحی و ساخت آنها نیز در زیباتر شدن ظاهر لمینت و دوام و طول عمر آن موثر است.
معمولا طراحی و ساخت لمینت ها بر اساس قالبی که دندانپزشک به لابراتوار می فرستد؛ حدود سه تا چهار روز زمان می برد. البته این زمان بستگی به تعداد لمینت ها، نحوه طراحی و قالب گیری دندان پزشک نیز دارد و ممکن است بین یک تا دو روز بیشتر شود.
در صورتی که مطب پزشک به سیستم کامپیوتری مجهز باشد این شانس را دارید که لمینت طراحی شده را پیش از آماده شدن در لابراتوار در نرم افزار ببینید و طراحی آن را به شکل دلخواه خود تغییر دهید. در صورتی که دندانپزشک از دستگاه کدکم CAD/CAM و نرم افزار مرتبط با آن استفاده کند می تواند با پرینت سه بعدی لمینت سرامیک را در همان جلسه اول در مطب بسازد و روی دندان‌ها نصب کند. هر چند در حال حاضر به علت جدید بودن تکنولوژی کدکم CAD/CAM هزینه آن کمی نسبت به روش سنتی بالاتر است اما این روش سریع ترین حالت اتصال لمینت است.

در چه شرایطی نمی توان از لمینت سرامیکی استفاده کرد؟

پرسلین ونیر می تواند در موارد متعددی به کار برده شود اما در صورتی که عیوب بسیار جدی مانند خالی بودن جای یک یا چند دندان، تغییر رنگ بسیار شدید تا حد سیاه شدن، تغییر زاویه بسیار زیاد دندان یا به عنوان مثال روی هم افتادن دندان ها نمی توان از این روش استفاده کرد. در این شرایط معمولاً از روش هایی مانند بریج دندان، ایمپلنت دندان یا ارتودنسی دندان استفاده می شود.

 


 

شما می توانید با ما در مرکز تخصصی ایمپلنت رشت به مدریت دکتر آرش غفوری ، با شماره 32134040-013 تماس بگیرید و یا برای دریافت مشاوره آنلاین می توانید اطلاعات خود را از طریق بخش مشاوره آنلاین برای ما ارسال کنید. همکاران ما در مرکز ایمپلنت رشت ، در کمترین زمان ممکن با شما تماس می گیرند و مشاوره های لازم را در اختیار شما قرار خواهند داد.

امتیاز این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر