اطلاعات عمومی دندانعصب کشی دندان

عصب کشی دندان یک روش دندانپزشکی است که شامل از بین بردن قسمت نرم دندان یا پالپ است. پالپ از اعصاب، بافت پیوندی و عروق خونی تشکیل شده است که به رشد دندان کمک میکند. در بیشتر موارد یک دندانپزشک عمومی یا متخصص دندانپزشکی، عصب کشی را هنگامی که شما تحت بیحسی موضعی هستید انجام میدهد. در ادامه مطلب بیشتر در مورد عصب کشی صحبت خواهیم کرد.

مطلب مفید: علائم و علل پوسیدگی دندان و حفره دندان

چه زمانی عصب کشی دندان لازم است؟

عصب کشی دندان هنگامی انجام میشود که بخش نرم داخلی دندان که به عنوان پالپ شناخته میشود صدمه ببیند یا دچار التهاب و عفونت شود. تاج دندان، یعنی بخشی که شما میتوانید بالای لثه تان ببینید، حتی اگر پالپ از بین رفته باشد میتواند سالم بماند . از بین بردن پالپ آسیب دیده و عفونی بهترین راه برای نگهداری از ساختار دندان است

مطلب مفید: معرفی عوامل خطرناک پوسیدگی دندان

علل رایج آسیب دیدگی پالپ شامل موارد زیر میشود:

۱- پوسیدگی عمیق به دلیل درمان نکردن حفره های دندان

۲- انجام دادن چندین عمل دندانپزشکی روی یک دندان

۳- پریدگی یا شکستگی در دندان

۴- وارد شدن آسیب به دندان.( اگر به دهانتان ضربه بخورد ممکن است دندانتان آسیب ببیند حتی اگر آسیب باعث شکسته شدن دندانتان نشود پالپ میتواند صدمه ببیند).

علل عمده آسیب پالپ شامل درد در دندان شما، تورم و احساس گرما در لثه هاست. دندانپزشک شما دندان دردناک شمارا معاینه میکند و برای تایید تشخیص خود عکس اشعه ایکس میگیرد. دندانپزشک شما، اگر تشخیص دهند شما به عصب کشی نیاز دارید، ممکن است شما را به یک متخصص ارجاع دهد.

آیا ایمپلنت دندان درد دارد؟

عصب کشی چگونه انجام میشود؟

عصب کشی در یک مطب دندانپزشکی انجام میشود. هنگامی که برای قرار ملاقات خود میرسید تکنیسین شما را به اتاق درمان همراهی می‌کند، به شما کمک میکنند روی صندلی قرار بگیرید و یک پیشبند دور گردنتان قرار میدهند تا لباستان را از لکه ها محافظت کند.

مرحله اول، بیهوشی:

دندانپزشک مقدار کمی داروی بی حسی روی لثه شما نزدیک دندان تحت تاثیر واقع شده قرار میدهد. به محض اثر کردن آن یک بی حسی موضعی به لثه تان تزریق میشودکه ممکن است احساس نیش ریز یا احساس سوزش کنید ولی این به سرعت میگذرد. در حین انجام عمل شما بیدار خواهید ماند ولی داروی بی حسی باعث میشود درد را احساس نکنید.

دکتر آرش غفوری، متخصص ایمپلنت، جراح لثه در رشت

مرحله دوم، برداشتن پالپ دندان:

در ادامه عمل عصب کشی دندان، هنگامی که دندان های شما بی حس است متخصص یا دندانپزشک عمومی یک شکاف کوچک در بالای دندان ایجاد میکند. هنگامی که پالپ آلوده یا آسیب دیده نمایان شد متخصص با استفاده از ابزارهای مخصوص آن ها را بادقت بیرون می آورد. دندانپزشک شما مراقب خواهد بود که تمام مسیرهای دندان (کانال) شمارا پاک کند.

مرحله سوم، آنتی بیوتیک ها:

بعد از برداشتن پالپ، دندانپزشک ممکن است ناحیه را با یک آنتی بیوتیک موضعی پوشش داده تا اطمینان پیدا کند که عفونت از بین رفته و از عفونت مجدد جلوگیری کند. هنگامی که کانال ها تمیز و ضدعفونی شدند، دندانپزشک دندان را با خمیر سیلر و ماده لاستیکی مانند به نام گوتاپرکا پر میکنند .آنها همچنین ممکن است برای شما آنتی بیوتیک خوراکی نیز تجویز کنند.

مرحله چهارم، پر کردن موقتی:

دندانپزشک این فرآیند را با پر کردن شکاف کوچک بالای دندان با مواد نرم و موقتی به پایان می رساند. این بستن کمک میکند تا کانال ها از آسیب بزاق دهان در امان بمانند.

برای آگاهی از مراحل ایمپلنت دندان می توانید با مشاوران ما در مرکز تخصصی ایمپلنت رشت به مدیریت دکتر آرش غفوری ، با شماره 32134040-013 تماس بگیرید و یا برای دریافت مشاوره آنلاین می توانید اطلاعات خود را از طریق بخش مشاوره آنلاین برای ما ارسال کنید. همکاران ما در مرکز تخصصی ایمپلنت رشت ، در کمترین زمان ممکن با شما تماس می گیرند و مشاوره های لازم را در اختیار شما قرار خواهند داد.

6 دیدگاه

1. با این وضعیت کرونا و واکسنش که هنوز خیلی مونده به ما برسه بعید می دونم که بتونیم به این زودی به شرایط قبل برگردیم… باید هرطور میشه فقط سعی کنیم از این وضع بهترین استفاده رو بکنیم مثل خیلی از کسب و کارهایی که دارن اینترنتی کار میکنن. کلی شغل از طریق همین اینترنت ایجاد شده که میشه واردشون شد. از آموزش کارای هنری و دوخت و فروش لباس تا خیلی از کارهای خدماتی و فنی با همین اینترنت روبراه شده.. یه زمانی واسه لوله بازکنی برچسب روی در و دیوار رو زیر و رو میکردیم تا یکیو پیدا کنیم، الان دیگه چاه بازکنی رو هم اینترنتی کردن.. پس میشه از این بستر استفاده کرد.. البته به شرطی که اینترنت رو ازمون نگیرن!!

• حتما باید عکس PA گرفته بشه از دندان تا به طور دقیق نظر داد و به متخصص درمان ریشه مراجعه کنید.

• درد خفیف چند روز بعد از درمان ریشه دندان کاملا طبیعی است. اما اگر این درد طولانی تر شد باید به متخصص درمان ریشه برای درمان تکمیلی مراجعه کنید.