اطلاعات عمومی دندانلیزر بافت نرم

لیزر بافت نرم یا دیود یک مسیر انقلابی در دندانپزشکی می باشد که روش های کم تهاجمی را در درمان های دندانپزشکی به راحت ترین شکل ممکن ارائه می دهد. روش های درمانی لیزری دندان در مراکز دندانپزشکی متفاوت است. در مرکز تخصصی ایمپلنت دندان و جراحی لثه دکتر آرش غفوری پیشرفته ترین تجهیزات و تکنیک های دندانپزشکی از جمله لیزردیود (بافت نرم) ارائه می شود. روش های درمانی دندانپزشکی توسط لیزر دندانی باعث شده تا بتوانیم طیف وسیعی از درمان های بافت نرم را همراه با بهبودی در سطح بالا و نتایج سریع تر ارائه دهیم.

درابتدا بهتراست بدانیم درمان دندانپزشکی لیزری چیست؟

در دندانپزشکی از چند نوع لیزر استفاده می شود. دو نوع رایج آن، بافت سخت (برای ساختارهای مینا و دندان) و بافت نرم (برای بافت‌های لثه و مخاطی است.) تفاوت این لیزرها در نوع فناوری نوری که در داخل خود لیزر استفاده می‌شود وجود دارد.

لیزر بافت نرم برای برش یا کانتورینگ بافت‌های نرم دهان ابزاری مطلوب محسوب می شوند. لیزرهای دیود به عنوان یک ابزار بالینی طیف گسترده‌ای از امکانات درمان بالینی را فراهم می‌سازند. لیزرهای دیود قادر به ایجاد بریدگی دقیق در لثه و سایر بافت‌های نرم هستند. استفاده از این لیزرها باعث کاهش و توقف خونریزی در محل مورد نظر می شوند و دوره ی بهبودی و نقاهت را کاهش می دهند.

لیزرهای بافت نرم برای ایجاد برش، استریل کردن کانال‌های ریشه، درمان بیماری‌های لثه و حتی سفید کردن دندان‌ها مورد استفاده قرار می گیرند. جدیدترین لیزرهای دیود دندانپزشکی به راحتی  قابل حمل و جا به جایی هستند. همچنین عملکردشان از طریق کنترلگرهای ساده و لمسی می باشد.

کاربرد دندانپزشکی با لیزر بافت نرم

درمان بیماری پریودنتال. یکی از اولین دلایل توسعه ی فناوری لیزر درمان بیماری پریودنتال است. لیزرهای بافت نرم می توانند باکتری های عفونی جمع شده در لثه را از بین ببرند. مزایای لیزر دندانپزشکی برای درمان لثه این است که برای درمان لایه بیرونی بافت ها به اندازه کافی ملایم است و در عین حال به اندازه ای سخت است که بتواند محل عفونت را از بین ببرد. پاکسازی عمیق دندان با لیزر در مقایسه با پاکسازی بدون لیزر  باعث کاهش تورم و حساسیت، نفوذپذیری به عمق لثه ها و خونریزی کمتر می شود.

اگر دچار بیمار لثه و نگران تحلیل رفتن لثه، جابجایی و از دست دادن دندان های خود هستید، لیزر درمانی دندان در مرکز تخصصی ایمپلنت دندان و جراحی لثه دکتر آرش غفوری می تواند به شما در درمان سریع تر و مناسب بیماری پریودنتال کمک کند.

کشیدن دندان. معمولا جای خالی دندان بعد از کشیده شدن دندان دچار درد می شود. اما استفاده از لیزر بافت نرم در کشیدن دندان می‌تواند فوراً بافت آن قسمت را ترمیم کند طوری که در طول بهبودی دچار تورم و التهاب زیادی نشوید.

اصلاح لبخند لثه ای. آیا شما فردی هستید که لبخند لثه ای یا خطوط لثه ناهموار دارید؟ بهتر است نگران نباشید چون با استفاده از فناوری لیزر دندانپزشکی به راحتی می توانید لبخند زیبا به همراه دندان های یکدست خود را به دست آورید. در سال‌های گذشته، اصلاح لبخند لثه ای شامل تکنیک‌های جراحی تهاجمی، پانسمان‌ و بخیه به همراه زمان طولانی برای بهبودی بود. متخصص و جراح لثه دکتر آرش غفوری به جای استفاده از تیغ یا چاقوی جراحی برای تغییر شکل لثه‌ها، از لیزر برای شکل ‌دهی مناسب لثه ها استفاده می کند. نتیجه ی کار در همان روز قابل مشاهده است.

افزایش تاج دندان. یک فرایند درمانی است که در آن لیزر بافت نرم روی دندان کشیده شده است را از بین می برد. این روش زمانی انجام می شود که برای انجام روکش، دندان به اندازه ی کافی دیده نمی‌شود، یا  فضاهای عمیقی در لثه وجود دارد که با مسواک و نخ دندان معمولی تمیز نمی‌شوند. کاهش عمق لثه با لیزر می تواند به جلوگیری از کوچک شدن بافت استخوان ها یا از دست دادن احتمالی دندان کمک کند.

درمان تبخال و زخم. اگر شما  فردی هستید که خیلی دچار تبخال می شوید می توانید از طریق لیزر بافت نرم طول عمر تبخال خود را به نصف کاهش دهید و نیازی به مصرف هیچ دارویی نیست. کافی است که در همان مراحل اولیه ی  تبخال اقدام به درمان آن کنید. درمان تبخال در روزهای اولیه می تواند کم دردتر و راحت تر باشد.

جراحی فرنکتومی. فرنوم یک لایه ی سفت پوست در وسط دهان، درست در زیر لب بالایی است. همچنین یک فرنوم زیر زبان وجود دارد. اگر این لایه های ضخیم کوتاه تر از حد معمول خود باشند می توانند حرکت لب و زبان را محدود کنند. این حالت ممکن است در نوزادان وجود داشته باشد که باعث ایجاد مشکل در شیر خوردن و مشکل گفتاری در کودکان نوپا می شود.

خوشبختانه، این حالت در نوزادان یا بزرگسالان با انجام روش های لیزری بدون هیچگونه درد و خونریزی قابل برطرف کردن و درمان هستند.

تا اینجا با گونه های مختلف کاربرد لیزر دندانپزشکی آشنا شدید. لیزر بافت نرم در دندانپزشکی مزایای دیگری هم دارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم:

  • عدم نیاز به استفاده از بیهوشی هنگام استفاده از لیزر بافت نرم یا دیود در بعضی از درمان‌های دندانپزشکی.
  • عدم نیاز به بخیه. در صورت استفاده از لیزرهای دیود در بافت نرم دیگر نیازی به بخیه زدن نخواهد بود.
  • کاهش خونریزی در طول درمان با لیزر دیود
  • کاهش عفونت‌های باکتریایی چون لیزر نواحی تحت درمان را استریل می‌کند.
  • کاهش آسیب به بافت‌های اطراف محل درمان
  • بهبودی سریع زخم‌ و ترمیم بافت
  • عدم آسیب به بافت سخت دندان در حین درمان
  • استفاده از لیزرهای دیود و بی خطر بودن آنها در اطراف ایمپلنت‌های دندان
  • استفاده از لیزر دیود در اطراف تاج‌های PFM و فلزی و ترمیم‌های با آلیاژ طلا و آمالگام
  • برداشتن بافت نرم با لیزر دیود بسیار دقیق و قابل پیش‌بینی انجام می‌گیرد و نگهدارنده قلمی دید خوبی را ایجاد می‌کند.
  • استفاده از لیزر دیود برای از بین بردن چین و چروک‌های بافت نرم ناشی از دندان مصنوعی ها بدون ایجاد درد و نیاز به بخیه.

جمع بندی

روش درمانی دندانپزشکی با لیزر بافت نرم یک روش بسیار امن و و بی خطر است. البته باید بدانید که این روش درمانی حتما باید توسط دندانپزشک یا متخصص دندانپزشک و آموزش دیده انجام شود. دندانپزشک متخصص باید بتواند ویژگی‌های طول موج انتخاب شده، محدودیت‌ها و اثرات حرارتیِ انرژی تولید شده را تشخیص دهد. یکی از مهمترین مواردی که باید رعایت شود، محافظت از سلامت چشم است.

هنگام استفاده از لیزر باید از عینک محافظ استفاده شود. پیامدهای ناشی از عدم استفاده از عینک یکی از متداول‌ترین آسیب‌های گزارش شده مربوط به استفاده از لیزر هستند.دندانپزشکی با لیزر دیود یک روش اثبات شده برای تغییر شکل بافت لثه، نمایش ساختار دندان سالم و بهبود ظاهر لبخند لثه‌ای است.شما می توانید در مرکز تخصصی ایمپلنت دندان و جراحی لثه دکتر آرش غفوری بهترین جراح لثه در رشت یک درمان لیزر دندانپزشکی موفقیت آمیز را تجربه کنید.

 

 

 

 

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر