جراحی لثهاطلاعات عمومی دندانبی حسی دندانپزشکی

امروزه در علم دندانپزشکی تکنیک های زیادی وجود دارد که می تواند برای دهان و دندان شما مفید باشند و باعث زیباتر و جوان تر شدن لبخند شما شوند. با این حال بسیاری از افراد هستند که به دلیل ترس و اضطراب خود از درمان های دندانپزشکی نمی توانند از مزایای  آن بهره مند شوند. اگر شما یکی از این افراد هستید، دکتر آرش غفوری در مرکز تخصصی ایمپلنت دندان و جراحی لثه با داشتن سالها تجربه در زمینه ی جایگزینی و جراحی دهان و دندان به صورت تخصصی این اطمینان را به شما می دهد که درمانی بدون درد و اضطراب را تجربه کنید. با استفاده از تکنیک های مناسب بی حسی دندانپزشکی دندان مثل استفاده از داروهای بی حس کننده ی موضعی یا مصرف داروهای آرامبخش درد و اظطراب بیمار کنترل می شود. در بعضی موارد از هر دو روش برای اطمینان بیشتر از راحتی و آرامش بیمار استفاده می شود، مخصوصا برای افرادی که از بی حسی های تزریقی هم ترس و اضطراب دارند.

وقتی از درمان دندانپزشکی می ترسید، حالت دفاعی شما بالا می رود و آستانه ی درد پایین می آید. تصور می کنید که هر چیزی ممکن است به شما آسیب برساند و حساس می شوید، حتی به صدا. در این حالت ممکن است از داروهای آرام‌بخشی که می‌توان در طول ویزیت برای رفع این اضطراب استفاده کرد، به شما داده شود.

قبل از اینکه هرگونه آرام بخش خاصی به شما تجویز شود، ابتدا از شما خواسته می‌شود که تاریخچه ی کاملی از سلامت خود، از جمله داروهایی را که در حال حاضر مصرف می‌کنید چه با نسخه و چه بدون نسخه، ارائه دهید. همچنین مهم است که سیگار می‌کشید یا الکل مصرف می کنید. در روز درمان، ممکن است نیاز داشته باشید که شخصی به همراه شما بیاید.

وقتی داروی بی حسی دندانپزشکی به شما تزریق می شود بدن سریعا تلاش می‌کند با افزایش جریان خون به آن ناحیه آسیب را ترمیم کند بنابر این می تواند داروی بی حسی را که به عنوان ماده خارجی شناسایی کرده است از محل دور کند همانطور که خودتان حدس میزنید اگر این پاسخ محافظت کننده بدن ماده بی حسی را از محل تزریق دور کند دهانتان مدت زیادی بی حس نمی ماند و دچار درد مربوط به کارهای دندانپزشکی میشوید مشکل بزرگی صد سال پیش این امر مشکل بزرگی در استفاده از داروهای بی حسی محسوب می‌شد در سال ۱۸۹۷ مردی به نام ابل ،آدرنالین نام متداول اپی نفرین را کشف کرد. در سال ۱۹۰۳ براون پیشنهاد کرد از آدرنالین به عنوان تورنیکه یا همان شریان بند شیمیایی استفاده شود تا ماده بی حسی مدت بیشتری باقی بماند. دوستان براون توصیه کردند از اپی نفرین در غلظت بسیار کم 1 به 10000استفاده شود. ممکن است این دوز به نظر ضعیف رسد اما مشخص شده است که حتی ضعیف شده آن با نسبت 1 به ۲۰۰ هزار نیز خواص مفید اپی‌نفرین را دارد در حالی که عوارض آن در حد کمینه است. اپی نفرین که به عنوان تنگ کننده رگ شناخته میشود باعث می‌شود رگهای خونی منقبض یا کوچکتر شوند.

شاید سوال پیش بیاید که چرا داروی بیحسی دندان دارای اپی نفرین است؟

خاصیت تنگ کنندگی رگ که در اپی نفرین وجود دارد باعث شده است این ماده به ابزار مفیدی در بی حسی دندانپزشکی تبدیل شود. اپی نفرین رگها را منقبض میکند و به چند روش به دندانپزشک کمک میکند.

1. ماده بیحسی آهسته و تدریجی تر در بدن جذب میشود ،چون جریان خون به محل تزریق کاهش یافته است .
  2.  از آنجایی که جریان خون کم شده است، بیحسی در اطراف عصب مورد نظر مدت بیشتری باقی میماند و به دندانپزشک امکان میدهد مدت بیشتری بتواند با همان دوز بیحسی کار کند.

روش های کنترل اضطراب

آرام بخش خوراکی

آرام بخش خوراکی (که از طریق دهان داده می شود) یک گزینه ی محبوب برای بسیاری از افراد است دقیقاً به این دلیل که نیازی به استفاده از آمپول ندارد. آرام بخش های خوراکی در دسته بی حسی دندانپزشکی به طور کامل به شکل قرص بلعیده می شوند یا می توانند در زیر زبان آب شوند. هر دو روش در عرض چند دقیقه تاثیر خود را می گذارند. تحقیقات و آزمایشات گسترده ای بر انواع داروهای آرام بخش و ضد اضطراب (کنترل اضطراب) خوراکی انجام شده است تا تجربه ی شما از درمان دندانپزشکی را تا حد امکان راحت و آرامش بخش کنند. همه ی این داروها بعد از چندین دهه استفاده دارای سوابق ایمنی طولانی هستند، و حتی بسیاری از آنها دارای ویژگی “آمنسیک” هستند، به این معنی که شما تقریبا چیزی یادتان نخواهد ماند، حتی اگر در طول درمان هوشیار باشید. داروهایی که معمولاً تجویز می شوند عبارتند از Valium®، Halcion®، Sonata®، Ativan®، Vistaril®، و Versed®.

آرام بخش  تنفسی

اکسید نیتروژن، آرامبخشی که شما استنشاق می کنید، نزدیک به صد سال است که در مطب های دندانپزشکی استفاده می شود. این یک مسکن نسبتا ضعیف است در دسته بی حسی دندانپزشکی اما یک داروی ضد اضطراب بسیار خوب است و از طریق یک ماسک بینی، که شبیه یک فنجان کوچک است که روی بینی شما قرار می گیرد، انجام می شود. اکسیژن مخلوط شده با اکسید نیتروژن یک احساس خفیف یا حتی سرخوشی ایجاد می کند، که خیلی زود از برطرف می شود، بنابراین اثر “خماری” وجود ندارد. تمام عملکردهای بدن در طول استفاده از این آرام بخش که بسیار بی خطر است، طبیعی باقی می مانند.

آرام‌بخش IV

IV آرام‌ بخش‌هایی وریدی هستند یعنی مستقیماً داخل رگ و جریان خون می‌شوند. قوی‌تر از داروهای خوراکی هستند و اثرات فراموشی ممکن است عمیق‌تر باشند. از آنجایی که آرام‌بخش IV تقریباً تأثیر فوری بر بدن و عملکردهای آن  از جمله ضربان قلب، فشار خون و تنفس دارد نسبت به سایر انواع آرام‌ بخش‌ها خطر بیشتری در ارتباط با آن وجود دارد. همچنین کسانی که آن را مدیریت می کنند نیاز به آموزش های پیشرفته تری دارند. مانند سایر داروهای آرام بخش (به جز اکسید نیتروژن)، در طول درمان تزریق آرام بخش IV بیمار باید با تجهیزات تخصصی تحت نظر باشد. داروهایی که به این روش تجویز می شوند تاثیر فوری دارند و سطح آرام بخش را می توان سریعتر و آسان تر تنظیم کرد. بیشتر بیماران بعد از، از بین رفتن آرام بخش، چیزی در مورد روند دندانپزشکی خود به یاد نمی آورند.

بسیاری از افراد جراحی ایمپلنت را به راحتی تحمل میکنند و اگر بعد از عمل درد داشته باشند معمولاً می توانند با داروهای ضد التهابی بدون نیاز به نسخه مانند مسکن های ایبوپروفن درد را کنترل کنند. البته استفاده از یخ نیز می تواند تاثیر مثبتی در کاهش درد داشته باشد. مرکز تخصصی ایمپلنت رشت با استفاده از تجهیزات مدرن و پیشرفته از قبیل استفاده از سوزن های لیزر کات که باعث میگردد هیچ گونه دردی هنگام تزریق داروی بیحسی متوجه بیمار نگردد و همینطور استفاده از دارو های بیحسی خاص مانند بوپیواکایین و با تکنیک های منحصر به فرد دکتر آرش غفوری در کاشت ایمپلنت و در کمترین زمان ممکن باعث گردیده دغدغه اصلی بیماران که همان احساس درد در هنگام درمان های دندانپزشکی است رفع گردد و این مرکز به عنوان بهترین مرکز کاشت ایمپلنت بدون درد شناخته شود.

5/5 - (1 امتیاز)