جراحی لثهاطلاعات عمومی دندانتیرگی لثه

رنگ لثه ها در بیشتر افراد به رنگ صورتی است و با توجه به رنگ پوست هر فردی رنگ لثه ها متفاوت است، صورتی روشن یا تیرگی لثه، قهوه‌ای یا حتی سیاه. هرچه رنگ پوست فرد تیره تر باشد رنگ لثه هم تیره می شود. لثه ها در صورت سالم بودن به رنگ صورتی و سفت و محکم هستند. لثه هایی که قرمز روشن، سفید یا سیاه غیر طبیعی هستند و حالت پف کردگی و انعطاف پذیر دارند ممکن است نشان دهنده وجود بیماری لثه باشد البته تغییر رنگ لثه ممکن است کاملاً بی ضرر باشد ولی از طرف دیگر ممکن است جای نگرانی وجود داشته باشد. ممکن است تیره شدن لثه به دلیل تغییرات هورمونی طبیعی یا عوارض جانبی بی ضرر دیگر باشد اما امکان این وجود دارد که یک بیماری زمینه ای داشته باشید. برای اینکه خیالتان راحت شود می توانید به یک متخصص مراجعه کنید. دکتر آرش غفوری متخصص و جراح لثه در مرکز تخصصی ایمپلنت و جراحی لثه رشت می تواند معاینات لازم را در زمینه ی تغییر رنگ لثه و علل بوجود آورنده ی آن برای بیماران خود ارائه دهند.

عوامل بوجود آمدن تیرگی لثه و روش های درمان آن

ملانین

بدن هر انسانی به صورت طبیعی ملانین تولید می کند. ملانین ماده ای است که به پوست، مو و چشمها رنگ می بخشد. هر چه مقدار ملانین در بدن بیشتر باشد، مو، پوست و رنگ چشم ها تیره تر خواهند بود. رنگ قهوه ای تیره یا سیاه لثه ها نیز می تواند به دلیل زیاد بودن ملانین در بدن باشد. اگر فردی همیشه دارای لثه های تیره بوده دلیلی برای نگرانی نیست. اما اگر طی یک مدت کوتاه لثه ها تغییر رنگ داده باشند یا لکه های سیاه روی لثه ایجاد شده باشد می تواند یکی از علائم بیماری لثه باشد.

سیگار و دخانیات وتاثیر آن روی تیرگی لثه

مصرف سیگار و دخانیات باعث تغییر رنگ لثه می شود. ملانوسیت ها سلول هایی هستند که در بدن ملانین تولید می کنند. نیکوتین موجود در تنباکو باعث می شود ملانوسیت ها ملانین بیشتر از حد معمول تولید نمایند و باعث  قهوه ای یا سیاه شدن لثه ها می شود. تغییر رنگ ناشی از ملانوز، ممکن است به صورت لکه ای باشد و یا تمامی دهان را در بر بگیرد و سطح داخلی گونه ها یا لب پایینی تغییر رنگ پیدا کنند. تحقیقات نشان داده است که ترک سیگار باعث کاهش تیرگی لثه می شود.

مصرف دارو

مصرف  بعضی از داروها در تیره تر شدن رنگ لثه تاثیرگذار هستند. مثل داروی ماینوسایکلین (مینوسیکلین) دارویی است که برای درمان جوش و آکنه و از بین بردن عفونت مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از عوارض جانبی این دارو تغییر رنگ لثه ها است که در مواردی اتفاق میوفتد. در صورتی که دارو باعث تیرگی لثه ها شده باشد حتما با پزشک خود در مورد تعویض دارو صحبت کنید.

اثر آمالگام

آمالگام مواد پر کننده دندان که به رنگ نقره ای هستند که ممکن است باعث تیره شدن لثه ها در اطراف دندانی که پر شده است شود. اثر آمالگام به صورت یک لکه سیاه، آبی یا خاکستری روی لثه است.

عوامل ارثی و ژنتیکی

افرادی که پوست تیره دارند، ملانین زیادی در لثه هایشان وجود دارد، ملانین بیش از حد منجر به تغییر رنگدانه می شود که لثه ها را تیره تر نشان می دهد.

بیماری عفونتی دهان خندقی و تیرگی لثه

دهان خندقی یا نکروز لثه یک عفونت لثه است که باعث تب، درد لثه و بوی بد دهان می شود. عفونت لثه می تواند باعث تیرگی لثه شود چرا که یک لایه از بافتهای مرده در لثه جمع می شوند. این بیماری حاصل رشد سریع باکتریها در دهان است.  ضعیف بودن بهداشت دهان، استرس، کمبود خواب و یا رژیم غذایی ناسالم  باعث تشکیل باکتری ها در دهان می شوند. خونریزی لثه، بوی بد دهان، ترشح زیاد بزاق علائم اولیه ی نکروز لثه هستند. همچنین ممکن است  اطراف دندانها روی لثه  زخمهایی ایجاد شود. درمان این عفونت ساده است. دندانپزشک دهان را جرمگیری و تمیز می کند و داروی آنتی بیوتیک  و دهانشویه تجویز می کند.

بیماری آدیسون

بیماری آدیسون بر غدد ادرنال تاثیر می گذارد که مسئول تولید انواع هورمونها هستند. این بیماری نوعی اختلال است که جلوی عملکرد این غدد را می گیرد. علائم اولیه بیماری آدیسون عبارتند از:

• احساس تشنگی بیشتر از حد معمول
  • کاهش وزن ناخواسته
  • کاهش اشتها
  • ضعیف شدن عضلات

با پیشرفت بیماری آدیسون، فرد ممکن است تیرگی لثه و لبها را تجربه کند. بیماری آدیسون علاوه بر این که بر لب ها و لثه تاثیر می گذارد، ممکن است باعث ایجاد لکه های تیره در قسمت های دیگری از بدن مثل زانو، خطوط کف دست، بند انگشتها شوند.

سندرم پوتز – جگرز

سندرم پوتز- جگرز یک بیماری ژنتیکی است که خطر پولیپ یا سرطان را افزایش می دهد. یکی از علائم اولیه آن، لکه های قهوه ای یا آبی تیره است. این لکه ها در دهان و پوست انگشتهای دست و پا ممکن است ایجاد شوند. لکه های پوتز – جگرز معمولا در کودکی اتفاق میوفتند و با افزایش سن ناپدید می شود.

روش های درمان تیرگی لثه

روش درمان تیرگی لثه بستگی به این دارد که چه چیزی باعث بوجود آمدن آن شده است. اگر عواملی مانند عفونت یا بیماری آدیسون باعث تیرگی لثه شده باشند روش درمانی مناسب آن تجویز دارو می باشد. اگر علت آن سیگارکشیدن باشد با ترک سیگار ممکن است رنگ لثه به حالت نرمال برگردد. همچنین برای روشن تر کردن رنگ لثه، درمانهای زیبایی (بلیچینگ) وجود دارند که باید فقط توسط متخصص مجرب صورت بگیرند.

یک روش درمانی تهاجمی برای از بین بردن لکه های تیره لثه وجود دارد که به صورت جراحی صورت می گیرد.

یکی از روش های درمانی مناسب انجماد درمانی است که احتمال برگشت تیرگی پس از کرایوسرجری (انجماد درمانی) کم است.

ممکن برای بعضی از افراد پیوند  لثه انجام شود. در این روش درمانی، بافت سالم و صورتی سقف دهان برداشته شده و به محل تیرگی لثه پیوند می شود. در این روش تیرگی لثه پنهان می شود و برداشته نمی شود.

جمع بندی

اگر مدتی است که شاهد تیرگی و لکه های سیاه روی لثه های خود شده اید بهتر است در اسرع وقت به مرکز تخصصی ایمپلنت دندان و جراحی لثه دکتر آرش غفوری مراجعه کنید. دکتر آرش غفوری متخصص و جراح لثه می تواند بعد از بررسی و معاینات کامل و تشخیص عامل تیرگی لثه  روش درمانی مناسب را برای بیماران خود را ارائه دهد و زیبایی لبخند را برایتان به ارمغان آورد.