اطلاعات عمومی دندانترس دندانپزشکی

می دانیم که اکثر مردم از مراجعه به دندانپزشک لذت نمی برند. بسیاری از افراد بخاطر وجود ترسی که از دندانپزشکی دارند از مراجعه ی منظم به دندانپزشک اجتناب می کنند. و مراجعه نداشتن به دندانپزشک هر شش ماه در سال بدترین کاری است که برای سلامتی دهان و دندان خود می توانید انجام دهید. معاینات منظم دندانپزشکی می تواند به دندانپزشک کمک کند مشکلات و بیماری های موجود را زود تشخیص دهد و باعث صرفه جویی در وقت ، پول و کاهش اضطراب می شود.

ایمپلنت بدون درد در رشت | جراحی لثه در رشت | دکتر آرش غفوری

فوبیای دندانپزشکی در میان بسیاری از کودکان و بزرگسالان شایع است، و هرکس به شکل متفاوتی ترس را تجربه می کند. ترس شما از دندانپزشکی به هر شکلی که باشد، دندانپزشک شما می تواند برای کنترل آن به شما کمک کند. بنابراین بهتر است ترس خود را بشناسید تا بتوانید راه مقابله و کنترل آن را پیدا کنید.

ترس های رایج دندانپزشکی

1.ترس از درد

سالهای زیادی اقدامات دندانپزشکی با درد و ناراحتی همراه بوده است. اما امروزه، فنآوری های جدید و تکنیک های پیشرفته ی دندانپزشکی باعث شده بسیاری از اقدامات دندانپزشکی بدون درد باشد. مثلا یکی از اقداماتی که همیشه با درد زیاد همراه بوده، درمان ریشه ی دندان است که  همیشه به یک عمل بسیار دردناک معروف بوده است و خیلی از بیماران از انجام آن ترس و وحشت دارند. اما در حال حاضر با استفاده از فنآوری های جدید و داروهای بی حسی موضعی، اکثر بیماران در حین عمل درمان ریشه هیچ دردی احساس نمی کنند فقط کمی خسته کننده و زمان بر است.

معرفی انواع درمان بیماری لثه | انواع جراحی لثه

2.ترس از سوزن

ترپانوفوبیا، ترس شدید از سوزن، یک ترس مشترک در بین خیلی از مردم است و بسیاری از اقدامات دندانپزشکی برای تزریق بی حسی موضعی نیاز به تزریق توسط سوزن دارند.

برای کسی که ترس شدید از سوزن دارد وارد کردن سوزن در دهان می تواند یک کابوس باشد. روش های زیادی برای مقابله با ترس از سوزن در دندانپزشکی وجود دارد. بعضی از دندانپزشکان قبل از تزریق سوزن از یک کرم بی حس کننده روی لثه ها استفاده می کنند تا درد کمتری هنگام تزریق احساس شود و طوری که حتی متوجه سوزن نمی شوند یا برای کنترل استرس از آرام بخش هایی استفاده می کنند که ناشی از ترس آنها می باشند.

3.ترس فقدان کنترل

زمانی که شما در مطب دندانپزشکی هستید، ممکن است فکر کنید که هیچ کنترلی بر آنچه اتفاق می افتد ندارید. شما روی صندلی دراز کشیده اید، افرادی بالای سر شما و ابزارهایی درون دهان شما وجود دارند. احساس عدم کنترل می تواند اضطراب زیادی را در شما بوجود آورد.

اگر اظطراب و نگرانی زیادی روی صندلی دندانپزشکی دارید بهتر است که با دندانپزشک خود در میان بگذارید تا راهکاری برای احساس کنترل شما پیدا کند.

6 راه برای سالم نگه داشتن لثه

4.ترس از مته

بسیاری از اقدامات دندانپزشکی، مانند پر کردن سوراخ معمولی یا درمان ریشه، نیاز به استفاده از مته ی دندان دارد. معمولا در استفاده از این ابزار اول از بی حسی موضعی بدون درد استفاده می کنند، ولی صدا و ظاهر مته می تواند باعث ترس و اضطراب خیلی از بیماران شود.

اگر از ابزار دندانپزشکی مثل مته می ترسید، بهتر است حتما با دندانپزشک صحبت کنید. وقتی دندانپزشک از ترس شما آگاه است، می تواند برای آرامش شما رفتار بهتری داشته باشد. همچنین، یکی دیگر از راه های مقابله با ترس از مته گوش دادن به موسیقی است. بسیاری از دندانپزشکان توصیه می کنند که هدفون به همراه داشته باشید تا بتوانید به جای صدای ترسناک مته، به موسیقی مورد علاقه خود گوش دهید.

آیا دندانپزشکی با لیزر بدون درد است؟

5.ترس از صداها

در مطب های دندانپزشکی معمولا صداهای  ناشناخته وجود دارد که ممکن است ترسناک به نظر برسند، اما بسیاری از صداها از جرمگیرهای اولتراسونیک (که در تمیز کردن منظم دندان ها استفاده می شود)، وکیوم های دندان (که برای مکش آب و بزاق استفاده می شود) و مته ی دندان تولید می شوند.

اگر این صداها را بشناسید ترس شما کمتر می شود. و همانطورکه گفته شد هدفون وسیله ای مفید در خاموش شدن صداهای عجیب مطب دندانپزشکی است تا به شما کمک کند آرامش بیشتری داشته باشید.

با  انقلاب در روش درمانهای دندانپزشکی  و درمان با لیزر دندانپزشکی بدون درد برای شما امکان پذیر است. تیم حرفه ای ما در مرکز تخصصی ایمپلنت رشت دکتر آرش غفوری اوقات خوبی را برای شما درمکانی آرام و راحت اختصاص داده است، و ما این اطمینان را به شما میدهیم که تمامی مراحل کاشت ایمپلنت بدون درد در این مرکز به بهترین شکل انجام خواهد شد.