اطلاعات عمومی دندانکانال ریشه

دندان درد می تواند یک درد بسیار ناراحت کننده و غیر قابل تحمل باشد. طوری که غذا خوردن، صحبت کردن یا حتی عملکرد های روزانه را دشوار می کند. معمولا دندان درد یک درد رایج در بین اکثر مردم است که می توانند تا مدت ها  با آن زندگی کنند اما ناگهان در لحظه ای به یک درد غیر قابل تحمل تبدیل می شود. تیم تخصصی ما در مرکز تخصصی ایمپلنت دندان و جراحی لثه در رشت دکتر آرش غفوری به شما توصیه می کند که قبل از رسیدن به نقطه ی اوج درد و ناراحتی، در همان مرحله ی اولیه به مطب دندانپزشکی مراجعه کنید تا دندانپزشک بتواند بهترین و راحت ترین روش درمان و تسکین درد را برای شما تجویز کند. در ادامه با مطلب آیا به درمان کانال ریشه یا عصب کشی نیاز دارم همراه ما باشید

ممکن است اولین سوالی که بعد از مراجعه به دندانپزشک برایتان پیش بیاید این باشد که آیا نیاز به درمان ریشه دارید یا خیر؟ پاسخ ما به شما این است که درمان ریشه نمی تواند لزوما و تنها راه درمان دندان درد شما باشد.

دندان درد می تواند دلایل مختلفی داشته باشد.از جمله:

• ممکن است به دلیل گیر کردن غذا بین دندان ها باشد.
  • وجود حفره و پوسیدگی در دندان
  • وجود شکستگی و ترک در دندان
  • فرسودگی مینای دندان

در این موارد، دندانپزشک می تواند مشکل شما را بدون نیاز به انجام درمان کانال ریشه برطرف کند. به عنوان مثال دندان های شما را تمیز کرده و ذرات غذا را که باعث ناراحتی می شوند بر می دارند. اگر دچار حفره و پوسیدگی باشید، پوسیدگی را برداشته و حفره را پر می کنند. این نوع از درمان ها حالت تهاجمی بسیار کمتری نسبت به درمان ریشه دارند و در مدت زمان کوتاهی انجام می شوند. به طور همزمان اگر دندان شما دچار ترک خوردگی یا لب پریدگی باشد آن را با استفاده از باندینگ دندان یا روکش دندان ترمیم می کنند. اگر دچار فرسایش مینای دندان شده باشید، ممکن است برای محافظت از دندان ها به تاج دندان نیاز داشته باشید.

اما بسیاری از موارد وجود دارد که درمان کانال ریشه تنها گزینه درمانی مناسب است و دندانپزشک برای تشخیص این درمان باید تمام شرایط موجود را بررسی کند که از آن جمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

چند مدت است که دندان شما درد می کند؟

دندانپزشک باید بداند که چه مدت است که درگیر دندان درد هستید و آیا این درد ناگهانی و در یک لحظه ایجاد شده است یا به مرور زمان زیاد شده است. این موضوع در تعیین منبع درد و برنامه ی درمانی کمک می کند.

در چه سطحی از درد هستید؟

اگر فقط کمی درد احساس می کنید، ممکن است به دلیل پوسیدگی باشد و دندانپزشک با برطرف کردن پوسیدگی درد را از بین می برد. در بسیاری از موارد دندان درد ناشی از حفره ای است که بدون نیاز به درمان کانال ریشه قابل درمان است. معمولا دندان درد شدید  می تواند به دلیل عفونت شدید باشد که در این صورت نیاز به درمان کانال  ریشه داریم.

چه موقع باید با اورژانس دندانپزشکی تماس بگیرید؟

در صورت داشتن هر یک از علائم زیر، باید با مطب فوریت های دندانپزشکی تماس بگیرید.

تورم صورت. در این مورد، ممکن است دچار عفونت شدید شده باشید و نیاز به یک درمان فوری ریشه داشته باشید.

مشکل در بلع غذا. در این مورد شما باید بلافاصله توسط دندانپزشک اورژانس تحت درمان قرار بگیرید. این مورد از علائم را جدی بگیرید چون ممکن است آبسه دندانی ایجاد شود، عفونتی که از کانال ریشه به کف دهان و حتی گردن گسترش یابد و نیاز به درمان فوری دارد.

جویدن غذا با درد. در این مورد ممکن است دچار عفونت شده باشید و نیاز به یک درمان کانال ریشه ی اساسی داشته باشد.

تغییر رنگ دندان. یکی دیگر از علائم عفونت این است که دندان شروع به تغییر رنگ کند. ممکن است خاکستری و تیره به نظر برسد و انجام درمان کانال ریشه می تواند برای بازگرداندن سلامت دندان ضروری باشد.

فرایند اجرای درمان کانال ریشه

در مطب دندانپزشکی درمان کانال ریشه را به روشی که تا حد امکان راحت است برای بیمار انجام می دهند و برای انجام آن نیازی نیست که درد و ناراحتی احساس کنید. در واقع، با استفاده از آرام بخش و بی حسی های موضعی، شما در حین درمان احساس آرامش و راحتی دارید. درمان کانال ریشه عفونت را که عامل اولیه ی درد است، برطرف می کند.

و در پایان مراحل انجام درمان کانال ریشه به این صورت است که:

• دندان را تمیز می کنند
  • ناحیه را بی حس می کنند
  • یک سوراخ کوچک در دندان ایجاد می کنند
  • قسمت آلوده را بر طرف می کنند
  • قسمت داخلی دندان را تمیز می کنند
  • آن را با مواد مخصوص می بندد
  • با استفاده از مواد پر کننده ،تاج دندان را ترمیم می کنند.

مرکز تخصصی ایمپلنت دندان و جراحی لثه ی دکتر آرش غفوری در رشت به شما پیشنهاد می کند در مراحل اولیه ی احساس درد و ناراحتی دندان به فکر درمان باشید. تیم تخصصی ما آماده ی ارائه ی پاسخ به سوالات و درمان مشکلات دهان و دندان در محیطی آرام و مجهز به پیشرفته ترین متد و تکنیک دندانپزشکی روز دنیا می باشد.