اطلاعات عمومی دنداندرمان ریشه

اندودانتیکس یک نوع از تخصص دندانپزشکی است که به بافت ها و ساختارهای داخل دندان می پردازد. یکی از رایج ترین درمان ها، درمان کانال ریشه است، روشی که در تسکین درد ناشی از عفونت باکتریایی در قسمت عمق پالپ دندان (بافت نرم دندان) موثر است. البته درمان ریشه دندان نه تنها درد را تسکین می دهد بلکه با از بین بردن بافت بیمار و مرده درون پالپ دندان عفونت را متوقف می کند. همچنین، به نجات دندان در از بین رفتن آن کمک می کند.

با این حال، درمان ریشه دندان تنها روش درمان تخصصی اندودانتیکس نیست و به مواردی از برطرف کردن آسیب های دندانی می پردازد. میکرو جراحی را در ریشه های دندان انجام می دهد و حتی در تشخیص درد موضعی و متناوب دندان کارایی دارد. بنابراین وقتی صحبت از حفظ دندانهای طبیعی می شود، اندودانتیکس راههای زیادی برای کمک به نجات دندان ها دارد.

نقش اندودانتیکس در ساختار تشکیل دهنده ی دندان

در پشت مینای محکم و براق تاج دندان، بافت داخلی محکمی به نام عاج نهفته است. همچنین عاج  لایه بیرونی ریشه های دندان را تشکیل می دهد. در واقع، قسمت بزرگ ساختار دندان را تشکیل می دهد. مثل بسیاری از بافت های استخوانی، عاج  از لوله های ریز تشکیل شده است که می توانند هنگام تحریک احساسات را به سلول های عصبی منتقل کنند.

در مرکز دندان، داخل فضاهای کوچک و منشعب به نام کانال ریشه، بافت نرم پالپ وجود دارد که شامل عصب، بافتهای رابط و رگهای خونی است که به مرکز دندان امتداد یافته و از طریق مجاری نزدیک ریشه های دندان خارج می شوند. هنگامی که مشکلاتی مانند عفونت و التهاب در بافت پالپ ایجاد می شود اولین نشانه  آن ممکن است حساسیت دندان  یا درد شدید دندان و لثه باشد. به مرور زمان عصب ها از بین می روند و ممکن است درد برطرف شود … اما مشکل اصلی برطرف نمی شود. در حقیقت اگر درمان ریشه انجام نشود، در نهایت منجر به از دست دادن دندان می شود.

ریشه دندان

چه چیزی می تواند باعث بیماری بافت پالپ دندان و منجر به مشکلات کانال ریشه شود؟

یکی از دلایل اصلی آن عفونت و پوسیدگی دندان است که در صورت درمان نشدن می تواند به باکتری های سطح دندان اجازه دهد تا در عمق دندان پیشرفت کنند. ترک یا شکستگی در دندان می تواند دلیل دیگری برای عفونت پالپ دندان باشد. ضربه به دندان مثل آسیب ورزشی که ممکن است به عاج یا پالپ آسیب برساند و آن را در معرض عفونت قرار دهد. انجام روشهای دندانپزشکی پر تکرار (مانند پر کردنهای متعدد یا ترمیم روی یک دندان) ممکن است مشکل ایجاد کند. در بعضی موارد حتی روشهای معمولی مثل ارتودنسی ممکن است در نهایت منجر به مشکلات کانال ریشه شود.

درمان ریشه

مشکلات کانال ریشه اصلا شوخی نیست و البته بهتر است بدانید درمان کانال ریشه می تواند بدون درد باشد. روش معمولی کانال ریشه به این صورت است که با بی حسی موضعی انجام می شود چیزی شبیه پر کردن دندان. اول به شما یک بی حسی موضعی تزریق می شود که تقریبا تا پایان کار آن قسمت بی حس می ماند. سپس ، یک سوراخ کوچک در سطح دندان ایجاد می شود تا به محفظه پالپ و کانال ریشه دسترسی پیدا کند. در مرحله ی بعد از ابزارهای مخصوص و ظریف  برای از بین بردن بافت مرده و عفونی استفاده می شود. سپس این کانال ها تمیز و ضدعفونی شده و با مواد مخصوص پر می شوند. در نهایت  دهانه دندان بسته می شود تا از آلودگی جلوگیری شود.

بعد از انجام یک درمان کانال ریشه ، ممکن است لازم باشد که یک ترمیم (مانند تاج) روی دندان گذاشته شود تا عملکرد کامل و ظاهر زیبای آن بازگردد. با مراقبت مناسب دندان ترمیم شده سالها ماندگاری خواهد داشت.

اگر شما نیاز به اطلاعات بیشتر در مورد برطرف کردن مشکلات دندان های از دست رفته ی خود دارید می توانید با مراجعه به مرکز تخصصی ایمپلنت دندان و جراحی لثه دکتر آرش غفوری و مشاوره ی حضوری مناسب ترین روش درمان را برای برطرف کردن مشکل خود انتخاب کنید.