ایمپلنت دندانبهترین متخصص ایمپلنت رشت- اباتمنت زاویه دار

مرکز تخصصی ایمپلنت دندان دکتر آرش غفوری در رشت و تهران ارائه دهنده انواع روش های ایمپلنت دندان در رشت مانند ایمپلنت فوری ، ایمپلنت all on 4 , … برای جایگزینی دندان های از دست رفته افراد با شرایط و نیاز های مختلف بیماران می باشد. شاید در مورد ایمپلنت ها و اباتمنت های زاویه دار شنیده باشید اما اگر اطلاعاتی راجع به این نوع از ایمپلنت های دندانی ندارید بهتر است در ادامه همراه ما باشید. چون ممکن است شما یکی از افرادی باشید که برای کاشت دندان نیاز به اباتمنت های زاویه دار داشته باشید.

 

اجزا اصلی ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان به طور کلی از ۳ قسمت اصلی تشکیل شده است

  • پایه یا فیکسچر ایمپلنت دندان که در داخل حفره  استخوان فک بارگذاری می شود.
  • اباتمنت که پس از بهبود بافت استخوانی روی پایه ایمپلنت (فیکسچر) پیچ شده و رابط میان تاج دندان و فیکسچر می باشد.
  • تاج مصنوعی دندان به صورت روکش، بریج یا دندان مصنوعی(پروتز) که قسمت قابل مشاهده دندان است.

از زمان اختراع ایمپلنت دندان و اولین کاشت دندان از طریق ایمپلنت دندان تا کنون پیشرفت ها و تحولات زیادی در زمینه ساخت قطعات ایمپلنت دندان و روش های استفاده از آن برای جایگزینی دندان های از دست رفته بوجود آمده است. در این سیر تکامل ایمپلنت های دندانی بسیاری از مشکلات و کمبود های کاشت ایمپلنت به عنوان راهی برای پر کردن جای خالی دندان ها برطرف شده است. افراد با توجه به شرایط مختلفی که دارند نیاز به روش ها و قطعات متناسب با نوع وضعیت دهان و دندان و آناتومی و ساختار دندان های خود خواهند داشت. اباتمنت های زاویه دار یکی از همین تکنیک های پیشرفته و برطرف کننده کمبودهای ایمپلنت های دندان می باشد. ایمپلنت ها در ابتدا به صورت عمودی درون استخوان فک قرار می گرفتند که به دلیل شرایط مختلف بیماران  ایمپلنت های زاویه دار به عرصه ظهور رسیدند.

تفاوت ایمپلنت های عمودی و زاویه دار

 ایمپلنت‌های عمودی به صورت عمود و موازی با دندان‌های مجاور درون استخوان یا سطح آکلوزال قرار می‌گیرند. در صورت عدم شرایط لازم برای کاشت ایمپلنت به صورت عمودی، ایمپلنت به صورت زاویه دار در استخوان آلوئولار قرار می‌گیرد . همانطور که می دانید یکی از عوامل موثر در موفقیت نتیجه جراحی ایمپلنت دندانی  میزان پیوند فیکسچر  با استخوان و میزان تحلیل استخوان در اطراف ایمپلنت می باشد.  به همین دلیل در مواردی که امکان کاشت به صورت عمودی وجود ندارد از ایمپلنت های زاویه دار استفاده می شود و به علت وجود  برخی از شرایط آناتومیک دهان که مانع قرار دادن ایمپلنت‌ها می شوند متخصص ایمپلنت‌ها را به صورت زاویه دار قرار می دهند. کاربرد ایمپلنت های زاویه دار در نواحی سینوس فک بالا، کانال عصبی استخوان آلوئولار فک پایین، فرو رفتگی استخوان فک در سطح زبانی و نیز فرو رفتگی استخوان فک در سطح باکال ممکن است. همچنین در تحلیل شدید استخوان فک بالا، به جای تقویت یا پیوند استخوان، از این تکنیک استفاده می شود. متخصص ایمپلنت دندان زمانی که ایمپلنت ها را به صورت زاویه دار در قسمت مورد نظر قرار می دهد لازم نیست حتما از اباتمنت زاویه دار استفاده کند بلکه می تواند از اباتمنت های از پیش ساخته در مسیر موازی برای اتصال به فیکسچر استفاده کند به همین علت است که توصیه میشود حتما به بهترین متخصص ایمپلنت مراجعه نمایید تا از دانش و مهارت کافی در روشهای کاشت ایمپلنت آشنا باشد. اما نکته ای که اینجا وجود دارد این است که باید توجه داشته باشید که اباتمنت همیشه موازی با پایه ایمپلنت دندان کار گذاشته نمی‌شود. بنابراین، زمانی که ایمپلنت نسبت به پروتز در حالت زاویه دار قرار داده شده باشد نیاز است که از اباتمنت زاویه دار استفاده ‌شود. با استفاده از اباتمنت های زاویه دار، همه دندانها و اباتمنت ها موازی یکدیگر قرار می گیرند. البته استفاده از ایمپلنت های زاویه دار دارای شرایطی می باشند که در ادامه بررسی خواهیم کرد.

معمولا در مواردی که بیمار از تراکم استخوان فک کافی برخوردار نیست از ایمپلنت های زاویه دار بعد از مشاهده تصاویر و اسکن سه بعدی  استفاده می شود و در غیر اینصورت جایز نیست. متخصص ایمپلنت باید دارای تجربه و تخصص کافی باشد تا بتواند تشخیص دهد در چه زاویه ای ایمپلنت را قرار دهد. در صورتی که زاویه‌ی ایمپلنت افزایش یابد (بیشتر از 30 درجه) موجب می‌شود فشار بیشتری به نقطه‌ اتصال ایمپلنت و استخوان و ایمپلنت- اباتمنت وارد شود. بنابراین تشخیص زاویه مناسب بسیار حائز اهمیت می باشد. اباتمنت های زاویه دار فقط باید در موارد اتصال به فیکسچرها استفاده شوند نه در مواردی مثل بریج ها یا ترمیم های دندانی.

 

منظور از زاویه دار بودن اباتمنت کدام قسمت است؟

بدنه اباتمنت به سه قسمت تقسیم می‌شود . قسمتی که به پروتز می‌چسبد ، قسمتی که به روکش می‌چسبد و قسمتی که به فیکسچر متصل می شود. نکته‌ای که وجود دارد این است که در قسمت بدنه‌ اباتمنت که به روکش و پروتز متصل می شود، متخصص می تواند هر تغییری را ایجاد کند اما در قسمتی که اباتمنت به فیکسچر متصل می شود که هگز نامیده می‌شود هیچ تغییری داده نمی شود. منظور از زوایه دار بودن اباتمنت دقیقا همین قسمت هگز اباتمنت است که برای فیکسچرهای زاویه دار باید به صورت زاویه دار باشند.

اباتمنت های زاویه دار چه مشکلاتی را توانسته اند برطرف کنند؟

هانطور که گفتیم استفاده از اباتمنت های زاویه دار بیمار را بی نیاز از جراحی پیوند استخوان می کند. بسیاری از افراد هستند که به دلیل شرایط خاص سلامتی خود نمی توانند جراحی پیوند استخوان انجام دهند متخصص ایمپلنت دندان با به کارگیری اباتمنت های زاویه دار کاشت دندان را به روش ایمپلنت امکان پذیر می کند.

با استفاده از اباتمنت زاویه دار متخصص می تواند از فیکسچرهایی استفاده کند که ربطی به ساختار آناتومیک استخوان ندارند.

کاشت ایمپلنت دندان با اباتمنت های زاویه دار باعث مقاوم تر شدن دندان کاشته شده با ماندگاری بالا در کمترین زمان ممکن برای انجام جراحی می باشد.

اباتمنت های زاویه دار باعث افزایش ثبات فیکسچرها در موارد تراکم استخوان ضعیف می شوند. همچنین هزینه و قیمت ایمپلنت دندان در این تکنینک کاهش می یابد.

مواردی که در مورد اباتمنت های زاویه دار باید بدانید

این تکنیک جدید می تواند همراه با مزایای زیادی که دارد دارای حساسیت زیادی هم باشد. متخصص ایمپلنت دندان باید دارای تجربه و علم کافی در این خصوص باشد زیرا با کوچکترین تغییر در زاویه ممکن است بیمار دچار مشکل شود. همچنین این تکینک نیاز به استفاده از تصاویر دیجیتالی و تکنولوژی پیشرفته دارد. علی رغم ایمن بودن این روش به دلیل جدید بودن آن هنوز مطالعات و تجربیات زیادی در زمینه نتایج به دست آمده وجود ندارد.

جمع بندی

بنابراین می دانیم که اباتمنت های زاویه دار دارای  پایه و حالت موازی نیستند و حالت زاویه دار دارند و اباتمنت و دندان ها با همدیگر حالت موازی پیدا می کنند. این تکنیک جدید دارای مزایای زیادی می باشد که از جمله می توان امکان کاشت ایمپلنت دندان برای افرادی است که ساختار اناتومیک استخوان حالت نرمال ندارد نام برد. همچنین این روش برای افرادی که نمی توان برای آن ها از پیوند استخوان استفاده کرد، کاربرد دارد.  بنابراین با وجود حجم نامناسب استخوان نیز می توان اباتمنت را بر روی فیکسچر نصب نمود. در این روش هزینه های درمانی کمتری پرداخت می شود و طول مدت بهبودی نیز کوتاه تر است.

دکتر آرش غوری بهترین متخصص ایمپلنت دندان در مرکز تخصصی ایمپلنت رشت می باشد که با توجه به شرایط و وضعیت خاص بیمار خود بهترین برنامه درمانی کاشت دندان را طراحی و ارائه می دهد.انواع روش های ایمپلنت دندان در رشت مانند ایمپلنت فوری در رشت ، ایمپلنت all on 4 در رشت , … برای جایگزینی دندان های از دست رفته افراد با شرایط و نیاز های مختلف بیماران ارائه میگردد.

شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس و یا از طریق بخش مشاوره آنلاین ایمپلنت سوالات خود را مطرح نمایید. به سرعت آماده پاسخگویی به سوالات شما هستیم.

همچنین برای اطلاع ازهزینه کاشت دندان به صفحه  قیمت ایمپلنت دندان مراجعه نمایید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر