ایمپلنت دندانتفاوت ایمپلنت ها

در این مطلب می خواهیم در مورد تفاوت ایمپلنت های مختلف صحبت کنیم. ایمپلنت ها از اجزا مختلفی تشکیل شده اند که هر یک از آنها مشخصه های مربوط به خود را دارد که می تواند در قیمت ایمپلنت تاثیر گذار باشد.

کیفیت سطح ایمپلنت

سطح ایمپلنت برای اتصال به استخوان مجاور و یکی شدن با بدن از اهمیت ویژه ای برخوردار است و یکی از مهم ترین تفاوت ایمپلنت ها به شمار می رود. برای مدت ها نوع سطح ایمپلنت محل مباحثه و مشاجره بین دانشمندان و نیز کمپانی های سازنده بوده است.
همانطور که توضیح داده شد وقتی ایمپلنت توسط جراح در بستر استخوان قرار دادن می شود به وسیله رزوه یا Thread در محل ثابت می ماند اما اتصال ایمپلنت با بدن با این گیر مکانیکی ( مانند پیچ ) حاصل نمی شود. در واقع بعد از قرار دادن ایمپلنت استخوان اطراف با توجه به فشار و آسیبی که به آن حین کاشت ایمپلنت وارد می شود دچار نکروز شده و ایمپلنت گیر مکانیکی خود را طی چند هفته اول بعد از جراحی از دست می دهد.
در همین حین که استخوان در حال بازسازی و تحلیل قرار دارد سلول های پیش ساز استخوانی به ناحیه مهاجرت می کنند و با استفاده از فیبرین های لخته خونی خود را به سطح ایمپلنت تازه قرار داده شده می چسبانند.
هر چه سطح ایمپلنت از نظر ۱) آناتومی میکروسکوپی و ابعاد ۲) بار الکتریکی ۳) آب دوست بودن Wet-ability و ۴)ترکیب شیمیایی برای سلول های پیش ساز استخوان مناسب تر و جذاب تر باشد اتصال آنها با ایمپلنت بهتر و بیشتر اتفاق می افتد. بعد از رسیدن روی سطح ایمپلنت سلول های پیش ساز تبدیل به سلول های استخوان ساز (استیوبلاست ) می شوند و شروع به ترشح ماده زمینه ای استخوان (استیویید ) می نمایند. استیویید طی فرایند کلسیفیکاسیون به تدریج تبدیل به بافت سخت و استخوان اولیه ( Woven Bone ) می گردد که این فرایند حدود ۸ هفته طول می کشد.به همین دلیل بعد از قرار دادن ایمپلنت در ناحیه باید حداقل ۲ ماه صبر کنیم زیرا تا قبل از این مدت استخوان در اطراف ایمپلنت رسوب نیافته و طی این مدت فشار بیش از اندازه به ایمپلنت و یا کوچکترین حرکتی (چند میکرومتر ) مانع از استخوان سازی موفق روی ایمپلنت می شود.
کمپانی های مختلف سطوح مختلفی را برای رسیدن به سریعترین و ما دوام ترین اتصال بین ایمپلنت دندان و استخوان بکار می برند. مهمترین سطح هایی که امروز بکار برده می شوند :

SLA

این سطح با استفاده از سندبلاست ایمپلنت با قطعات کوچک تیتانیوم و یا زیرکونیا و به دنبال آن شستشو با اسید ایجاد می شود و پرکابرد ترین سطحی است که کمپانی ها بکار می برند. اغلب ایمپلنت های موجود در بازار ایران نیز از همین سطح بهره مند اند . برند های معروفی مانند Straumann و SPI و Zimmer و نیز اغلب ایمپلنت های کره ای این سطح را دارند.
البته فرمولاسیون هر شرکت برای رسیدن به SLA متفاوت و کاملا محرمانه است. نوع پارتیکل ها جهت سندبلاست، اندازه ذرات ،مدت سندبلاست ،نوع اسید بکار رفته ،غلظت اسید و …. اغلب کمپانی های بزرگ این قسمت از مراحل را کاملا مخفی نگاه می دارند و اجازه بازدیدی در این قسمت وجود ندارد.
به عبارتی هر کمپانی مدعی داشتن بهترین سطح است و سطح بهتر معادل موفقیت بیشتر در جراحی تلقی می گردد.

SLA Active

همان سطح SLA است که با مواد خاصی از اکسیداسیون تیتانیوم سطحی با هوا جلوگیری شده و سازندگان مدعی این هستند که سرعت و کیفیت اتصال بهتری با استخوان فک دارند و در مواردی که به هر دلیل قرار است پروتز ایمپلنت هر چه سریعتر نصب گردد و زمان اهمیت دارد و نیز مواردی که بیمار دارای بیماری سیستمیک مانند دیابت است شانس موفقیت را افزایش میدهد.

RBM

مراحل ساخت این سطح ایمپلنت بسیار شبیه سطح SLA می باشد و فقط قسمت سندبلاست با شستشوی دوباره اسید جایگزین شده است . کمپانی هایی که از این سطح استفاده می کنند مدعی هستند که ذرات سندبلاست روی سطح SLA به طور کامل با اسید شسته نمی شود و باقیمانده آنها می تواند به محلی برای شکست اتصال ما بین ایمپلنت و استخوان بدل شود. مهمترین ایمپلنت هایی که از این سطح استفاده می کنند Biohorizons و برخی ایمپلنت های کره ای…

HA Coated

ماده اصلی سازنده استخوان بدن هیدروکسی آپاتیت HA نام دارد. برخی از کمپانی کریستال های HA را روی سطح ایمپلنت با استفاده از تکنولوژی های خاصی متصل می کنند. به همین دلیل سلول های استخوان ساز تفاوتی بین HAسطح ایمپلنت وHA طبیعی قایل نمی شوند و مانند استخوان طبیعی روی ایمپلنت قرار گرفته و استخوان سازی را شروع می کنند.

مزیت این سطح اتصال بهتر آنها با استخوان است با این حال مشکلات خود را دارند. هزینه ساخت این سطوح از سایر سطوح بیشتر است همچنین ممکن است حین قرار دادن ایمپلنت در داخل استخوان کریستال ها از سطح ایمپلنت جدا شوند و عملا خاصیت خود را از دست بدهند.سیستم های معروفی که از این سطح استفاده کرده اند شامل Bicon و Noblebiocare هستند.

تفاوت ایمپلنت

TPS

در این روش سطح ایمپلنت با استفاده تیتانیوم در حالت پلاسما آماده سازی می شود و در دمای فوق العاده ۲۵۰۰ درجه ذرات پلاسما همچون ابری روی سطح ایمپلنت نشانده می شود. از آنجا که هزینه تولید این سطح بالاست امروز کمتر سیستمی از این تکنولوژی استفاده می نماید.

لیزر

اخیرا برخی کمپانی ها با استفاده از تابش لیزر روی سطح ایمپلنت خلل و فرجی ایجاد می کنند تا اتصال سلول های اسیوبلاست در استخوان و فیبروبلاست در طوق ایمپلنت بهتر صورت گیرد.مهمترین این کمپانی ها Biohorizons است که پتنت Laser-lock را ارایه نموده است.

به صورت خلاصه : یکی از مهمترین تفاوت ایمپلنت های مختلف سطح ایمپلنت هاست که در اتصال ایمپلنت با استخوان فک نقش حیاتی دارد.اهمیت سطح ایمپلنت در فاز اول ترمیم و اتصال ایمپلنت به استخوان است (۳ تا ۶ ماه اول ) و پس از آن نقشی در موفقیت ایمپلنت برای آن قایل نیستیم . آنچه روی موفقیت بلند مدت ایمپلنت ها اثر گذار خواهد بود ( از سال اول به بعد ) دقت و موفقیت اتصال ایمپلنت با اباتمنت است.

دقت اتصال اباتمت و ایمپلنت یا Connection

از آنجا که تقریبا تمام ایمپلنت ها از جنس تیتانیوم هستند و امکان ریختگی آنها وجود ندارد تمام قطعات با دستگاه CNC تراشیده می شوند. بعد از تولید قطعات مختلف برخی کمپانی ها با وسواس خاص به بررسی تک تک قطعات مبادرت می ورزند. این کنترل کیفیت در تمام شرکت ها صورت می گیرید ولی شدت و ضعف آن متفاوت است. برای مثال در برخی کمپانی ها فیکسچر تولید شده توسط نیروی ماهر و آموزش دیده به صورت تک به تک ارزیابی می شود.
بنابراین ظرفیت تولید مجموعه به دلیل ملاحظات کیفیتی کاهش می یابد و برای جبران هزینه ها قیمت تمام شده ایمپلنت در هر کمپانی متفاوت خواهد بود.

کیفیت کیت و فرز های جراحی

یکی از تفاوت های بارز سیستم های ایمپلنت که کاملا برای دندانپزشک یا جراح بارز است کیفیت فرزها و کیت جراحی لثه و جراحی دندان است. با اولین نگاه جراح با تجربه می تواند از کیفیت کیت هر سیستم مطلع شود. جنس دریل ها نیز بی تاثیر نیست و نقطه ضعف برخی سیستم ها می تواند پیچیدگی پروتکل جراحی و یا طراحی کیت جراحی باشد که در سهولت کاشت ایمپلنت برای جراح و زمان جراحی تاثیر به سزایی دارد. البته این مورد یعنی راحتی کار با کیت جراحی تا حد زیادی سلیقه ایست و از اختیارات جراح است تا با سیستمی که برایش راحت تر است استفاده کند و Handy بودن کیت جراحی با کیفیت ایمپلنت ارتباطی ندارد.

تفاوت ایمپلنت

عوامل تاثیرگذار در قیمت ایمپلنت دندان

برای مثال در سیستمی مانند SPI ساخت سوئیس برای کاشت یک ایمپلنت استاندارد ۴ میلیمتر جراحی تنها نیاز به استفاده از ۲ یا ۳ دریل دارد. در حالی که در سیستم سویسی دیگر مانند Straumann این تعداد به ۴ تا ۵ دریل می رسد.

برندینگ سیستم ایمپلنت

مانند تمام محصولات موجود در بازار از دوچرخه و ماشین گرفته تا پوشاک و … برندینگ در تعین قیمت ایمپلنت و تفاوت ایمپلنت ها نقش مهمی دارد. برخی کمپانی های بزرگ سالانه با صرف هزینه فراوان در قسمت تحقیقات و پژوهش تعداد بسیار زیادی مقاله علمی در نشریات معتبر به چاپ می رسانند تا در ذهن مخاطب خود (دندانپزشکان و به دنبال آنها بیماران) بهترین باشند.
برخی دیگر از کمپانی ها از چهره های معروف جراحی و دندانپزشکی دنیا به عنوان Advisor و سخنران استفاده می کنند تا در کنفرانس های علمی سراسر دنیا از سیستم ایمپلنتی آنها صحبت شود حتی گاها خود کمپانی اقدام به برگزاری همایش علمی با محوریت سیستم ایمپلنتی خود می نماید.
برخی کمپانی های هم با دعوت از دندانپزشکان به کنگره های سالانه یا دوره های آموزشی خود یا قرار دادن تور بازدید از کمپانی سازنده سعی در نشان دادن شرایط تولید خود و مطمین کردن دندانپزشکان از کیفیت محصولات خود هستند.
هزینه هر ایمپلنت نیز علاوه بر قیمت تمام شده محصول و دقت و کیفیت ایمپلنت به استراتژی بازاریابی و قیمت گذاری کمپانی بستگی دارد.آوردن مثال برای این امور کمی سخت است چون برعکس سایر کالاهایی که خریداری می شوند و می توان بعد از مدتی آنها را در صورت عدم رضایت تعویض نمود ایمپلنت دندانی با بدن فرد یکی می شود. بنابراین انتخابی تقریبا برگشت ناپذیر است و باید توجه کافی بدان داشت. پس در بررسی عوامل تاثیرگذار در قیمت ایمپلنت دندان به این مورد توجه کنید.
در مرکز تخصصی ایمپلنت رشت برندهای شناخته شده و روز دنیا که قابل اخذ توسط مراجعین گرامی میباشد ارائه میگردد. برای آگاهی از برندهای ایمپلنت و قیمت انها میتوانید از طریق صفحه لیست قیمت ایمپلنت اقدام نمایید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر