اطلاعات عمومی دندانتشخیص پوسیدگی

در دنیای پیشرفته ی امروز استفاده از فناوری لیزر در بسیاری از زمینه‌ها از جمله در تمام رشته های مراقبت از بهداشت دهان و دندان رایج شده است. اما آیا می دانستید که بسیاری از دندانپزشکان می توانند از آن برای تشخیص پوسیدگی دندان استفاده کنند؟ امروزه دندانپزشکان با استفاده از یک دستگاه کوچک و دستی، می توانند پوسیدگی دندانی را که هنوز قابل مشاهده نیست و با روش های مرسوم و سنتی تشخیص داده نمی شود، تشخیص دهند و قبل از هرگونه پیشرفت روش های درمانی مناسب را به بیمار ارائه دهند.

 زمانی که فناوری لیزر توسط دندانپزشک همزمان با روش های درمانی سنتی استفاده می شود، مزایای بسیار دقیق‌تر و کارآمدتر در پی خواهند داشت. از جمله:

  • تشخیص زودهنگام پوسیدگی
  • کاهش اندازه و تعداد پرکردگی‌هایی که ممکن است مورد نیاز باشد، بنابراین احتمالاً هزینه ی درمان‌های دندانی را کاهش می‌دهد.
  • کاهش احتمال بررسی های غیر ضروری دندان هایی که مشکوک به پوسیدگی هستند.

نحوه عملکرد تشخیص پوسیدگی با لیزر

با استفاده از این فناوری غیرتهاجمی، دندان های شما و حتی دندان های با کاشت ایمپلنت برای بررسی ساختار آنها اسکن می شوند. تشخیص پوسیدگی لیزری بر اساس این واقعیت است که نور یا “فلورسانس” ساختار دندان سالم را متفاوت از ساختار دندان پوسیده منعکس می کند. دندان های سالم فلورسانس کم یا بدون فلورسانس خواهند بود در حالی که دندان های پوسیده با سطح فلورسانس بالاتری نمایش داده می شوند. و هر چه فلورسانس بالاتر باشد، پوسیدگی دندان پیشرفته تر است.

هنگامی که اسکن کامل شد، خروجی فلورسانس به صورت یک عدد دیجیتالی تبدیل می شود. همچنین هنگامی که پوسیدگی وجود داشته باشد، صدایی به گوش شما می رسد چون تغییرات در فلورسانس و مقدار عددی به عنوان یک سیگنال صوتی منتشر می شود که به دلیل وجود پوسیدگی با صدای بلند خارج می شود.

چرا تشخیص زودهنگام پوسیدگی دندان و استفاده از فناوری لیزر مهم است؟

تشخیص پوسیدگی دندان ممکن است امروزه دشوارتر از گذشته باشد. یکی از دلایل آن می تواند  وجود تکنیک های مختلف  بهداشت دهان و دندان و همچنین افزایش استفاده از فلوراید در خمیر دندان و آب لوله کشی باشد. در حالی که ثابت شده است فلوراید با تقویت و محکم تر کردن سطح خارجی دندان (مینای دندان) و لثه در محافظت از دندان ها بسیار ارزشمند و موثر است، اما این سختی  افزایش یافته ی مینای دندان گاهی اوقات می تواند حتی پوسیدگی تهاجمی و شدید را پنهان کند. در نتیجه، پیدا کردن و تشخیص پوسیدگی دندان حتی با استفاده از اشعه ایکس سنتی دشوار است.

علاوه بر این، قبل از استفاده از اسکنر لیزری، دندانپزشکان برای شناسایی پوسیدگی ها از تصاویر به دست آمده از اشعه ایکس استفاده می کردند. با این حال، استفاده از فناوری لیزر، دقت 90 درصدی را برای شناسایی و تشخیص قسمت های مشکوک پوسیدگی فراهم می کند. این به معنای تشخیص زودتر، از بین رفتن کمتر ساختار دندان و در نتیجه دندان‌های قوی‌تر، سپری کردن زمان کمتر در صندلی دندانپزشکی و در نهایت صرفه‌جویی مالی برای شما است.

نتیجه گیری

در مرکز تخصصی ایمپلنت دندان و جراحی لثه رشت دکتر آرش غفوری اقدامات لازم جهت معاینه وبررسی مشکلات دندان و دهان بیمار توسط تجهیزات پیشرفته و به روز دنیا انجام می شود. شما می توانید با مراجعه به این مرکز با خیال راحت از مشاوره و معاینه های پیشرفته ی دکتر آرش غفوری متخصص ایمپلنت و جراح لثه بهره مند شوید.

امتیاز این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر