لمینتلمینت کامپوزیتی

لمینت کامپوزیتی یا ونیر کامپوزیتی نوعی روش زیبا سازی دندان و لبخند است. در این روش بر خلاف لمینت سرامیکی از کامپوزیت یا همان مواد ترمیمی دندان استفاده می شود. لمینت کامپوزیتی معمولا در یک جلسه توسط خود دندانپزشک اجرا می شود. مشکلاتی مانند شکستی دندان، تغییر رنگ و فاصله‌های بین دندانی با ونیر کامپوزیتی بر طرف خواهند شد. درمان های کامپوزیت درمان های قابل برگشت تری هستند زیرا نیاز به تراش دندان در این روش وجود ندارد. این نوع لمینت در صورتی که به صورت صحیح و تخصصی کار شوند به هیچ وجه باعث التهاب لثه یا بدبویی دهان نمی شوند. در صورتی که ماده ترمیمی از مواد با کیفیت ساخته شود و در زمان ساخت به خوبی و با دقت پالیش شود، دچار تغییر رنگ نمی شود یا تغییر رنگ آن در طول سالیان، اندک خواهد بود.

مراحل اجرای لمینت کامپوزیتی

در ونیر کامپوزیتی ابتدا دندان ها تمیز می شوند تا سطحی تمیز برای اتصال لمینت کامپوزیتی ایجاد شود. سپس با فرز اندکی از سطح دندان خراشیده می شود تا سطح اتصال با کامپوزیت بیشتر و بهتر شود. در مرحله بعد سطح دندان با اسید متخلخل می شود و سپس باندینگ متصل می شود و بعد لایه های مختلف کامپوزیت به رنگ مناسب روی دندان فرم داده می شود و با استفاده از نور مخصوصی این لایه ها سخت می شوند. در مرحله آخر کامپوزیت با فرز فرم داده می شود و پالیش می شود.

ونیر کامپوزیتی

لمینت کامپوزیتی بهتر است یا لمینت سرامیکی؟

یکی از سوالات مهم اکثر افرادی که قصد بهبود وضعیت دندان هایشان را دارند استفاده از لمینت کامپوزیتی یا سرامیکی است؟ پاسخ به این سوال رابطه مستقیمی با وضعیت دندان ها دارد. گاهی اوقات درمان‌های سفید کننده دندان (بلیچینگ) برای بهبود زیبایی دندان‌ها کفایت می‌کند اما گاهی نیز دندان‌ها به قدری ناهمراستا و یا ضعیف هستند که حتی لمینت نیز نمی تواند مشکل را حل کند. بنابراین باید شرایط دندان از جمله ضخامت مینا، استحکام و مقاومت دندان و هدف از درمان در نظر گرفته شود. برای این کار بهتر است حتماً قبل از هر تصمیمی با دندانپزشک خود در این زمینه مشورت کنید و خواسته های خود از وضعیت دندان هایتان را با او در میان بگذارید. این کار کمک می کند تا بنا بر وضعیت دندان هایتان دندانپزشک بهترین تصمیم را برای شما اتخاذ کند.
از نظر زیبایی لمینت سرامیکی بهترین روش است بنابراین اگر زیبایی و طبیعی بودن ترمیم برایتان اولویت اول و اساسی است بهتر است این روش را انتخاب کنید. همچنین در صورتی که شدت یا گستردگی مشکل نیازمند ترمیم، زیاد باشد لمینت مناسب ‌تر و در صورتی که مشکل خفیف ‌تر باشد کامپوزیت مناسب‌ تر است. لمینت کامپوزیتی از نظر هزینه ارزان تر از لمینت سرامیکی است اما در مقابل روش کامپوزیتی به سرعت و در یک جلسه آماده می شود در حالی که ونیر سرامیکی نیاز به آماده شدن در لابراتوار دارد. لمینت سرامیکی در برابر فشار و ضربه مقاوم تر است همچنین این نوع لمینت در برابر لکه های قهوه، سیگار ، مشروبات الکلی و … مقاومت بهتری دارد و دیرتر دچار تغییر رنگ می شود. لمینت کامپوزیتی در برابر لکه های موادی مانند سیگار، چای و قهوه چندان مقاوم نیست و معمولا هر ماه نیاز به پالیش دارد تا دوباره همرنگ دندان های اصلی شود.
لمینت کامپوزیتی قابل ترمیم است و در صورت پریدگی می تواند به راحتی ترمیم شود اما لمینت سرامیکی در صورت لب پر شدن باید به صورت کامل تعویض شود.
در نهایت باید گفت که این دو نوع لمینت هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند و تصمیم نهایی درباره استفاده از هر کدام از این روش ها نیاز به معاینه و مشاوره دندانپزشک مجرب دارد.


مرکز تخصصی ایمپلنت رشت

مرکز تخصصی ایمپلنت دکتر آرش غفوری در رشت افتخار دارد از سال 1394 تا کنون به افراد زیادی در زمینه جایگزینی دندان های خارج شده با استفاده از ایمپلنت دندانی کمک کند.

مهارت و احساس مسئولیت تیم ما در کنار استفاده از محصولات و برند های شناخته شده معتبر دنیا این مرکز را به یکی از مراکز مورد اعتماد در بین بیماران تبدیل کرده است و تمام تلاش تیم درمانی ما فراهم آوردن محیطی آرام و با نشاط است تا تجربه تازه از درمان های دندانپزشکی و ایمپلنت را برای شما خلق کرده و به عنوان بهترین دندانپزشکی رشت جایگاه خود را تثبیت کند.

امتیاز این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر