جراحی لثهبوتاکس در جراحی لثه

مقایسه بوتاکس و جراحی لیفت لثه برای اصلاح لبخند لثه

دکتر آرش غفوری دندانپزشک متخصص ایمپلنت دندان و جراح لثه در رشت برای بیمارانی که نسبت به ظاهر لثه خود احساس خوبی ندارند  و به دنبال راه حل مناسب و دائمی برای بهبود لبخند خود هستند، جراحی لیفت لثه یا همان افزایش طول تاج را به عنوان یک راه حل موثر توصیه می کند. اما شاید شما بوتاکس لثه را به عنوان روشی برای اصلاح لبخند لثه ای شنیده باشید و نمی دانید کدام یک از این دو روش می تواند برای شما و رسیدن به نتیجه دلخواهتان موثر باشد.

در ادامه به مقایسه این دو روش اصلاح لبخند لثه ای برای تصمیم گیری بهتر شما کاربران عزیز می پردازیم.

ابتدا می خواهیم بدانیم منظور از لبخند لثه ای چیست؟

لبخند لثه‌ ای حالتی است که به طور کلی تناسب بین لب‌ها، لثه‌ها و دندان‌ها به هم خورده باشد. به این صورت که چسبندگی لثه‌ ها به لب بالا یا کوچک بودن دندان‌ ها نیز منجر به لبخند لثه ‌ای میشود. علت این وضعیت می تواند ژنتیک، مشکلی در سلامت دهان و دندان و یا مصرف برخی داروها باشد.اصلاح طرح لبخند یعنی اینکه خط لثه در محل مناسب خود قرار می ‌گیرد و در هنگام خندیدن لثه ها دیده نشوند.

برای مقایسه اصلاح لبخند لثه ای به دو روش بوتاکس و لیفت لثه ابتدا به توضیح و بررسی هر کدام از این دو روش به طور جداگانه می پردازیم

اصلاح لبخند لثه ای به روش بوتاکس

این روش درمان اصلاح لبخند لثه ای یک روش سریع و غیر تهاجمی است. بوتاکس دارای سم بوتولینوم نوع A بوده و با تزریق آن عضلات لب بالایی شل می شوند و در نتیجه باعث پوشانده شدن لثه ها به وسیله لب می شود. برای کاهش نمایان شدن لثه ها متخصص زیبایی پوست دو یا چند واحد بوتاکس  بین بینی و لب بالایی تزریق می کند.  ۲ تا ۳ روز بعد از تزریق بوتاکس بیمار شاهد نتایج اولیه می شود و نتیجه کامل ۲ هفته بعد از درمان بدست خواهد آمد. ممکن است نیاز باشد بیمار چند هفته بعد برای ترمیم و بررسی به مطب مراجعه کند. بعد از تزریق بوتاکس بیمار باید به مدت ۴ تا ۶ ساعت از سرما یا گرمای بیش از حد، انجام ورزش های سنگین، دراز کشیدن و خم شدن خودداری کند. بهبودی کامل آن معمولا بین ۸ تا ۱۲ هفته طول می کشد.

اصلاح لبخند لثه ای با جراحی لیفت لثه

جراح لثه قبل از شروع هر کاری ابتدا به صورت کامل با بیمار در مورد شرایط سلامتی دهان و دندان صحبت و معاینات و بررسی های لازم را انجام می دهد. برای شروع جراحی ابتدا مواد بی حسی موضعی به  بافت های نرم دهان تزریق می شود. پس از بی حسی، جراح لثه شروع به  شکل دهی لثه‌ ها می کند که ممکن است این کار با استفاده از تیغ جراحی و یا لیزر انجام شود. لیفت لثه با لیزر به دلیل بهبودی سریع تر بافت ها و درد و خونریزی کمتر نسبت به روش های سنتی محبوبیت بیشتری دارد.

در بعضی موارد جراح لثه برای اصلاح لبخند لثه ای  لازم می داند که استخوان زیر لثه را بتراشد و اینکار مستلزم برداشتن بافت لثه از روی استخوان و سپس بخیه زدن در جای مناسب می باشد در حالیکه در روش استفاده از بوتاکس این کار انجام نمیشود. پس از انجام جینجیوکتومی (لیفت لثه) بیمار نیازی به استراحت چند روزه ندارد و همچنین دارو ها و مسکن های قوی تجویز نمی شود. حتی اگر پس از لیفت لثه، لثه‌ ها دچار درد و تورم شده باشند باز هم بیمار مشکلی برای خوردن و یا آشامیدن نخواهد داشت.

چه افرادی نباید بوتاکس انجام دهند؟

  • این روش برای افراد کمتر از ۲۵ و بالاتر از ۶۵ سال توصیه نمی شود.
  • خانم های باردار یا شیرده نمی توانند این روش را انجام دهند
  • این روش برای بیماران مبتلا به برخی اختلالات عصبی مناسب نیست.
  • مصرف داروهای خاص مثل داروهای سرطانی
  • داشتن تجربه واکنش های بد به هرگونه درمان با بوتاکس

چه افرادی نباید لیفت لثه انجام دهند؟

  • اگر دهان و دندان در معرض پوسیدگی دندان، حساسیت و آسیب پذیری لثه، تغییر ظاهر دندان و … قرار دارد (مثلا تحلیل و فرسودگی لثه ها)، بهتر است عمل جراحی کانتورینگ (لیفت لثه) انجام نشود.
  • در صورتیکه ریشه دندان دارای استحکام کافی نباشد. چون حذف قسمتی از لثه، به ایجاد مشکل در ساختار دندان منجر خواهد شد.

آیا روش درمانی بوتاکس درد دارد؟

در روش استفاده از بوتاکس متخصص زیبایی از یک سوزن بسیار ریز برای تزریق مواد بوتاکس استفاده می کند که معمولا دردی ندارد و بدون استفاده از ماده بی حسی قابل تحمل است. البته قرار دادن یخ بر روی همان قسمت می تواند به بی حس کردن پوست بیماران و همچنین کاهش احتمال کبودی کمک کند.

آیا کانتورینگ لثه درد دارد؟

همانطور که گفتیم جراح لثه قبل از شروع جراحی بافت لثه را بی حس می کند پس دردی احساس نمی شود. اما بعد از، از بین رفتن تاثیر بی حسی ممکن است کمی درد یا ناراحتی احساس شود که بسته به این که چه مقدار از بافت لثه برداشته شده متفاوت است. معمولا بعد از جراحی لثه، جراح برایتان یک مسکن در حد استامینوفن یا ایبوپروفن تجویز می کند.

آیا تزریق بوتاکس برای اصلاح لبخند لثه ای دارای عوارض است؟

  • ممکن است عدم تقارن لبخند در بعضی از افراد بعد از تزریق بوتاکس بیشتر معلوم شود، در حالی که در جراحی لثه اینطور نیست.
  • به دلیل فلج کردن کامل عضلۀ مورد نظر امکان افتادگی لب وجود دارد. تزریق توکسین در خارج از عضله مورد نظر یا پخش شدن آن به دیگر عضلات لب هم مى‏تواند سبب افتادگی لب شود.
  • نارسایى دهانى عارضه‏ اى شدید و نادر است و با آبریزش دهان، اختلال در صحبت، خوردن و آشامیدن مشخص می شود. درمانى براى این عوارض وجود ندارد و با از بین رفتن تأثیر بوتاکس مشکلات برطرف مى‏شوند.
  • موقتی بودن آن

 

آیا کانتورینگ لثه عوارض دارد؟

این عمل هم مانند سایر جراحی ها بدون عوارض و خطر نمی باشد، امکان دارد در صورتی که بافت اضافی و بیش از حد از لثه برداشته شود،  دهان سلامت خود را به دست نیاورد و متورم شود و نیاز به انجام روش هایی دیگر برای تکمیل بهبودی و سلامت دهان باشد.

مزایای درمان لبخند لثه ای با بوتاکس

  • درد کمتر و به تبع آن نیاز به مراقبت کمتر
  • 2 تا 3 روز پس از تزریق بوتاکس، نتیجه مشهود است
  • بوتاکس در مقایسه با جراحی و سایر گزینه های درمانی مقرون به صرفه است
  • نتیجه طبیعی و روند بهبود سریع است

مزایای لیفت لثه

  • افزایش زیبایی لبخند
  • ماندگاری و دائمی بودن لیفت لثه
  • تناسب بیشتر لثه‌های نامتقارن
  • درمان برخی از بیماری های مربوط به لثه

 

مقایسه هزینه بوتاکس و لیفت لثه

هزینه درمان با بوتاکس به تعداد واحد بوتاکس استفاده شده، وسعت کار، نتیجه به دست آمده و سایر عوامل متفاوت است. به طور کلی، بوتاکس در مقایسه با سایر روش های جراحی مثل لیفت لثه بسیار مقرون به صرفه است، اما برای ماندگاری باید هر 4-6 ماه یکبار تکرار شود.

هزینه لیفت لثه برای اصلاح لبخند لثه‌ ای در بین بیماران متفاوت است و به مقدار اصلاح لثه‌ بستگی دارد دقیقا مانند هزینه ایمپلنت دندان که به ساختار استخوان فک و تعداد ایمپلنت در جراحی کاشت ایمپلنت دندان بستگی دارد. اگر فقط خط لثه یک دندان نیاز به درمان داشته باشد، طبیعتا هزینه کمتر خواهد بود. اما اگر درمان کل خط لثه و همچنین انجام پیوند لازم باشد، هزینه بالا می رود. هزینه درمان در صورت نیاز به درمان‌ های دیگری مانند ونیر سرامیکی یا روکش زیبایی دندان افزایش می‌یابد.

جمع بندی

روش درمانی بوتاکس با توجه به غیر تهاجمی بودن و ارزان تر بودن آن نسبت به جراحی لیفت لثه ماندگاری کمتری دارد و بیمار باید هر 4 تا 6 ماه یکبار برای ترمیم به پزشک مراجعه کند در صورتی که کانتورینگ دائمی است و فقط یکبار انجام می شود.

شما می توانید برای تصمیم گیری در مورد اصلاح لبخند لثه ای و یا درمان سایر مشکلات لثه ای خود به مرکز تخصصی ایمپلنت دندان و جراحی لثه دکتر آرش غفوری متخصص ایمپلنت دندان و جراح لثه در رشت مراجعه کنید و بعد از یک جلسه مشاوره بهترین راه حل درمانی مناسب خود را انتخاب کنید.

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر