ایمپلنت دندانفیکسچر ایمپلنت دندان

همانطور که می دانید، ایمپلنت یک جایگزین مصنوعی برای ریشه دندان از دست رفته است که اغلب از جنس تیتانیوم ساخته می شود.در حال حاضر سیستم های ایمپلنت بسیار گوناگونی دردسترس وجود دارد اما اغلب این سیستم های ایمپلنتی در کلیات شباهت بسیار زیادی به یکدیگر دارند ، قبل از هر چیز باید با اجزای مختلف ایمپلنت دندانی به تفکیک آشنا شویم که در ادامه به معرفی یکی از اجزا ایمپلنت دندان ، یعنی فیکسچر ایمپلنت خواهیم پرداخت. اجزا اصلی یک ایمپلنت دندانی امروزی شامل موارد زیر می باشد :

  1. ایمپلنت یا فیکسچر (Fixture)
  2. هیلینگ ( فرم دهنده لثه Gingival Former)
  3. ایمپرشن کوپینگ (Impression Coping) و آنالوگ ایمپلنت (Analogue)
  4. اباتمنت (Abutment)

فیکسچر ایمپلنت

آن قسمت از ایمپلنت که توسط جراح داخل فک قرار داده می شود را به طور کلی فیکسچر ایمپلنت مینامند که یکی از اجزا اصلی ایمپلنت دندانی میباشد.فیکسچر ایمپلنت قطعه ای استوانه ای یا مخروطی است که اغلب از جنس تیتانیوم و گاها از سرامیک ساخته می شود. فیکسچر ایمپلنت برای گیر بهتر در داخل استخوان دارای شیارهایی (Thread) میباشد . این شیارها در زمان جراحی و چند هفته اول بعد از قرار دادن فیکسچر ایمپلنت در فک ثبات اولیه ایمپلنت را تامین می کنند.

 

فیکسچر ایمپلنت

شکل کلی فیکسچر ایمپلنت

از لحاظ شکل کلی فیکسچر ایمپلنت های امروزی یا استوانه ای یا مخروطی هستند.البته انواع مخروطی (conical Implant) به دلیل راحتی کار و ثبات بیشتر در حین کار نزد جراحان طرفداران بیشتری دارند. البته شکل کلی فیکسچر ایمپلنت ها همیشه اینگونه نبوده و سیر تحول زیادی دارد که در جای خود به آن اشاره می کنیم.

رزوه یا شیار ایمپلنت (Thread)

طراحی یک فیکسچر ایمپلنت بر حسب شرکت سازنده آن متفاوت می باشد و شامل موارد متنوعی است از جمله ۱) شکل رزوه ها ۲)عمق رزوه ها ۳) فاصله رزوه ها از یکدیگر ،رزوه ها ثبات اولیه فیکسچر را افزایش می دهند و هر چه عمیق تر و تعدادشان بیشتر باشد سطح تماس بالاتری را برای ایمپلنت و استخوان اطراف قراهم می کنند. همچنین تعداد رزوه ها روی سرعت قرار دادن فیکسچر ایمپلنت در فک اندکی تاثیر گذار خواهد بود.

 

 

طبقه بندی فیکسچرها از نظر شیار روی آن

از نظر شکل رزوه ها به ۴ دسته کلی تقسیم می شوند 

  1. مربعی
  2. مخروطی
  3. باترس
  4. باترس معکوس

 

هر کدام از این رزوه مزایا و معایب خود را دارند و هر کمپانی بسته به سلیقه جراح و طراحان خود از آنها در ایمپلنت استفاده می نماید. تا جایی که به شما مربوط می شود هیچ کدام از این رزوه ها برتری محسوسی نسبت به دیگری مگر در شرایط خاص ندارند.

 

محل قرار گیری طوق ایمپلنت

بر اساس اینکه ناحیه طوق فیکسچر ایمپلنت نسبت به استخوان در کجا قرار می گیرد ایمپلنت ها را می توان به دو گروه تقسیم بندی کرد :

  1.  ایمپلنت Bone Level (لب به لب استخوان)
  2. ایمپلنت Tissue Level (بالای کرست استخوان و لب به لب لثه )

هر دو نوع این ایمپلنت ها در حال حاضر به صورت روتین توسط جراحان استفاده می شوند. ایمپلنت های Bone Level زیبایی بیشتری دارند و عموما در نواحی ای که زیبایی مهم است قرار داده می شوند در حالی که ایمپلنت های Tissue Level سلامت بافتی بیشتری را برای صاحبان خود به ارمغان می آورند و رعایت بهداشت آنها راحتتر است و اغلب در نواحی عقب کاشته می شوند. هر دو ایمپلنت قادرند به خوبی برای جایگزین کردن دندانها استفاده شوند و انتخاب بین آنها بسته به علم و سلیقه جراح است.

 

قطر ایمپلنت

یکی از فاکتورهای تاثیر گذار در روند درمان ونتیجه نهایی قطر فیکسچر ایمپلنت است . ایمپلنت های امروزی بین ۳ تا ۵ میلیمتر قطر دارند که با توجه به استحکام فوق العاده تیتانیوم کافی است. هر چه میزان قطر ایمپلنت بیشتر باشد تقسیم نیروها در آینده بهتر صورت میگیرد . با اینحال همیشه امکان استفاده از قطر مناسب برای جراح وجود ندارد.
خارج کردن دندان و جایگزین نشدن آن در سال اول منجر به تحلیل شدید استخوان ناحیه می شود .در این موارد با صلاحدید جراح با افزایش تعداد ایمپلنت ها قطر کمتری در محل قرار داده می شود یا با جراحی های جانبی مانند پیوند استخوان حجم مورد نیاز برای ناحیه دوباره بازسازی می گردد.

برای دندانهای جلو قطر ۳.۵ تا ۴ میلیمتر مناسب است و برای دندانهای عقبی قطر ۴ تا ۵ میلیتر توصیه می شود. جراح تمام موارد را به دقت بررسی می کند و بهترین درمان را با همفکری شما انتخاب خواهد کرد.
به هر صورت توصیه می شود حداقل ۱ میلیمتر استخوان اطراف ایمپلنت را در تمام جهات در بر بگیرد. این میزان در نواحی جلو که در دید هستند ۲ میلیمتر است. همچینین ایمپلنت باید از هر طرف حداقل ۱.۵ میلیمتر از دندانهای طبیعی فاصله داشته باشد تا بتوان فرم مناسب و بهداشتی تاج را برای آن بازسازی نمود.

 

 

 

طول ایمپلنت

جراح با بررسی ناحیه و کلیشه های رادیوگرافی نسبت به انتخاب طول مناسب ایمپلنت اقدام می کند. فیکسچر ایمپلنت های استاندارد بین ۱۰ تا ۱۲ میلیمتر طول دارند با این حال با افزایش شناخت ما از فیزیولوژی استخوان و ایمپلنت این اعداد زیر سوال رفته اند.

مطالعات معتبر زیادی موفقیت ایمپلنت ها با طول کمتر از ۸ میلیمتر را گزارش کرده اند و در حال حاضر بسیاری از کمپانی ها اقدام به عرضه ایمپلنت های کوتاه و فوق کوتاه (طول ۴ و ۵ میلیمتر) کرده اند. این ایمپلنت های بخصوص برای بیمارانی که مدت هاست دندان خود را از دست داده اند و استخوان ناحیه به شدت تحلیل رفته است انتخاب مناسبی است و نیاز به جراحی های پیچیده پیوند استخوان و درد و هزینه های درمان را کاهش میدهد.

در حال حاضر سیستم های با کیفیت زیادی وجود دارند اما استفاده از عنوان بهترین در این زمینه بی معناست زیرا که معیار صحیحی برای این انتخاب نمی توان مشخص کرد. اما میتوان فیکسچر سیستم ایمپلنت های معتبر پیشرو در تکنولوژی را نام برد..NobleBiocare و Zimmer و ‌‌Biohorizons و Bicon از امریکا Straumann و SPI از سویس Branemark و Astra از سوئد 3i و Ankylos و Bego از آلمان، Antogyr فرانسه، Dyna هلند و سیستم های کره ای با کیفیت مثل Osstem و Cowell.
نام نبردن از سایر سیستم ها نشانه ی بی کیفیت بودن سایرین نیست اما با توجه به تجربه نسبتا طولانی ای که در خصوص ایمپلنت های دندانی داشته ام این سیستم ها جزو سیستم های بسیار قابل احترام و اطمینان هستند.

 

 


در مرکز تخصصی ایمپلنت رشت برندهای شناخته شده و روز دنیا با گارانتی معتبر و قابل اخذ توسط مراجعین گرامی ارائه میگردد که همین امر این مرکز را به یکی از بهترین و مطمئن ترین مراکز ایمپلنت تبدیل کرده است. شما می توانید در صفحه تماس با ما اطلاعات تماس با مرکز تخصصی ایمپلنت رشت را مشاهده نمایید. همچنین می توانید در صفحه مشاوره آنلاین ، مشکلات خود را بیان کنید. ما پس از بررسی درخواست مشاوره شما، در اولین فرصت با شما تماس خواهیم گرفت.

در مرکز تخصصی ایمپلنت دکتر آرش غفوری بهترین متخصص ایمپلنت در رشت با استفاده از بهترین برندهای ایمپلنت دندان در محیطی کاملا آرام و پیشرفته و پرسنلی حرفه ای و آموزش دیده، دغدغه و نگرانی مراجعین گرامی از روند جراحی و پیگیری های بعد از آن کاملا رفع و تجربه ای شیرین از جراحی ایمپلنت دندان برایشان رقم خواهد خورد. نظرات مراجعین گرامی از تجربه ایمپلنت دندان در این مرکز خود گواهی بر این ادعا میباشد. 

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر