ایمپلنت دندانپین گذاری دندان برای ترمیم دندان های آسیب دیده

پین گذاری دندان برای ترمیم دندان های آسیب دیده: تقریبا همه افراد تجربه خراب شدن حتی یک دندان را در طول زندگی خود دارند و می دانند که دندان خراب علاوه بر درد دندان ممکن است سر درد و گلو درد و مشکلات دیگری را به همراه داشته باشد. دکتر آرش غفوری متخصص ایمپلنت دندان و جراح لثه در مرکز تخصصی ایمپلنت دندان و جراحی لثه در رشت ارائه دهنده روش جایگزین دندان های از دست رفته و تخریب شده به روش کاشت ایمپلنت دندان می باشد.

در بعضی موارد، ممکن است دندانی که شکسته می شود و آسیب می بیند را با استفاده از روش های ترمیمی مثل باندینگ دندان ترمیم کرد، اما دندان آسیب دیده زمانی با استفاده از روش های ترمیمی نجات پیدا می کنند که فقط مینای دندان دچار شکستگی و آسیب شده باشد. چون زمانی که آسیب دندان تا عصب، زیر لثه یا زیر سطح استخوان رسیده باشد، به روش های دیگر مثل درمان کانال ریشه یا روش های ترمیم دیگر درمان می شود و اگر همه این روش ها نتوانستند نجات دهنده دندان باشند، از طریق کاشت ایمپلنت دندان درون استخوان فک ریشه مصنوعی دندان جایگزین می شود.

یکی دیگر از روش های ترمیمی دندان آسیب دیده پین گذاری دندان است. شاید شما اطلاعات کمتری نسب به این روش دارید و برایتان جالب باشد که بدانید پین گذاری دندان در چه مواردی برای دندان ها کاربرد دارد.

 

روش ترمیمی پین گذاری دندان به چه شکل است

پین دندان یک میله‌ فلزی و پیچ مانند است که به منظور کمک به استحکام و بازسازی تاج دندانهای تخریب شده استفاده می شود. بعد از قرار دادن پین در داخل دندان پوسیده باید تاج دندان با ماده ای مناسب مانند آمالگام، گلاس آینومر های تقویت شده یا کامپوزیت ترمیم و بازسازی شود. ممکن است دندانپزشک تشخیص دهد که روی دندان پس از بازسازی، روکش قرار بگیرد تا از شکستگی های بعدی جلوگیری شود.

پین گذاری به این صورت است که بعد از درمان و پرکردن در قسمت کانال ریشه دندان نصب می شود و از ریشه دندان محافظت می کند البته ارائه این روش در شرایطی است که ریشه در اثر پوسیدگی آسیب ندیده باشد و سالم باشد.

اگر خرابی دندان به لثه نرسیده باشد و قسمت زیادی از آن هنوز سالم باقی مانده باشد و امکان نجات آن وجود داشته باشد، می توان از روش ترمیمی تاج دندان استفاده کرد. برای ارائه این روش ابتدا لازم است که قسمت های آسیب دیده تراشیده شوند و بعد از آن تاج مورد نظر مناسب با دندان تنظیم شود. ولی اگر دندان به گونه ای آسیب دیده باشد که به عصب برخورد کند، در این صورت بعد از درمان کانال ریشه، نصب پین ضروری است.

اما زمانی که ریشه دندان از بین رفته باشد ایمپلنت دندان به طور کامل جایگزین ریشه دندان از دست رفته می شود، به این صورت که پایه تیتانیومی یا زیرکونیوم ایمپلنت درون استخوان فک طوری قرار می گیرد که به عنوان ریشه دندان عمل می کند.

انواع پین دندان

1- پین داخل عاج دندان :

این پین ها در دندانهایی که نیاز به درمان کانال ریشه ندارند ولی بخشی از تاج شکسته است به کار می روند. معمولا در دندان های جلو مورد استفاده قرار نمی گیرند. اندازه آنها حدود 3 میل طول و 0.4 میلی متر قطر دارند. این پین ها باید خیلی با دقت درون عاج دندان پیچ شوند تا باعث آسیب دیدن بافت زنده و عصب دندان (پالپ دندان) نشوند.

2- پین داخل کانال دندان:

این پین ها در داخل کانال دندانی که عصب کشی شده است قرار می گیرند. قرار دادن آنها در کانال ریشه به صورت چسبیدن است. پین های دندان سایزهای قطری و طولی مختلفی دارد که حتما باید متناسب با قطر و طول کانال دندان انتخاب شوند تا هم موجب استحکام دندان شوند و هم باعث ترک خوردن و شکستن ریشه دندان نشوند.

در چه مواردی از پینهای دندان استفاده میشود ؟

  • شکستگی دندان

فقط قسمت تاج آسیب دیده است ، اما ریشه سالم مانده است

  • پوسیدگی

دندان آسیب شدیدی دیده باشد و تاج دندان از بین رفته باشد

  • دندان آسیب دیده ای که نیاز به روکش دارد ممکن است پین گذاری شود
  • در اصلاح هم تراز کردن دندانها

مواردی وجود دارد که برای ترمیم دندان نمی توان از پین گذاری استفاده کرد:

  • ریشه دندان منحنی باشد
  • ریشه دندان خیلی کوتاه باشد
  • شکستگی به زیر لثه رسیده باشد
  • روند غیر طبیعی در اطراف اپکس
  • لق شدن دندان به دلیل بیماری پریودنتال
  • در کودکان اگر رشد ریشه کامل نشده باشد
  • در سالخوردگان اگر کانال ریشه خیلی باریک باشد

تفاوت روش پین گذاری دندان با ایمپلنت دندان

  • مدت زمان کمتر نسب به پروسه کاشت ایمپلنت دندان
  • کمتر بودن عوارض
  • هزینه کمتر خدمات در مقایسه با ایمپلنت؛
  • پین گذاری دندان مانند ایمپلنت دندان باعث حفظ بافت طبیعی استخوان می شود و از تحلیل استخوان جلوگیری می کند

در چه زمانی از کاشت ایمپلنت دندان استفاده می شود؟

اگر شکستگی و آسیب به ریشه دندان رسیده باشد و ریشه دندان نتواند از تاج دندان نگه داری کند به طوری که حتی نمی تواند جویدن معمولی را تحمل کند در این صورت به هیچ وجه قابل ترمیم نیست و به احتمال زیاد لازم است که از ایمپلنت تیتانیومی برای جایگزینی ریشه استفاده شود.

کاشت ایمپلنت دندان ممکن است در سه حالت انجام شود:

دندان شکسته از دهان خارج می شود و بلافاصله کاشت ایمپلنت انجام می شود.

دندان را خارج کرده و 2 یا 3 ماه دیگر کاشت ایمپلنت انجام می شود.

بعد از 6 ماه از جای خالی دندان کاشت ایمپلنت انجام می شود.

حجم استخوان در هر سه مورد بالا متفاوت خواهد بود و هر چه زمان بیشتری از جای خالی دندان می گذرد، استخوان فک بیشتر تحلیل می رود که منجر به جراحی پیوند استخوان برای کاشت ایمپلنت دندان می شود.

همانطور که گفتیم اگر دندانی آسیب ببیند و این آسیب دیدگی و شکستگی به ریشه دندان نرسیده باشد روش پین گذاری برای ترمیم و حفظ دندان می تواند یک روش مناسب و کاربردی باشد اما اگر شکستگی و آسیب شدید و به ریشه آسیب زده باشد و امکانی برای نجات دندان باقی نباشد باید از روش کاشت ایمپلنت دندان استفاده کنیم.

دکتر آرش غفوری دندانپزشک متخصص در مرکز تخصصی ایمپلنت دندان وجراحی لثه در رشت ابتدا دندان آسیب دیده بیمار را با دقت بررسی و معاینه می کند تا بتواند به درستی تعیین کند که آیا راهی برای نجات دندان وجود دارد یا اینکه باید به علت شدت آسیب و تخریب دندان کاشت ایمپلنت دندان برای بیمار انجام شود. در هر صورت بهتر است نگران نباشید چون در نهایت با یک نتیجه عالی همرا با لبخند رضایتمند این مرکز را ترک خواهید کرد.

 

امتیاز این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر