ایمپلنت دندانایمپلنت دندان دیجیتالی

یکی از پیشرفت های شگفت انگیز دندانپزشکی مدرن ایمپلنت دندان دیجیتالی است. ایمپلنت های دندان جایگزین مناسب برای دندان های از دست رفته هستند که مثل دندانهای طبیعی توسط استخوان فک پشتیبانی می شوند. امروزه متخصصان ایمپلنت می توانند با روش جدید ایمپلنت دیجیتال جراحی کاشت دندان را سریعتر و راحت تر از همیشه انجام دهند. جراحی ایمپلنت دیجیتال از شبیه سازی سه بعدی کامپیوتری برای بررسی وضعیت استخوان و موقعیت عصبی استفاده می کند و با استفاده از اطلاعات به دست آمده، جراحی ایمپلنت را با حداقل برش انجام می دهد. جراحی ایمپلنت دیجیتال بر ایجاد کوچک ترین برش ممکن تمرکز دارد و به همین دلیل در مقایسه با جراحی ایمپلنت سنتی درد بسیار کمتری وجود دارد.

در طول جراحی ایمپلنت دیجیتال برای جلوگیری از ورود هرگونه آسیب به عصب و دندان های اطراف راهنمای دقیق روی دندان های بیمار نصب می شود. همچنین این راهنما به متخصص ایمپلنت کمک می کند تا برش های دقیق و در عین حال کوچک برای قرار دادن ایمپلنت دندان ایجاد کنند.

جراحی ایمپلنت دیجیتال چیست؟ | سوالات متداول

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان یک ریشه ی مصنوعی معمولا از جنس تیتانیوم است که برای پشتیبانی از ترمیم هایی مانند روکش ها طراحی شده است. ایمپلنت های تیتانیوم با استخوان فک بیمار جوش می خورند و پایه ی محکمی برای ترمیم هایی مثل تاج یا روکش ها می شوند.

ایمپلنت های دندانی را نباید با روکش هایی که بعد از کاشت ایمپلنت نصب می شوند و ظاهر دندان های طبیعی را شبیه سازی می کنند اشتباه گرفت. تاج دندان در شکل، اندازه و قدرت، عملکرد دندان اصلی را و لبخند طبیعی را ارائه می دهد.

عملکرد ایمپلنت های دندان

عملکرد ایمپلنت های دندان شبیه عملکرد دندان های طبیعی است چون مانند دندان های طبیعی ساخته شده اند. از ریشه ی تیتانیوم و تاج سرامیکی زیبایی تشکیل شده اند.

ریشه ی تیتانیوم را در استخوان فک قرار می دهند. از تیتانیوم به دلیل زیست سازگاری استفاده می شود که نه تنها مضر نیست بلکه این قابلیت را دارد که با استخوان فک جوش بخورد. بعد از قرار دادن ریشه آن را با یک تاج سرامیکی زیبایی که نه تنها رنگ و درخشش دندان های طبیعی را دارد بلکه دارای قدرت زیادی هم است می پوشانند. برای جایگزینی یک قوس کامل دندان گزینه ی عالی کاشت بریج است که از استحکام فوق العاده و ظاهر زیبا و طبیعی برخوردار است.

جراحی دیجیتالی ایمپلنت

اگر به دلیل بیماری پریودنتال یا سایر مشکلات دیگر استخوان فک خود را از دست داشته باشید ایمپلنت دندان نمی تواند برای شما مناسب باشد. چون ریشه های تیتانیومی باید در داخل استخوان فک قرار بگیرند. در این مورد متخصص ایمپلنت روش های دیگر جایگزینی دندان یا پیوند استخوان را توصیه می کند.

مزایای ایمپلنت های دندان دیجیتال

ایمپلنت های دیجیتال دارای مزایای ایمپلنت های سنتی هستند.از جمله این مزایا:

  • ظاهر طبیعی دندان
  • عملکرد طبیعی دندان
  • نداشتن مراقبت های ویژه
  • تحریک رشد استخوان فک
  • ماندگاری بالا تا آخر عمر

ایمپلنت های دندان دیجیتالی علاوه بر این مزایا دارای مزایای دیگری هم هستند:

کوتاه بودن مدت زمان جراحی

یکی از مهم ترین مزایای ایمپلنت دندان دیجیتال این است که جراحی مدت زیادی طول نمی کشد درحالی که جراحی سنتی ایمپلنت دندان معمولا خیلی طولانی و زمان بر است. روش شبیه سازی جراحی دیجیتال به متخصص اجازه می دهد تا تمام جزئیات را از قبل بررسی کرده و زمان عمل را کوتاه تر کند. کاشت دو دندان در ایمپلنت سنتی اگر 60 دقیقه طول بکشد در ایمپلنت دیجیتال ممکن است 15 دقیقه طول بکشد.

داشتن دندان ها در همان روز

در ایمپلنت های دیجیتالی، به احتمال زیاد در همان روز دندان موقت نصب می شود و معمولا ترمیم دندان سریعتر انجام می شود.

راحت تر بودن جراحی

خیلی از افراد نگران درد و ناراحتی حین عمل هستند اما در این روش و با بی حسی مدرن هیچگونه نگرانی وجود ندارد. چون در این روش نیازی به برش های عمیق و بخیه وجود ندارد.

مراجعه ی کمتر به متخصص ایمپلنت

در روش ایمپلنت دندان سنتی تقریباً باید در تمام مراحل برنامه ریزی در مطب باشید. ممکن است مجبور باشید حداقل 3 یا 4 بار به مطب مراجعه کنید. اما در ایمپلنت های دندان دیجیتالی، متخصصان ایمپلنت می توانند بسیاری از برنامه ریزی ها را بدون وجود بیمار با کار بر روی مدل دیجیتال انجام دهند. این به معنی مراجعه ی کمتر به مطب حداقل 2 بار برای تکمیل کار است.

مزایای کاشت دیجیتال ایمپلنت دندان چیست؟

زمان کوتاه بهبودی

از آنجا که این روش بدون برش و بدون بخیه انجام می شود، مدت زمان آن هم کوتاه است البته درد و ناراحتی بین افراد شخصی و متغیر است ولی معمولا در ایمپلنت دیجیتالی درد کمتری را نسبت به روش سنتی تجربه می کنند.

نتیجه ی بهتر برای بیمار

در روش سنتی ایمپلنت دندان، اول کاشت ایمپلنت ها در استخوان انجام می شود سپس بعد از مدتی ترمیم ها روی ایمپلنت ها انجام می شوند و در بعضی موارد نوع ترمیم استفاده شده ایمنی ایمپلنت ها را به خطر می اندازد.

اما در روش ایمپلنت دندان دیجیتال، کل ایمپلنت همزمان با ترمیم ها برنامه ریزی می شوند با تصمیم گیری در مورد بهترین محل قرار گیری برای ریشه و بهترین شکل برای تاج، بریج یا پروتز، می توان هر دو را با هم اجرا کرد.

دقت و ثبات بیشتر

به عنوان بخشی از روش برنامه ریزی، متخصصان راهنمای جراحی را برای قرار دادن مستقیم ایمپلنت های دندانی طراحی و تولید می کنند. سیستم دیجیتال دارای دقت خیلی بیشتری در مقایسه با سایر گزینه های برنامه ریزی است. میانگین انحراف در قرار دادن ایمپلنت با این سیستم فقط 0.9 درجه است و با سایر راهنماهای جراحی، انحراف متوسط ​​ایمپلنت 2.5 درجه یا حتی 4 درجه است.

دقت بیشتر در این سیستم یعنی این که ایمپلنت ها و ترمیم ها محکم در کنار هم قرار می گیرند و پایداری و ثبات بیشتری را ایجاد می کنند.

آیا ایمپلنت دندان دیجیتال در مقایسه با سایر جراحی های کاشت دندان دردناک تر است؟

در جراحی سنتی ایمپلنت دندان، لثه باید در همه ی قسمت های محل کاشت ایمپلنت بریده شود. به همین دلیل است که امروزه بسیاری از بیماران به جراحی ایمپلنت دیجیتال روی آورده اند. جراحی ایمپلنت دیجیتال به حداقل برش نیاز دارد زیرا از عکس های CT سه بعدی برای بررسی وضعیت استخوان و موقعیت عصب استفاده می کند. جراحی ایمپلنت دندان به روش سنتی مستلزم ایجاد یک برش بزرگ در امتداد لثه تا استخوان فک است.

در روش دیجیتال متخصص ایمپلنت سوراخ های کوچکی برای کاشت ایمپلنت ایجاد می کنند که نیازی به بخیه ندارند که باعث کاهش دوره ی بهبودی و کاهش خطر تورم، خونریزی و عفونت می شود. معمولاً کل جراحی ایمپلنت دیجیتال برای هر 1 تا 2 ایمپلنت دندان حدود 10 تا 20 دقیقه طول می کشد.

اطلاعاتی در مورد درد ایمپلنت دیجیتال

حداقل برش چیست؟

حداقل برش روشی برای کاهش درد، ناراحتی و زمان بهبودی بیماران می باشد. یعنی برای قرار دادن ایمپلنت های دندانی برش های کوچکی اندازه ی سوراخ کوچک ایجاد می کنند که نیاز به بخیه ندارد و برای کاهش چشمگیر میزان خونریزی و تورم بعد از جراحی دندان بسیار مناسب است. اما جراحی برش عمومی، متخصص را ملزم می کند لثه را تا استخوان فک برش دهد تا بتواند موقعیت اعصاب و وضعیت استخوان را بررسی کند.

اگر نیاز به ایمپلنت دندان برای جایگزینی دندان های از دست رفته ی خود دارید و نگران درد و ناراحتی و زمان بر بودن این جراحی هستید می توانید با مراجعه به مرکز تخصصی ایمپلنت دندان و جراحی لثه در رشت دکتر آرش غفوری تجربه ی انجام یک ایمپلنت دندان به روش دیجیتال را در محیطی امن و دارای تجهیزات پیشرفته تجربه کنید.


معرفی مرکز تخصصی ایمپلنت رشت :

شما می توانید برای جراحی لثه به مرکز تخصصی ایمپلنت رشت به مدیریت دکتر آرش غفوری مراجعه نمایید. ما در مرکز تخصصی ایمپلنت در رشت به صورت تخصصی بر روی ایمپلنت دندان و جراحی لثه تمرکز کرده ایم و تضمین می دهیم که بهترین نتیجه را در زمینه ایمپلنت دندانی و جراحی لثه برای شما به ارمغان بیاوریم.

تماس با ما

مشاوره آنلاین دندانپزشکی

امتیاز این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر