جراحی لثهجراحی ریشه دندان

در صورتی که عمل درمان کانال ریشه دندان یا عصب کشی موفقیت آمیز نباشد، آپیکوکتومی یا جراحی ریشه دندان، یکی از انواع جراحی است که می تواند جایگزین آن شود. اگر دندانپزشک تشخیص دهد که درمان رایج کانال ریشه یا همان عصب کشی برای دندان نتیجه بخش نیست، عمل آپیکوکتومی انجام می دهد. آپیکوکتومی عمل جراحی  است که در آن ، مقدار کوچکی از سر ریشه ی دندان برداشته می شود و آن قسمت از کانال ریشه را می بندند. (آپیکو به معنی سر یا راس ؛ اکتومی به معنی برداشتن).

معمولاً این عمل را متخصص جراحی لثه که متخصص در تشخیص و درمان بیماری کانال ریشه است انجام می دهد.

جراحی لثه رشت | دکتر آرش غفوری

چگونگی انجام درمان عصب کشی رایج

فضایی داخل دندان وجود دارد به نام “محفظه ی پالپ “جایی که پالپ دندان در آن قرار دارد. پالپ یک بافت زنده است  شامل اعصاب، رگ های خونی و بافت های رابط که باعث زنده نگه داشتن دندان می باشد. محفظه ی نگه دارنده ی پالپ به سیستم کانال ریشه متصل است.

اگر پالپ عفونت کند یا ملتهب شود درمان کانال ریشه انجام می شود که به چند دلیل ممکن است دچار التهاب یا عفونت شود: پوسیدگی عمیق دندان؛ اقدامات دندانپزشکی که روی دندان تکرار می شوند مثل پر کردن دندان؛ یا آسیب های جراحتی مثل ترک خوردگی، ساییدگی یا حتی شکستگی. اگر پالپ بمیرد، باعث عفونت محفظه ی پالپ و کانالها می شود و این عفونت  می تواند به استخوان و بافت های اطراف ناحیه ی  ریشه سرایت کند.

ایمپلنت بدون درد | ایمپلنت رشت

متخصصان ریشه برای تشخیص بیماری ریشه با استفاده از رادیوگرافی (اشعه ایکس) یا گاهی وقتها با  اسکن (CBCT) (توموگرافی کامپیوتری با پرتو مخروطی) که نمای سه بعدی می دهند، کانال های ریشه را بررسی می کنند  در غیر این صورت این بیماری قابل تشخیص نمی باشد.

درمان رایج کانال ریشه به این صورت است که سوراخ کوچکی در سطح گاز گرفتن دندان عقبی یا از پشت دندان جلویی ایجاد می کنند که برای دسترسی به محفظه ی پالپ است. بافت ملتهب و عفونی شده از محفظه پالپ و کانال های ریشه برداشته می شود و آن قسمت را ضد عفونی می کنند، وبا ابزارهای مخصوص و کوچک آن قسمت را شکل می دهند و پر میکنند در آخر بخیه می زنند.

معمولا برای جایگزین کردن قسمت های از بین رفته ی دندان و محافظت از دندان در برابر گاز زدن های پر فشار و آسیب بیشتر از کلاهک دائمی (تاج) استفاده می شود.

عصب کشی دندان چیست؟

عدم موفقیت در درمان اولیه کانال ریشه

در درمان کانال ریشه اقدامات زیادی برای درمان انجام می گیرد اما کانال های ریشه ممکن است به دلایل مختلف دوباره دچار عفونت شوند: پوسیدگی جدید؛ عفونت دوباره کانالهای دیگری که قبلاً دیده نشده اند که از کانال اولیه در انتهای ریشه دندان بهم متصل هستند؛ و گاهی وقتها، کلسیفیکاسیون حالتی که کانال ها سفت و باریک می شوند که می تواند ضربه یا افزایش سن دلیل آن باشد و باعث انسداد کانال ها و جلوگیری از پاکسازی کانال به وسیله ی درمان ریشه می شود.

در بعضی از موارد، ممکن است درمان دوباره ی کانال ریشه امکان پذیر نباشد، یا حتی ممکن است باعث به خطر افتادن سلامت دندان باشد. مثلا ، در دندان هایی که در درمان قبلی تاج و پایه برایشان کار شده است دسترسی به کانالهای چنین دندانی  ممکن است نیاز به از بین بردن همه ی ترمیم قبلی داشته باشد، که می تواند باعث ضعیف شدن دندان شود. در این موارد، آپیکوکتمی بهترین درمان برای عفونت انتهای ریشه ی دندان است.

تحلیل رفتن ریشه دندان : طبیعی در کودکی، دردسر در بزرگسالی!

جراحی لثه آپیکوکتومی یک روش جراحی در درمان کانال ریشه از طریق لثه است،  برخلاف درمان سنتی کانال ریشه، در عمل آپیکوکتومی بعد از اینکه قسمت مورد نظر کاملاً با بی حسی موضعی بی حس شد، و برای دسترسی به بافت های آلوده ی انتهای ریشه یک قسمت کوچکی از سطح ریشه ی آسیب دیده را برش می دهند که بتوانند همه ی بافت های ملتهب و عفونی را که در نزدیکی و اطراف ریشه قرار دارند به همراه چند میلی متر از خود ریشه را از بین ببرند.  بعد از آن برای بستن کانال  پر کننده ی کوچکی را در انتهای کانال ریشه قرار می دهند تا از عفونت بیشتر جلوگیری کند سپس ، برای اطمینان و بهبودی بیشتر بافت های لثه را بخیه می زنند.

اگر لازم باشد، و عفونت باعث از بین رفتن قسمت بزرگی از ساختار دندان شود از پیوند استخوان یا سایر روش ها برای کمک به رشد و بازسازی استخوان استفاده می شود. به مرور زمان، در صورت از بین رفتن کامل عفونت  سلامت و عملکرد طبیعی این قسمت بر میگردد.

پیوند لثه چیست؟ راهنمای جامع پیوند لثه

متخصصان ریشه هنگام جراحی ریشه دندان، از فناوری های پیشرفته ای مانند چراغ های فیبرنوری، میکروسکوپ های مخصوص عمل و ابزارهای اولتراسونیک که بوسیله ی ارتعاش با فرکانس بالا تمیز می کنند، استفاده می کنند . این فناوری های پیشرفته تصویر بسیار دقیقی از دندان به دندانپزشکان ارائه می دهند و باعث درمان سریع، راحت و موفقیت آمیز می شوند.

آپیکوکتومی فقط در مواردی انجام می شود که درمان دوباره ی کانال ریشه بصورت رایج و سنتی امکان پذیر نباشد. از این روش می توان سلامت دندان ها و استخوان ها و بافت لثه از درمان قبلی را برای سالهای طولانی ضمانت کرد.

شما می توانید برای جراحی لثه به مرکز تخصصی ایمپلنت رشت به مدیریت دکتر آرش غفوری مراجعه نمایید. ما در مرکز تخصصی ایمپلنت در رشت به صورت تخصصی بر روی ایمپلنت دندان و جراحی لثه تمرکز کرده ایم و تضمین می دهیم که بهترین نتیجه را در زمینه ایمپلنت دندانی و جراحی لثه برای شما به ارمغان بیاوریم.

در مرکز تخصصی ایمپلنت رشت برندهای شناخته شده و روز دنیا با گارانتی معتبر و قابل اخذ توسط مراجعین گرامی ارائه میگردد که همین امر این مرکز را به یکی از بهترین و مطمئن ترین مراکز ایمپلنت تبدیل کرده است. شما می توانید در صفحه تماس با ما اطلاعات تماس با مرکز تخصصی ایمپلنت رشت را مشاهده نمایید. همچنین می توانید در صفحه مشاوره آنلاین ، مشکلات خود را بیان کنید. ما پس از بررسی درخواست مشاوره شما، در اولین فرصت با شما تماس خواهیم گرفت.

در مرکز تخصصی ایمپلنت دکتر آرش غفوری بهترین متخصص ایمپلنت در رشت با استفاده از بهترین برندهای ایمپلنت دندان در محیطی کاملا آرام و پیشرفته و پرسنلی حرفه ای و آموزش دیده، دغدغه و نگرانی مراجعین گرامی از روند جراحی و پیگیری های بعد از آن کاملا رفع و تجربه ای شیرین از جراحی ایمپلنت دندان برایشان رقم خواهد خورد. نظرات مراجعین گرامی از تجربه ایمپلنت دندان در این مرکز خود گواهی بر این ادعا میباشد.

5/5 - (2 امتیاز)