اطلاعات عمومی دندانجرمگیری و پاکسازی ریشه

دکتر آرش غفوری دندانپزشک متخصص جراحی لثه و ایمپلنت در رشت برای بیمارانی که نیاز به از بین بردن باکتری های موجود در دهان و دندان به روشی فراتر از پاکسازی معمولی و سنتی دارند جرم گیری لثه تخصصی را پیشنهاد می دهد. افرادی که مدت طولانی از آخرین پاکسازی حرفه ای دندان هایشان نزد دندانپزشک می گذرد و یا در رعایت تکنیک‌ های بهداشتی مناسب دهان و دندان مشکل دارند، معمولاً دچار تشکیل پلاک ‌ها و رسوب ها در دهان خود می شوند که دیگر از طریق مسواک زدن و نخ دندان کشیدن از بین نمی روند. تجمع طولانی مدت پلاک ها منجر به التهاب لثه و بیماری لثه می شود که می تواند باعث مشکلات سلامتی در کل بدن شود.

شاید برای خیلی از شماها سوال باشد که چه زمانی نیاز به انجام جرمگیری لثه و پاکسازی ریشه دارید؟ یا می خواهید بدانید روند درمان فرایند جرم گیری و پاکسازی ریشه به شکل است؟

ما در این مطلب سعی کردیم به پاسخ مهم ترین سوالات شما در این زمینه بپردازیم. پس تا ادامه این مطلب مفید همراه ما باشید.

در ابتدا به بررسی دلایل اصلی انجام این اقدامات دندانپزشکی خواهیم پرداخت:

از بین بردن پلاک ها و رسوب های تشکیل شده هم می توانند منجر به بهبودی مشکلات و بیماری های پریودنتال موجود شود و هم از آسیب ها و بیماری های بعدی جلوگیری می کند.

پیشگیری از بیماری. باکتری های درون دهان که باعث عفونت پریودنتال (لثه) می شوند می توانند از طریق جریان خون به قسمت های دیگر بدن سرایت کنند. تحقیقات پزشکی نشان داده است که عفونت ریه و بیماری قلبی با باکتری های پریودنتال مرتبط است. جرم گیری و تمیز کردن ریشه باکتری های موجود در دهان را از بین می برند و از پیشرفت بیماری پریودنتال جلوگیری می کند و در نتیجه از انتقال باکتری به قسمت های دیگر بدن جلوگیری می کند.

محافظت از دندان. با عمیق شدن فضای لثه ها، خطر ابتلا به بیماری پریودنتال بیشتر می شود و مستعد جذب باکتری های خطرناک بیشتری درون خود می شوند. تجمع این باکتری ها باعث التهاب لثه و به مروز زمان تجزیه و تخریب استخوان فک و در نهایت از دست دادن دندان ها می شود. بیماری پریودنتال علت اصلی و مهم از دست دادن دندان در بین مردم است.

بهبود زیبایی. جرم گیری و تمیزکردن ریشه باعث پاک شدن جرم و پلاک از روی دندان و زیر خط لثه می شود. همچنین اگر سطح دندان ها دچار لکه شده باشند، در فرآیند جرم گیری و پاکسازی ریشه از بین می روند.

بوی بد دهان. یکی از شایع ترین علائم بیماری پریودنتال بوی بد دهان است. باقی مانده ذرات غذا و باکتری ها می توانند باعث ایجاد بوی بد همیشگی در دهان شوند که از طریق روش های پاکسازی مثل جرم گیری و لایه برداری ریشه از بین می رود.

فرآیند جرمگیری و پاکسازی ریشه شامل چه اقداماتی می شود؟

پاکسازی عمیق از طریق جرم گیری و لایه برداری ریشه یک فرآیند چند مرحله ای می باشد که در مجموع با دو هدف اصلی برای بیمار ارائه می شود. یکی برطرف کردن مشکل موجود، و دیگری جلوگیری از آسیب های بعدی و برگشت مجدد.

دندانپزشک در مرحله اول دندان‌ها و لثه‌ها را با دقت معاینه و بررسی می‌کند تا قسمت مورد نظر درمان را تشخیص دهد. ممکن است برای بررسی دقیق تر از تصاویر اشعه ایکس در معاینه استفاده کند.

جرم گیری دندان به اینصورت است که دندانپزشک پلاک های تشکیل شده را روی سطح دندان و نواحی ریشه زیر خط لثه را از بین می برد. پلاک های تشکیل شده به مرور زمان سفت می شوند به همین دلیل ممکن است دندانپزشک برای پاک کردن آنها یک ابزار دندانپزشکی تخصصی اولتراسونیک استفاده کند. هم زمان با پاک کردن پلاک ها از ریشه ، شستشوی ضد باکتری روی سطوح ریشه انجام می شود. این کار باکتری های موجود را از بین می برد و از رشد بیش از حد باکتری ها در آینده جلوگیری می کند.

در هنگام تمیز کردن ریشه، دندانپزشک با استفاده از ابزارهای دندانپزشکی مخصوص سطح ریشه را صاف می کنند. صاف کردن و برداشتن سطح ریشه باکتری های کلونیزه شده موجود را از بین می برد و از رشد باکتری های جدید جلوگیری می کند. در بعضی موارد دندانپزشک بعد از اتمام فرآیندهای جرم گیری و اصلاح و لایه برداری ریشه مصرف داروهای آنتی بیوتیک های خوراکی را تجویز می کند.

جرم گیری و پاکسازی ریشه چه مزیتی برای سلامتی دهان و دندان شما دارد؟

همانطور که گفتیم مزیت اصلی جرم گیری و لایه برداری ریشه از بین بردن پلاک ها و رسوب های تشکیل شده روی سطح دندان و ریشه و همچنین کاهش رشد بیش از حد باکتری در زیر خط لثه است. داشتن دندان ها و لثه های سالم موجب بهبودی سلامت دهان و دندان می شوند، همچنین خطر بیماری های مربوط به سلامتی را در کل بدن کاهش می دهد و علاوه بر اینها ظاهری زیبا به لبخند ارائه می دهد. افرادی که از هالیتوز مزمن رنج می برند (بوی بد دهان) می توانند از این روش برای برطرف کردن بوی بد دهان خود استفاده کنند.

در بعضی موارد پلاک ها و رسوب های تشکیل شده از طریق اقدامات بهداشتی در خانه مثل مسواک زدن و نخ دندان از روی دندان و لثه ها پاک نمی شوند. در این مواقع روش جرم گیری و صاف کردن ریشه برای از بین بردن پلاک های تشکیل شده و سفت و کلونیزاسیون بیش از حد باکتری ضروری می شود. این اقدامات دندانپزشکی می‌توانند در یک بازه زمانی کوتاه هم سلامت دهان و دندان و هم مشکلات ایجاد شده در زیبایی لبخند را ترمیم کنند و از بروز مشکلات دهان و دندان در آینده جلوگیری کنند.

دکتر آرش غفوری دندانپزشک متخصص جراحی لثه و ایمپلنت افراد بسیاری را که از مشکلات بیماری لثه که عامل آن جرم های ایجاد شده بر روی دندان و زیر خط لثه بود با استفاده از روش های جدید و دستگاه های پیشرفته اولتراسونیک جرم گیری دندان بدون نیاز به جراحی های تهاجمی دیگر درمان نمودند.

بیشتر بخوانید:

امتیاز این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر