اطلاعات عمومی دندانجراحی لثهکیست دندان

یکی از شایع ترین بیماری های دندانپزشکی کیست دندان است. معمولا  کیست دندان در ابتدای ریشه دندان پوسیده ایجاد می‌شود. کیست دندان به کیست دهان معروف است که به نام‌های کیست پری آپیکال، کیست ادونتوژنیک یا کیست‌های رادیکولار نیز شناخته می‌شوند.کیست دندان زمانی که دچار عفونت شده باشد موجب تورم و درد ناگهانی در دهان می‌شود که ممکن است به فک، لثه و صورت نیز گسترش یابد. در صورت عدم درمان کیست دندان، ممکن است عملکرد و بافت دندان‌ها مختل شود.

هر زمان که متوجه وجود یک توده غیرعادی در دهان شدید یا هرگونه مشکل غیرعادی در دندان خود احساس کردید باید در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید چون درمان بیماری در مراحل اولیه می تواند از مشکلات و بیماری های جدی تر جلوگیری کند.

قبل از مراجعه به دندانپزشک  سعی کنید به کیست و قسمت دردناک دندان خود دست نزنید چون ممکن است باعث آسیب‌ دیدگی یا حتی عفونت ‌های جدی در دهان شما شود. با مراجعه به دندانپزشک به صورت مرتب و منظم در سال می توانید این نوع از مشکلات دندانی را در مراحل اولیه به راحتی درمان کنید. برای دریافت مشاوره تخصصی  درخصوص تشخیص صحیح و درمان مؤثر برای کیست دهان و دندان می توانید به مرکز تخصصی ایمپلنت دندان و جراحی لثه دکتر آرش غفوری مراجعه کنید. دکتر آرش غفوری متخصص ایمپلنت دندان و جراح لثه در مرکز تخصصی ایمپلنت دندان و بهترین جراح لثه در رشت  روش‌های درمانی مناسب و مطمئنی را برای از بین بردن کیست‌های دندان به شما پیشنهاد می‌دهد.

انواع کیست دندان

کیست کراتونیست.  این نوع از کیست را نمی‌توان به راحتی تشخیص داد و فقط از طریق آزمایش قابل تشخیص است. یک کیست تهاجمی و فریب دهنده است، ممکن است فکر کنید که کیست از بین رفته در حالی که کیست ممکن است در استخوان فک رشد کند.

کیست دنتی ژروس. این نوع از کیست معمولا در فولیکول‌های دندان نزدیک یا در اطراف دندانی که هنوز رشد نکرده است ایجاد می‌شود و هیچگونه دردی ندارد. هرچه قدر کیست رشد کند دندان ها بیشتر جابجا می شوند.

کیست پری آپیکال. شایع‌ترین نوع کیست‌ دندانی است. زمانی که دندان دچار عفونت می‌شود، بافت پالپ دندان از بین می‌رود. ممکن است عفونت از سر دندان وارد شده و بافت‌های اطراف آن را دچار عفونت کند.

کیست پری موردیال. یکی از انواع کیست‌های دهان و دندان است که ممکن است به جای دندان رشد کند.

کیست مخاطی. یک برآمدگی بی ‌رنگ یا مایل به آبی است که روی لب، کف یا کام دهان یا روی زبان ایجاد می‌شود. این کیست‌ها در جویدن، صحبت کردن و بلع و در برخی موارد در تنفس اشکال ایجاد می‌کند. این کیست‌ها خود به‌ خود بهبود می‌یابند ولی ممکن است چندین سال در دهان باقی بمانند.

علائم کیست دندان و لثه

کیست لثه و دندان در بافت نرم به صورت یک توده کوچک بدون درد دیده می‌شود. ممکن است در زیر پوست یا قسمت داخلی لب پایینی، قسمت داخلی گونه یا لثه ایجاد شود و معمولاً تا زمانی که عفونتی نشوند دردی ندارند و قابل دیدن نیستند اما در عکس‌هایی که به وسیله اشعه ایکس گرفته می‌شود به شکل یک نقطه تاریک در استخوان دیده می‌شوند. زمانی که کیست رشد می کند با درد همراه است. این کیست‌ها ممکن است باعث تورم استخوان فک و جابجا شدن دندان‌ها شوند. کیست‌ دندان و لثه در صورت عدم درمان پیشرفت می کنند و در نهایت باعث بیماری در دهان می شوند.

نحوه ی تشخیص و درمان کیست

ممکن است دندانپزشک دستور انجام بیوپسی آسپیریت (نمونه برداری) را به شما بدهد. در این نوع از بیوپسی، مایع درون کیست به وسیله یک سوزن تخلیه می‌شود یا ممکن است نوع دیگری از نمونه برداری انجام شود که در آن قسمتی کوچکی از بافت کیست برداشته می‌شود و مایع و بافت آن در آزمایشگاه بررسی می‌شود. در نمونه ‌برداری نوع کیست و سرطانی بودن یا نبودن آن مشخص می شود. بهتر است بدانید دلیلی برای ترسیدن وجود ندارد زیرا کیست ‌های ایجاد شده در دهان را می‌توان به راحتی و بدون درد برداشت.

بهترین روش برای مقابله  با کیست‌ های دهان و دندان رعایت  بهداشت دهان و دندان است. مسواک زدن بعد از هر وعده ی غذایی و استفاده از نخ دندان باعث می شوند کیست‌ها بدون ایجاد خطر خود به خود تخلیه شوند.

روش های درمانی کیست دندان و دهان:

تخلیه مایع درون کیست‌ها. دندانپزشک از سوزن‌های استریل شده برای تخلیه کیست‌ها استفاده می کند. برای کیست‌های دهان و دندانی که ممکن است عفونتی شوند، از روش‌های دقیق ‌تری برای از بین بردن کیست استفاده می کنند. در مورد تخلیه ی کیست خود می توانید با دندانپزشک صحبت کنید.

برداشتن کیست. کیست ها معمولا در ابتدای ریشه دندان به دلیل وجود مشکلات دندانی تشکیل می شوند. این کیست‌ها ممکن است  به آبسه تبدیل شده و باعث ایجاد عفونت در زیر دندان شوند. برداشتن یک کیست آپیکال معمولاً شامل برداشتن دندان روی آن نیز می‌شود. کیست لثه و ریشه دندان را می‌توان به روش‌های جراحی برداشت.

کیست‌هایی که به ریشه دندان ربطی ندارند را هم می‌توان به روش‌های جراحی برداشت. جراح دهان و دندان  از طریق بی حسی موضعی این جراحی را انجام می دهد و در صورت وجود عفونت، آنتی ‌بیوتیک تجویز می کند.

جمع بندی

اگر کیست‌ دهان و دندان درمان نشود ممکن است رشد کرده و بزرگ ‌تر شوند پس بهتر است هر چه زودتر اقدامات درمانی آنها انجام گیرد. برای از بین بردن احتمال بروز خطرات و عوارض ناشی از دهان و دندان می توانید با مراجعه به مرکز تخصصی ایمپلنت دندان و جراحی لثه در رشت با جراح دهان و دندان دکتر آرش غفوری مشورت کنید. در این مرکز مناسب ترین راه درمانی بر طبق شرایط موجود برایتان تعیین و ارائه می شود تا بتوانید از مشکلات جدی تر جلوگیری کنید.