ایمپلنت دندانعوارض و فواید ایمپلنت فوری

مزایا و عوارض ایمپلنت فوری

کاشت ایمپلنت فوری یک روش درمانی سریع برای افرادی است که دندان های خود را از دست داده اند. در این روش بلافاصله بعد از کشیدن دندان جای خالی دندان با پایه ایمپلنت  و پروتز موقت تا زمان آماده شدن پروتز دائمی جایگزین می شود در حالی که در ایمپلنت دندان معمولی تکمیل شدن پروسه کاشت دندان حداقل 3 ماه طول می کشد. برای افرادی که دندان های جلوی خود را از دست داده اند ایمپلنت فوری به دلیل جایگزینی سریع دندان یک روش بسیار کاربردی است.

ایمپلنت فوری یا ایمپلنت یکروزه یک تکنیک جدید برای کاشت دائمی دندان می باشد.

در این مطلب سعی نموده ایم تا در مورد مزایا و عوارض احتمالی این تکنیک جدید از کاشت دائمی دندان اطلاعات کافی در اختیار شما کاربران عزیز  قرار دهیم.

 

ایمپلنت فوری چیست؟

در ایمپلنت فوری متخصص ایمپلنت دندان در طی یک جلسه هم دندان را می کشد، هم کاشت پایه ایمپلنت و نصب تاج دندان را در یک روز انجام می دهد. طبیعی است بیمارانی که یک یا چند دندان خود را از دست داده اند؛ خواستار جایگزینی دندان های خود در زمان کوتاه هستند. به همین دلیل بسیاری از متخصصین ایمپلنت دندان، کاشت ایمپلنت فوری  یا یک روزه را با استفاده از تکنیک های پیشرفته مانند ایمپلنت دیجیتال به کمک تکنولوژی CAD/CAM  انجام می دهند.

 

 

 

تفاوت ایمپلنت فوری با ایمپلنت دندان معمولی

ایمپلنت فوری از نظر روش کاشت با ایمپلنت های معمولی متفاوت است. در تکنیک ایمپلنت فوری اگر تراکم استخوان فک مناسب باشد نصب پروتز به محض خارج کردن دندان طبیعی در همان روز جراحی انجام می شود. که در حالت معمول این روند حدود 3 ماه طول خواهد کشید. اما ایمپلنت فوری روشی از کاشت دندان است که در آن بلافاصله پس از کشیدن دندان ، پایه ایمپلنت در استخوان فک قرار می گیرد و دریافت اباتمنت و تاج نیز در طول همان جلسه و یا در حدود دو هفته بعد صورت می گیرد.

ایمپلنت فوری پلاستیکی و بسیار سبک می باشد و معمولا از سطح دندان های دیگر و سطح جونده کمی کوتاه تر ساخته می شود تا هنگام جویدن غذا فشار کمتری وارد شود و به خوبی با استخوان جوش بخورد.

 

مزایای ایمپلنت فوری

  • جایگزینی ثابت برای دندان از دست رفته
  • جراحی دندان بدون بخیه
  • حفظ بافت لثه
  • عدم نیاز به پروتز موقت
  • طول درمان کمتر
  • نیاز به جراحی کمتر و یک مرحله ای
  • کاهش فشار روانی کمتر برای بیمار

چه افرادی کاندید مناسب برای ایمپلنت فوری هستند؟

دکتر آرش غفوری متخصص ایمپلنت دندان در رشت بعد از معاینه و بررسی های کامل دهان و دندان و شرایط استخوان فک بیمار مناسب بودن این روش را برای بیمار مورد نظر تعیین می کند.

بیمار باید از بهداشت دهان و دندان و سلامت جسمانی خوبی برخوردار باشید. بنابراین ایمپلنت فوری برای افرادی که سیگار میکشند، دچار بیماری خود ایمنی و یا بیماری مزمن هستند، گزینه مناسبی نمی باشد. همچنین، افرادی که عادت به دندان قروچه و فشردن دندان ها روی هم دارند، ایمپلنت فوری در یک روز ممکن است بهترین روش برای آنها نباشد. به این دلیل که دندان قروچه باعث فشار زیادی به تاج و پایه ایمپلنت می شود که این فشار می تواند منجر به بروز عوارض ایمپلنت فوری مثل شل شدن پایه شود .

بنابراین افرادی که از بهداشت دهان و دندان و سلامت عمومی خوبی برخوردارند، سیگار نمی کشند و دچار بیماری های خودایمنی (سرطان) نیستند و از داروهای خاص استفاده نمی کنند، کاندید مناسبی برای ایمپلنت فوری می باشند.

 

 

 

 

عوارض ایمپلنت فوری یا یک روزه

انجام ایمپلنت فوری ممکن است عوارض مختلفی داشته باشد و احتمال خطر و تاثیر برخی از آنها نسبت به گزینه ‌های دیگر بیشتر باشد. البته احتمال بروز این عوارض و نحوه رخداد آنها نادر است، اما متخصص کاشت ایمپلنت احتمالات را در نظر می گیرد و به بیماران توصیه های لازم را ارائه می دهد.

برخی از عوارض ایمپلنت فوری دندان

  • آسیب یا صدمه احتمالی به دندان ها، لثه ها و یا سایر رگ های خونی
  • آسیب بافت های عصبی که ممکن است باعث درد، بی حسی، سوزن سوزن شدن لثه ها، دندان ها، لب ها و چانه شود
  • مشکلات سینوسی که معمولا در اثر کاشت دندان در فک فوقانی ممکن است در حفره های سینوس رخ دهد
  • احتمال شکست درمان با کوچک ترین حرکت

 جایگذاری پروتز موقتی به مهارت بسیار بالای جراح و دندانپزشک نیاز خواهد داشت. بنابراین زمانی که تاج به درستی نصب نشود، ممکن است پایه ایمپلنت جابجا شود که می تواند منجربه  شکست درمان شود.

  • لق شدن ایمپلنت

متخصص ایمپلنت دندان برای موفقیت آمیز بودن کاشت فوری دندان، پایه ایمپلنت را به نحوی در استخوان فک جایگذاری می کند که حرکت نکند. به همین دلیل مهارت و تخصص متخصص ایمپلنت دندان بسیار حائز اهمیت می باشد. همچنین بیمار باید طبق دستورالعمل های متخصص خود از ایمپلنت های خود مراقبت کند و از ورود فشار اضافه روی آن جلوگیری کند تا وقتی که پایه ایمپلنت به طور کامل با استخوان فک جوش خورده باشد. بنابر این در انتخاب بهترین متخصص ایمپلنت برای کاشت ایمپلنت فوری برای خود بسیار دقت کنید.

 

  • جوش نخوردن پایه ایمپلنت با استخوان فک

اگر ایمپلنت فوری برای افرادی که دارای تراکم کافی استخوان نیستند انجام شود ممکن است باعث جوش نخوردن پایه ایمپلنت با استخوان فک شود.

 

 عوارض جانبی جراحی ایمپلنت فوری

 جراحی ایمپلنت فوری مانند همه جراحی های دیگر می تواند عوارضی مثل درد و عفونت و یا شکست در نتیجه درمان را به همراه باشد.

 

  • شکستن تاج دندان مصنوعی

پروتز دندان مصنوعی که بلافاصله پس از جراحی روی ایمپلنت متصل می شود؛ موقتی بوده و تا استخوان و ایمپلنت به طور کامل جوش بخورند روی ایمپلنت باقی می ماند. این ترمیم های فوری معمولا قبل از شروع جراحی آماده می شوند و طبیعتا به محکمی پروتزهای دائمی نیستند و احتمال شکستن آنها بسیار بیشتر از تاج دندان دائمی است.

  • خراب شدن یا فیل شدن ایمپلنت

جوش نخوردن ایمپلنت با استخوان فک، احتمال شکستگی و خراب شدن ایمپلنت را افزایش می دهد. بدن به زمان کافی نیاز دارد تا سلولهای استخوانی جدیدی را تولید کند. رعایت یک سری دستورالعمل ها برای حرکت نکردن پایه ایمپلنت در زمان بهبودی که ممکن است بین سه تا شش ماه طول بکشد؛ ضروری است. در طول این دوره بیماران باید از غذاهای نرم و خنک بخورند، و از خوردن غذاهای سفت یا داغ خودداری کنند.

  • عفونت

یکی دیگر از عوارض ایمپلنت فوری، عفونت لثه پیرامون ایمپلنت است. عفونت میتواند در دراز مدت به عوارض جانبی دیگری منجر شود. از این رو لازم است که از نواحی اطراف ایمپلنت طی ماه های اولیه بعد از جراحی مراقبت کافی به عمل آید تا از عفونت و یا نیروی اضافی روی آن جلوگیری شود.

 

 

 

 

مراحل انجام ایمپلنت فوری دندان

ایمپلنت فوری به دو صورت برای بیماران انجام می شود

در روش اول متخصص بلافاصله بعد از بیرون آوردن ریشه باقی مانده دندان، پایه ایمپلنت را درون استخوان قرار می دهد و در صورت لزوم بازسازی یا پیوند استخوان نیز انجام می شود، در روش بعدی مانند ایمپلنت دیجیتال با استفاده از تکنیک های خاصی در همان روز یا نهایتا ظرف مدت یک هفته روکش دندان به بیمار تحویل داده می شود. نحوه کاشت فوری دندان شبیه ایمپلنت عادی است. تنها تفاوت این روش این است که یک تاج موقتی در همان روز کاشت پایه نصب می شود.

 

ماندگاری ایمپلنت فوری چقدر است؟

ماندگاری ایمپلنت با توجه به عادات و سبک زندگی افراد متفاوت است. به طور کلی می توان انتظار داشت که ایمپلنت فوری بین 15 تا 20 سال ماندگاری داشته باشد. اگر بهداشت دهان و دندان و معاینات منظم  متخصص ایمپلنت هر شش ماه یکبار، رعایت شود باعث افزایش طول عمر ایمپلنت ها می شود.

 

قیمت ایمپلنت فوری

قیمت هر واحد ایمپلنت در برندهای مختلف، متفاوت است. اما زمانی که ایمپلنت فوری را درون استخوان فک قرار می دهند، باتوجه به نحوه قرار گیری پایه در استخوان فک، یا جراحی لیفت سینوس و بازسازی استخوان ممکن است کاشت ایمپلنت هزینه های متفاوتی داشته باشد.

یکی دیگر از عواملی که در قیمت ایمپلنت فوری تاثیر گذار است مهارت و تجربه متخصص ایمپلنت دندان می باشد. هرچه متخصص ماهرتر و با تجربه تر باشد ممکن است باعث کاهش هزینه یا افزایش هزینه جراحی شود.

قیمت ایمپلنت فوری مانند ایمپلنت سنتی برای بیماران با توجه به متفاوت بودن وضعیت آنها کم و زیاد می شود. بهتر است قبل از تصمیم گیری با متخصص ایمپلنت خود در مورد هزینه صحبت کنید.

 

 

 

جمع بندی

در کاشت دندان فوری، متخصص باید مهارت و دقت کافی برای قرار دادن پایه ایمپلنت درون استخوان فک داشته باشد. ایمپلنت فوری برای دندان های فک بالا توصیه نمیشود، زیرا فک بالا از تراکم استخوان کمتری برخوردار بوده و به همین دلیل قدرت لازم را برای پشتیبانی از این روش کاشت دندان را ندارد. بهتر است بدانید شانس موفقیت آمیز بودن ایمپلنت فوری همانند ایمپلنت سنتی است و شاید درصد کمی پایین تر از آن باشد.

در مرکز تخصصی ایمپلنت دندان و جراحی لثه دکتر آرش غفوری در رشت کاشت و جراحی ایمپلنت فوری به بهترین شکل ممکن و نتایج موفقیت آمیز برای مراجعین محترم ارائه گردیده و در حال حاظر نیز افراد بسیاری که شرایط انجام این روش را دارند در این مرکز از این روش کاشت دندان استفاده میکنند.

شما عزیزان همینطور میتوانید برای آگاهی از هزینه تخمینی کاشت ایمپلنت دندان وارد بخش قیمت ایمپلنت دندان و هزینه کاشت دندان شوید و یا با مرکز تخصصی ایمپلنت رشت تماس و وقت ملاقات با دکتر آرش غفوری دریافت و طرح درمان دقیقی از ایشان دریافت نمایید.

در مرکز تخصصی ایمپلنت دکتر آرش غفوری بهترین متخصص ایمپلنت در رشت با استفاده از بهترین برندهای ایمپلنت دندان در محیطی کاملا آرام و پیشرفته و پرسنلی حرفه ای و آموزش دیده، دغدغه و نگرانی مراجعین گرامی از روند جراحی و پیگیری های بعد از آن کاملا رفع و تجربه ای شیرین از جراحی ایمپلنت دندان برایشان رقم خواهد خورد. نظرات مراجعین گرامی از تجربه ایمپلنت دندان در این مرکز خود گواهی بر این ادعا میباشد.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر