ایمپلنت دندانکاشت ایمپلنت فوری

کاشت ایمپلنت فوری بهتر است یا ایمپلنت دو مرحله ای؟

همانطور که می دانید جراحی ایمپلنت دندان به عنوان یکی از روش های بسیار پر طرفدار و موثر جایگزینی دندان های از دست رفته در طول سالیان اخیر دچار تحول و پیشرفت زیادی شده است. یکی از روشهای جدید جراحی ایمپلنت دندان برای کاشت دائمی دندان ها روش کاشت ایمپلنت فوری می باشد که دکتر آرش غفوری متخصص ایمپلنت دندان به بهترین شکل ممکن برای بیماران خود ارائه می دهد.
در روش‌های قدیمی و دو مرحله ای ایمپلنت، برای ادغام و پیوند کامل پایه ایمپلنت با استخوان فک، نیاز به فرصت چند ماهه برای نصب تاج دندان وجود داشت. یعنی بعد از کاشت پایه تیتانیومی ایمپلنت درون استخوان فک دومین مرحله جراحی برای نصب تاج و پروتز چند ماه بعد انجام می شد. اما در ایمپلنت فوری، در همان جلسه‌ اول کاشت پایه ، یک تاج موقت در محل ایمپلنت قرار می‌گیرد.
شاید بخواهید بدانید کدام روش ایمپلنت می تواند یک روش مطمئن و بهتر برای کاشت دائمی دندان های شما باشد و در انتخاب روش مناسب آگاهی کافی نداشته باشید. در ادامه به بررسی این موضوع می پردازیم.

ایمپلنت فوری چگونه انجام می شود؟

 ابتدا متخصص ایمپلنت دندان با انجام اسکن سه بعدی کامپیوتری  (CBCT) و یا عکس OPG مناسب بودن شرایط بیمار را برای انجام ایمپلنت فوری تعیین می کند و سپس با استفاده از تصاویر ارائه شده محل دقیق کاشت ایمپلنت در استخوان فک را طراحی می‌کند.  ایمپلنت باید طوری درون استخوان قرار بگیرد که هیچگونه حرکت و جابجایی نداشته باشد به همین علت معمولاً در مرحله اول، تاج موقت طوری طراحی میشود که برخورد زیادی با دندان‌ های مقابل نداشته باشد و مقدار کمی فشار برای تحریک رشد استخوان کافی است. فرایند پیوند استخوان در ایمپلنت فوری مانند روش ‌های چند مرحله ای ایمپلنت به چند ماه زمان نیاز دارد که بعد از پیوند و رشد کامل استخوان ها با پایه ،تاج موقت برداشته می شود و تاج و پروتز دائمی جایگزین می شود. در ایمپلنت های دو مرحله ای در فاصله زمانی پیوند استخوان تاج موقت قرار داده نمی شود و بعد از چند ماه دوباره برای نصب تاج روی اباتمنت ها لثه برش داده می شود این مرحله از جراحی در ایمپلنت فوری حذف می شود.

تفاوت شرایط لازم بیمار برای انجام ایمپلنت فوری و ایمپلنت معمولی

همه افراد با شرایط مختلف کاندیدای مناسب ایمپلنت فوری نمی توانند باشند. افرادی که داری شرایط زیر باشند باید به روش معمولی و چند مرحله ای کاشت ایمپلنت دندان انجام دهند.
– دارای بیماری لثه باشند و بافت اطراف جای خالی دندان دچار عفونت باشد. ابتدا باید این مشکلات درمان شود سپس کاشت ایمپلنت انجام شود.
– خیلی بیشتر از یک یا چند دندان از دست داده باشید و تقریبا تعداد دندان های باقی مانده کمتر از جای خالی باشد. در این صورت از روش های موثرتر و مقرون به صرفه تر ایمپلنت دندان مثل all on 4  استفاده می شود.
– نیاز به جراحی پیوند استخوان وجود داشته باشد. که جراحی پیوند استخوان انجام می شود و بعد از بهبودی کامل استخوان کاشت ایمپلنت انجام می شود.
– برای جایگزینی دندان های عقبی دهان روش ایمپلنت چند مرحله ای موثرتر است.

مقایسه میزان موفقیت ایمپلنت فوری و ایمپلنت معمولی

به طورکلی همه روش های کاشت ایمپلنت دندان چه ایمپلنت فوری چه ایمپلنت چند مرحله ای اگر توسط متخصص ایمپلنت دندان ماهر و باتجربه انجام شود می تواند تا 95 درصد موفقیت داشته باشد. بنابراین تخصص ومهارت جراح بسیار حائز اهمیت است. تقریبا تمام جراحی های ایمپلنت فوری دکتر آرش غفوری با نتایج رضایت بخش و موفق همراه است. علاوه بر تخصص و مهارت جراح سلامت کلی دهان و دندان بیمار و بیماری های دیگر مثل دیابت یا سرطان و یا سوابق رعایت بهداشت دهان و دندان و مصرف سیگار و مواد مخدر در موفقیت آمیز بودن همه روش های ایمپلنت دندان تاثیرگذار می باشند.

چه زمانی بعد از کشیدن دندان می‌توانیم ایمپلنت فوری انجام دهیم؟

 بلافاصله پس از کشیدن دندان می توانیم ایمپلنت فوری انجام دهیم و این امکان را به بیمار می دهد تا با استفاده از دندانهای جدید از مطب خارج شود. درایمپلنت فوری از جراحی های متعدد و انتظار چندین ماه بهبودی جلوگیری خبری نیست. اما در ایمپلنت های معمولی بین 2 ماه و نهایتا زیر یکسال بهتر است ایمپلنت انجام شود.

کاشت ایمپلنت فوری بهتر است یا ایمپلنت دو مرحله ‌ای؟

در چند سال گذشته متخصصین براین باور بودند که در انجام ایمپلنت های دندانی حتما برای نصب تاج نیاز به زمان کافی برای پیوند استخوان و پایه تیتانیومی وجود دارد.  یعنی حدودا بین 3 تا 6 ماه از زمان کاشت پایه تا نصب پروتز فاصله زمانی وجود داشت. اما تحقیقات جدید در سالهای اخیر نشان می‌دهد که ثبات اولیه ایمپلنت است که نقش اصلی را در موفقیت یا شکست آن مشخص می‌کند و ارتباط زیادی با تاج دندان ندارد. از طرفی قرارگیری تاج دندان از همان روز کاشت ایمپلنت باعث می‌شود که لثه به شکل بهتری در اطراف ایمپلنت شکل بگیرد که از مزایای کاشت ایمپلنت فوری میباشد.. برای انجام ایمپلنت فوری نیاز است که سلامت لثه و استخوان‌های فک شما در وضعیت مناسبی باشد. در صورتی که از سلامت مناسب دهان و دندان برخوردار باشید، می‌توانید هریک از دو روش ایمپلنت در یک جلسه و یا ایمپلنت دو مرحله‌ ای را انتخاب نمایید.

جمع بندی

بنابراین متوجه شدید که منظور از کاشت ایمپلنت فوری نصب روکش های موقت به ایمپلنت بلافاصله پس از کاشت ایمپلنت است و این از بارزترین تفاوت دو روش ایمپلنت می باشد. مهم ترین هدف ایمپلنت فوری زیبایی است اما بعد از کاشت آن کلیه کاربردهای ایمپلنت معمولی را دارد و می توان با آن غذا خورد و مسواک زد. در این روش یک واحد ایمپلنت کامل با روکش آن در یک روز دریافت می شود که در ایمپلنت معمولی دریافت پروتز چند ماه طول می کشد. با ایمپلنت یک روزه می توانید در یک روز چندین دندان از دست رفته خود را جایگزین کنید.
تصمیم گیری در مورد انتخاب هر کدام از این روش های کاشت دائمی دندان  کاملا بستگی به وضعیت دندان ها و سلامتی کلی و دهان و دندان بیمار دارد و نمی توان برای همه افراد یک روش را مشخص کرد. در مرکز تخصصی ایمپلنت دندان و جراحی لثه دکتر آرش غفوری بعد از معاینات و بررسی های لازم بهترین روش کاشت ایمپلنت دندان برای جایگزینی دندان های از دست رفته بیمار انتخاب  ارائه می شود.
کاشت ایمپلنت فوری دندان نیزمانند بقیه روشهای کاشت ایمپلنت به عوامل متعددی مانند تعداد ایمپلنت ، برند ایمپلنت دندان ، جراحی های جانبی لازم برای موفقیت بیشتر کاشت ایمپلنت و … بستگی دارد. شما میتوانید برای آگاهی و اطلاع بیشتر از هزینه کاشت دندان به صفحه قیمت ایمپلنت دندان مراجعه نمایید.
در مرکز تخصصی ایمپلنت دکتر آرش غفوری بهترین متخصص ایمپلنت در رشت با استفاده از بهترین برندهای ایمپلنت دندان در محیطی کاملا آرام و پیشرفته و پرسنلی حرفه ای و آموزش دیده، دغدغه و نگرانی مراجعین گرامی از روند جراحی و پیگیری های بعد از آن کاملا رفع و تجربه ای شیرین از جراحی ایمپلنت دندان برایشان رقم خواهد خورد. نظرات مراجعین گرامی از تجربه ایمپلنت دندان در این مرکز خود گواهی بر این ادعا میباشد.
5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر